Gudarna och Altaret.....

Publicerad 2015-02-12 18:03:56 i Altaret och redskapen, Wicca,

Att man i rituell Magi har ett altare,
skrev jag om och beskrev mina egna i mitt inlägg i går.
 
På ett traditionellt Altare har man diverse redskap,
som använs vid vissa ritualer och ceremonier.
 
Jag dukar själv ett ganska traditonellt Altare.
Det tror jag i alla fall....
Förutom mina redskap använder jag mycket av ljus, rökelse och örter.
 
En wiccan har också alltid något som representerar gudarna på sitt altare.
 
Oftast är det statyer av olika slag.
Men har du inga statyer så kan det vara i stället vara ett föremål som du på något sätt förknippar med guddomen.
 
Gudinnans element är ju jord och vatten och några av hennes skepnader är
Månen, den unga, modern och den gamla.
Så för Gudinnan kan föemålet vara exempelvis....
En snäcka, en vacker sten, en blomma eller kanske ett ägg...
Eller egentligen precis vad som helst som du själv tycker fångar hennes väsen.
 
 
 
 
 
Gudens element är eld och luft....
Han är solen men också jaktens och skördens gud.
Så hans föremål kan vara ett horn, eller kanske ett kranium eller kanske en vacker fjäder.
Eller som sagt precis vad du själv tycker och känner passar just honom.
 
 
 
 
Föremålen på Altaret är ju till för att representera, synliggöra gudomens närvaro...
Och för att hedra dem.
Har man inget annat kan de representeras av två ljus, som tänds då du åkallar och bjuder in dem.
 
Det vanligaste är ändå att man har två statyer.
 
Jag hade ett Horn och en Snäcka under många år,
för jag hade väldigt svårt att hitta RÄTT statyer.
De som passade just mig och mitt altare.
 
Jag köpte några stycken olika....
Men de kändes fel, var fel....
Så jag återvände till min Snäcka och mitt Horn.
 
Tills jag vågade mig på att själv i lera göra och "sätta bild" på mina känslor....
Göra min vision och upplevelse av gudomen.
 
Jag älskar dem.....
För de är just det min egen hylning till mina gudar.
 
Så jag rekomenderar andra att göra det samma...
Det är inte så svårt som man tror....
Om man bara släpper på sina hämningar.... 
Och tror sig om att kunna skapa sin vision.....
 
Du får två unika mycket personliga statyer i rätt storlek,
som kompletterar varandra och tillsammans blir en helhet.
 
Jag har dem mitt på mitt Altare med varsitt stort blockljus bredvid,
ett vitt för Gudinnan och ett svart för Guden.
Som jag tänder då jag åkallar och bjuder in dem till min cirkel.
 
 
 
Hornet och snäckan använder jag fortfarande ibland vid mina ute ceremonier.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2015-02-14 07:49:59

Härligt med en ny blogg i den hedniska sfären!

Svar: Tack <3 Och det är alltid kul med respons också :D
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela