Så mysig blev min Beltane 2015

Publicerad 2015-05-02 01:27:24 i Allmänt, Högtider, Traditioner,

Som de flesta andra börjar jag mitt Beltane firande vid Valborg.... Och vi brukar alltid vara med då den stora elden tänds.... Men i år beslöt vi oss för att istället varra hemma i värmen och inte trotsa regn och stormvindar.
Istället tände vi en härlig brasa i vår öppna spis.


Det är ju också ett sätt att hedra gudarna, även med en liten härlig eld.
Jag brände salvia tackade moder jord och hennes gemål för deras kärlek och för allt jag deras dotter får uppleva, lära mig och känner i deras närhet.
Detta blev min egen privata stund utan familjen.....
Jag skrev en lapp med sådant jag vill ändra på, sådant jag vill " göra mig av med ".... Som jag sedan också såg slukas av lågorna..... Just då kändes elden som mitt altare och jag pratade med den.... Om allt  funderingar.... planer...projekt jag vill påbörja.... Som sagt en härlig och mycket privat stund mitt på dagen i mitt tomma hus.

I min familj har maten alltid en central roll i vårt helgfirande. Vanligtvis brukar vi äta sill, ägg, Jansson och sådant men i år ville jag göra något annat... Något nytt.... Tapas! Men på ett svenskt vis med några av våra favoriter.
Vi älskar fisk och skaldjur så jag bestämde mig för att en rätt skulle bli rökta räkor med aioli....
Jag har en liten rök och trots regn och storm så rökte jag 1 kg stora räkor i 3 omgångar.....

Spån, enris och tallkottar.....


Frysta räkor och flingsalt...


Eld underifrån.....



Resultatet..... Som doftar gudomligt.

Medan räkorna röktes passade jag på att plantera lite.... Sticklingar från pelargoner, inköpta isbegonior och solögon....



Och att plocka lite gröna kvistar att pryda med inne...



Sedan kom familjen hem och vi hjälptes åt att laga resterande rätter till vår lilla Tapas Buff'e







Mycket mat blev det.... Och mycket gott också.

Vi satt sedan och gosade i soffan.... Tittade på film och njöt av brasan som sprakade i öppna spisen


Nu är jag på jobbet och det är där jag nu tillbringar resten av sabbaten... 
Och det känns faktiskt helt ok då den ju började så bra.  ✨❤️ )O(

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela