Redskapen och Altaret...

Publicerad 2015-02-15 03:23:49 i Altaret och redskapen, Wicca,

Nu har jag skrivit om och beskrivit Altaret i sig och symboler för gudarna.
Nu är det dags för de andra föremålen du dukar med,
placerar på ditt altare och använder i dina ritualer och ceremonier.
 
Som alltid har jag mina egna ideer.....
 
En del anser att du kan använda vilka saker som helst med de funktioner som behövs,
och vid varje ritual rena och sedan använda dem.....
För att sedan åter införliva dem i hushållet och använda dem i vardagen igen...
 
Andra har mycket bestämda åsikter om hur redskapen traditonellt ska se ut,
hur de ska förvaras och att ingen förutom de själva någonsin får vidröra dem.
 
Själv är jag väl någon stans mellan dessa två ytterligheter i  när det gäller mina egna redskap.
 
Det samma gäller om man överhuvudtaget ens behöver något av dessa redskap egentligen,
Kontra du kan inte utföra dina ritualer utan dem.
 
För mig är Magin i sig alltid det viktigaste....
Redskapen kan och ska hjälpa dig med den,
men visst kan du utföra magi utan dem också om du inga har för tillfället.
 
Man bygger också som med allt annat upp ett förhållande med sina redskap,
de blir en förlängning av dig själv.
 
Men ibland använder jag också tillfälliga redskap, det som finns tillhands....
 
Mina egna redskap är ganska enkla och flera har jag gjort själv,
de är alla fulla med min egen energi.
 
Jag använder dem inte till något annat än ritualer och magi.
Jag låter inte vem som helst se eller ta i dem.....
men tror inte att de blir "Förstörda" om någon annan skulle råka göra det.
Jag renar dem bara........
 
De flesta föremålen tillhör ett eller ibland flera element,
och blir på så vis även helgat till antingen Guden eller Gudinnan.
 
De redskap och föremål jag dukar med på mitt altare är......
 
 
KITTELN
 
 
Den tillhör elementet Ande....
De finns de som anser att den inte gör det utan elementen vatten och jord,
och att Ande inte är ett av elementen....
För mig tillhör den Ande!
 
Och Ande är det femte elementet som är livsenergin, evigheten,
mittpunkten som håller samman och förenar Jord, Luft, Eld och Vatten.
 
Så min kittel står mitt på altaret med Andes Ljus bredvid.
Då jag åkallar och bjuder in Ande till min cirkel,
så lägger jag några örter i Kitteln innan jag tänder Ljuset.
 
Som ni ser är min kittel mycket enkel.....
Den går inte att koka något i så till mina "Häxbrygder" har jag andra grytor.
 
Det är sand i botten så jag använder den mest till att bränna örter och annat,
exempelvis lappar, gamla amuletter och sådant som ingår i ritualen.
 
 
PENTAGRAMMET / PENTAKLET
 
Tillhör elementet Jord  och Gudinnan.
 
Kan vara en skiva av trä/ sten/ keramik/ glas eller järn.
Skivan kan vara stor eller liten och i princip vilken form som helst.
Och på denna renar man salt och vatten som sedan används för att rena annat.
I en cirkel används skivan bla. för att ladda föremål med energi,
och för att samla upp överbliven energi.
 
Du kan också om du är ledsen, stressad eller upprörd hålla i ditt Pentagram,
så det "suger upp" dina känslor och sedan lägga ned det på marken,
då binds den negativa energin i jorden.
 
Eller hålla i det för att jorda dig själv.
 
Jag gjorde ju ett långt inlägg om hur jag "tillverkade" mitt Pentakel så det lämnar vi.

 
 
ATHAME
 
 
Den tveeggade kniven....vässad eller slö därom tvista de lärda......
 
Det är Gudens speciella redskap......som tillhör elementet Luft eller Eld.
 
För mig tillhör den Eld.
 
Och som ni ser är inte min Athame inte tveeggad.
Då för många år sedan hittade jag helt enkelt ingen.....så jag tog en vanlig kniv istället.
Och den har fungerat och gör det ännu.
 
Kanske skaffar jag mig en ny så småning om.....eller inte.
 
Men min Athame drar jag upp mina cirklar.....
Den används inte till att skära med...
Du kan använda den till att rikta och stärka energier.
 
Och att välsigna drycken vid ritualer och ceremonier genom att föra ned den i bägaren,
genom att symboliskt förena Guden med Gudinnan.
 
 
BÄGAREN
 
 
Tillhör Elementet Vatten och är helgad åt Gudinnan.
 
Är ofta mycket vackra i olika ädla metaller men jag älskar glas.
 
Ur den dricker den dryck jag med Athamen välsignat.
Alltid min mångudinnas skål.
 
Och den kan också användas för spådomsmagi.
 
 
STAVEN
 
 
Tillhör elementet Eld eller Luft, och är Gudens redskap.
 
Jag anser att den tillhör Luft.
 
Kan användas på samma sätt som Athamen.
För att dra upp cirklar....
För att flytta och förstärka energier.....
 
Ladda  och stärka föremål exempelvis.
 
Och hur jag gjorde min stav har nu ju sett.
 
 
Kvasten
 
 
Ja den är ju inget "Verktyg" man direkt lägger på altaret.
 
Då jag inte flyger på min :D
så använder jag den ibland för att rena stora ytor, cirklar utomhus
och smyckar den vid högtider.
 
 

Andra föremål jag dukar med och använder på mitt altare är......
 
 
Min abalonesnäcka och Vit Salvia....
 
 
Små och stora rituella fat....
 
 
Rökelsefat och pinnar
 
 
Ljusstakar och blockljus i diverse färger....
 
 
Mina "Magi Ljusstakar".....
 
 
En ask med hemligheter....
 
 
Bägare med vatten och salt....
 
Och de kristaller jag alltid har på mitt altare är Ametist, Rosenkvarts 
och Bergskristall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela