Hur Jag Gjorde Min Magiska Häxstav.

Publicerad 2015-02-09 17:06:00 i Altaret och redskapen, Allmänt, Magi,

 
Jag tycker nog att varje Häxa med självaktning bör ha magisk stav.
Trollspö eller trollstav.....kärt barn har många namn.
Men jag föredrar nog stav....min magiska häxstav.
Så nu har jag gjort mig en stav som jag som jag fyllt med kraft och energi,
i från mig själv och mycket annat.
 
 
Det är inte min första....nej jag gjorde den här för många år sedan....
 
 
 
 
Skalade barken av en färsk pinne, täljde, sandpaprade den,
och prydde den med "häxrunor" från en bok där jag hittade ett " Häxalfabete ".
 
 
 
 
Jag har den kvar.....Men har väl aldrig använt den " på riktigt ".
 
Men faktiskt har jag väldigt länge, under många år velat göra en ny.
En som kändes mer seriös och äkta men det har inte blivit av.
Nu är jag dock inne i en skapande period av häxliv, så jag har läst mycket om stavar.
Av vad, hur, var och när man tillverkar dem och jag har använt mig av många Källor.
 Sammanställt, funderat och sedan gjort som jag alltid gör.....
 
PÅ MITT EGET SÄTT! 
 
Ska du göra en stav så gör den på ditt eget sätt,
med de tips och råd som du tycker verkar bra.
Det är din stav med vilken du ska genomföra din magi med.....
 
Hur lång ska staven vara?
23-50 cm det var många olika bud men som någon skrev så är staven för lång,
så blir den otymplig och svår att arbeta med.
Ett bra mått är från fingertopparna till din armbåge.
 
 
 
 
Att materialet i min stav skulle vara trä var för mej självklart,
men de kan även göras i exempelvis metall, glas eller sten.
 
Vilket trädslag som "var det rätta" varierade också otroligt från mina källor.
De flesta förespråkade dock fläder, hassel, rönn och diverse fruktträd.
Jag valde Hassel, en gren från ett av mina älskade träd i min trädgård,
för nästan alla poängterade att det skulle vara en gren från ett levande träd.
Min "pinne" som jag sedan utgick från var 44,5 cm lång.
Jag skalade försiktigt av den yttersta barken.
 
De flesta källorna menade att man måste ha en bergskristallspets.
Jag hade hittat en sten som jag verkligen älskade.
Men som antagligen var riktigt vad de menade varken i form eller storlek.
 
 
 
 
Men den och ingen annan ville jag ha i spetsen av min stav.
Jag gjorde försiktigt ett jack nästan lika brett som min sten på spetsen,
och lade sedan hela staven i vatten över natten för att trät skulle bli mer följsamt och inte spricka.
 
 
 
 
Satte dit min sten och sedan fick den torka igen.
 
 
 
 
Botten av staven gröpte jag ut så att den blev ihålig.
Hur mycket, hur långt upp i staven du behöver gröpa ur,
beror på hur mycket och vad du vill fylla den med.
Det du lägger i ska ge staven extra kraft.
 
 
 
 
För att fästa sten och stärka staven använde jag tunn svart ståltråd och svart läderband.
 
 
 
 
Sedan slipade jag hela staven med sandpapper av olika grovlek.
 
 
 
 
Det jag ville fylla min stav med var....
Ett hårstrå från mig själv....
Kraft och magi från örter....
 
 
 
Och kraft och magi från Stenar....
 
Örtena mortlade jag så jag kunde fylla hålrummet med dem och de små stenarna.
Och stängde öppningen med vax.
 
Som motvikt för bergskristallen i spetsen ansåg de flesta att man skulle fästa en kristall på skaftet.
 
Jag ville använda en liten bärnsten som varit min mammas....
Och som suttit i ett halsband som hon älskat men som gått sönder...

En helt rund sten inte så lätt men efter mycket piller och funderingar gick det....
Gjorde en liten korg av läderband som sedan fästes vidare upp på skaftet.

 
Och resultatet blev mycket lyckat tycker jag själv....
Den lilla bärnstenen glittrar och minner mig om min älskade mamma,
död sedan 15 år men av mig saknad dagligen.
 
 
 
 
Det som återstod var nu att dekorera staven eller inte.....
Jag bestämde mig för Luna mitt häxnamn och ett litet Pentakel.
Och att bränna in det i basen på staven.
 
 
 
 
Avslutningsvis har jag nu oljat in den med olja några gånger och nu ska den bara
renas och invigas.

Det tog några veckor men nu har jag min egen Magiska HäxStav.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela