PENTAGRAM / PENTAKEL

Publicerad 2015-01-12 13:57:00 i Allmänt,

 
 
 
Ett Pentagram på ett altare är en symbol för gudinnan och Elementet Jord.
Själva pentagrammet är en fem uddig stjärna.
 
 
 
 
Varje udd representerar ett element.
Som har olika färger.
 
 
 
 
Om pentagramet har en ring omkring sig kallas det för Pentakel.
 
 
 
 
 
Jag brukar dekorea mina olika föremål med pentagram/pentakel ibland.
 
 
Här är exempelvis min BOS.
 
 
På altaret har man en skiva av trä/ sten/ keramik/ glas eller järn.
Skivan kan vara stor eller liten och i princip vilken form som helst.
Och på denna renar man salt och vatten som sedan används för att rena annat.
I en cirkel används skivan bla. för att ladda föremål med energi,
och för att samla upp överbliven energi.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ann-Catrin

Publicerad 2015-02-13 14:28:42

Det här tar jag till mig, Tack!

Svar: Kul <3
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela