Honung och biodling......

Publicerad 2015-03-24 12:36:56 i Allmänt,

Idag är jag så glad.....
 
För jag fick ett mail i morse som välkomnade mig till en kurs jag sökt.
 
Den 12 maj börjar jag en nybörjarkurs för biodlare....
 
 
 
Jag blev så glad då det endast fanns 12 platser,
det är gång avstånd hemifrån och är en dröm jag länge haft.
 
Egna bin.....Egen honung....
 
 
 
 
Jag vet att vid pollenallergi kan man bli resistent
om man under en längre tid varje dag äter 1 tsk honung av närproducerad honung.
Eftersom det är samma pollen som du själv lever i....
Efter influensan förra året blev jag och flera i familjen mycket känsliga mot pollen,
hade problem med främst rinnande ögon, svulna ögonlock där huden sprack.
Så det var ett evigt smörjand med olika salvor....
mot infektioner och torr fnasig känslig hud.
 
Så det hoppas jag vi slipper.....
 
 
Förutom att honung är gott....
Som det är, i Te, mat och bakverk...
 
Så har ju dessutom honung en massa medicinska och magiska egenskaper.
 
Kan användas vid sårvård då honung är antibaktriell och opastöriserad även antibiotisk.
Den är svampdödande och lätt smärtstillande.
 
Används med fördel på öm, kliande hud, mindre sår, lättare brännskador,
blåsor, blåmärken och solsveda.
Där dess egenskaper främjar sårets läkning och i viss mån förhindrar infektion.
 
Har man ett mindre infekterat sår är det också värt att sätta på en kompress
med honung.....bakterierna "äter då ihjäl sig" och kan lätt tvättas bort.
En sådan kompress måste man dock byta ofta,
3 - 4 gånger per dygn så länge såret är infekterat.
 
Har man en trög mage kan honung hjälpa då det ochså är milt laxerande.
 
Honung används vi förkylningar,
vid influensa och ont i halsen
 
Tänk då på att inte lägga i honungen i för varmt vatten/ te/ mjölk
över 40° så börjar de bra "egenskaperna" försvinna,
och vid 85° är honungen och allt det bra med den död.
 
 
Barn som är under ett år ska heller inte äta honung,
de kan istället bli mycket sjuka eftersom det finns ämnen i honungen,
som deras kroppar ännu inte kan ta hand om.  
 

 
 
Annat honung kan användas till är skönhet....
 
Honung i det sista sköljvattnet vid hårtvätten,
ger ett mjukt, glänsande och ljusare hår.
 
 
Honung i ansikts masken stramar till men ger också en mjukare hud.
 
 
Smörjer man in sig med honung innan bastubad blir huden silkes len.
 
 
Bivax är ju också mycket användbart i exempelvis salvor,
mjukgörande och läkande,
 med eller utan magi.
 
Men för att nu kunna ha egna bin så går jag min kurs och 
så väntar jag också på den bok jag hoppas är bra som jag beställt från Bokus.....
 
 
 
 
 
 
Och till sist som min favoritbjörn skulle ha sagt....


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela