Skottdagen......

Publicerad 2016-02-29 13:02:00 i Allmänt,

 
 
Skottdagen kom till för att hålla kalenderåret i takt med det astronomiska året.
Annars skulle på 100 år våra årstider och datum för solstånd och dagjämningar
förskjutas med mer än 24 dagar..... därför har vi skottdagen 29 februari vart fjärde år.
Datumet för vilket dag som skall räknas som skottdag har ändras genom historien.
Och att den i Sveige kallas just skottdagen beror på
att skott betyder något som skjutits in.
 
 
 
 
Enligt  tradition får kvinnor på skottdagen fria till en man.....
svarar han nej så måste hon då få en kyss och en fin gåva.
 
Taditionen kom enligt legenden till på 400-talet och härstammar från
Irland och deras skyddshelgon S:t Patrick och S:t Bridgid.
 
Vi hedningar hävdar ju bestämt att då Irland kristnades så använde de sig av
Gudinnan Bridgid som vi förknippar med Imbolc och gjorde henne till sitt helgon.
 Så vem vet kanske det till och med från början är en hednisk sed.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela