Magins Cajsa Warg.....Det är jag

Publicerad 2016-04-25 23:47:00 i Allmänt,

 
Jag brukar ibland skämta och säga att jag är Magins Cajsa Warg.....
 
Förutsatt att hon nu sa de berömda orden
 
" Man Tager Vad Man Haver "
 
Detta är ett skämt men med ett visst mått av sanning.
 
Då jag ju faktist är av den uppfattningen att allt som förenklar din magi är bra.
 
Allt som du kan plocka själv och som är gratis är bättre än att köpa för dyra pengar.
 
Och att du använder sådant som Häxor använt sig av i alla tider.
 
Det som växer lokalt där du bor och också det som växer där just då det ska användas.
 
Jag har hållit på att forska lite om vilka örter som används till Beltane,
 
till mat, till dryck, utsmyckning och för magiska ritualer.
 
Detta för att skriva en text till mitt album i "Häxor som delar med sig"
 
Och precis som till Ostara så har jag egna traditioner till Beltane.
 
Använder flera andra örter än vad som är brukligt och traditionsenligt.
 
Jag är en mycket egensinnig, envis och solitär Häxa
 
som gör det mesta på mitt eget vis och har så gjort i många år.
 
Men då jag ändå är vidsynt nog att inse att min sanning är den enda,
 
så vill jag jag ändå beskriva för dem som läser mina texter
 
det som är det "rätta" enligt traditionen.
 
Men inser snart att dessa traditioner inte är anpassade för våra nordliga breddgrader.
 
Och det antagligen är orsaken till att jag har skapat mina egna.
 
För att jag är som Cajsa Warg och tar vad jag har till hands.
 
Många växter och örter kan ersättas med andra......
 
Bara man känner deras magiska hemligheter.
 
Som är något jag sysslat med att lära mig under många år.
 
 
 
En annan av mina "egenheter" är att jag alltid vill göra mina egna redskap.
 
Dels för att de då blir mer som jag och dessutom fulla av min energi.
 
Under årens lopp har jag köpt en hel del olika saker
 
som jag sedan erasatt med egentillverkade både redskap och dekorationer.
 
Därför att de aldrig känts rätt......något har saknats....
 
Min magi har också förenklas allt efter som tiden gått.....
 
Och den utför jag också på mitt eget vis.....
 
 
 
 
 
 Men en sak kan jag aldrig få riktigt nog av och det är böcker.
 
Och är det något som jag slösar pengar på så är det det.....
 
Massor av böcker mest om det som växer....men även om annat.
 
Och på fröer, plantor och jord förstås.
 
För vad är en ÖrtHäxa utan sin trädgård?
 
Är aldrig så lycklig som då jag har jord under naglarna.
 
 
Må Gott ♥ Luna
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela