Månblod.....

Publicerad 2016-06-04 04:43:50 i Magi,

 
Jag har sedan några år tillbaka kommit i klimakteriet.....
 
Och blir varje gång lika förvånad då min mens ändå kommer.
 
Då det är allt mellan 3 - 6 månader emellan så följer den ändå
den samma måncykel som jag levt efter större delen av mitt liv.
 
Ägglossning vid fullmåne och mensstart då månen är ny.
 
Anledningen till att jag bloggar om just detta är inspirerat
av ett inlägg i min "Häxgrupp"
Som fick mig att börja tänka och fundera......
 
Mens är väl inte det jag brukar skriva om....
 
Men det är ju heller inget man behöver smyga med,
skämmas för eller hålla hemligt.....
 
Även om det nog av många är just det...
Inget man pratar om.
 
Frågan är varför?
 
Då det nu är något som berör hälften av jordens befolkning....
Kvinnor som har mens, ska få mens eller som jag avslutar den fasen i livet.
 
 
Det fantastiska blodet  som gör att vi Kvinnor är
den del av mänskligheten som föder barn.
 
Många gånger under min levnad har jag önskat bort den......
 
Allt kladd och alla otroliga, krampande smärtor man fått utstå....
Spyfärdig, med värmekudde på magen och knaprande värktabletter.
 
Alla gånger då den kommit så olägligt....

Hemsk PMS....Skulle kunna begått mord......
 
Men den har ju också gjort att jag är mamma till 3 underbara döttrar.
 
Jag fick min mens då jag var 11 år.....
 
Min mamma hade inte fyllt 10, så jag förberedde mina döttrar tidigt.....
 
Och de fick den också vid 11-12 års ålder.
 
Eftersom jag ansåg att det är ett så viktigt skede i den unga kvinnans liv,
så hade vi för varje dotter en liten fest och firade med tårta....
Jag ville att de skulle känna att något nytt och speciellt hände.....
Och att de skulle känna sig speciella......
Något jag idag 5-10 år senare är riktigt glad för....
 
Och när jag tänker närmare på det så tror jag att ska fira mig själv.....
Då det gått ett år sedan sista mensen....
Äta tårta med familjen och riktigt känna att en ny fas börjar i mitt liv.
 
 
 
Även om jag inte alltid varit så jublande glad över mitt månblod,
Så har alltid Häxan i mig känt dess urkraft och energi.....
Ägglossning vid fullmåne har också bidragit till att jag då alltid känt mig extra stark....
Att min Magi blivit extra kraftfull.....
Och min Sexuella drift då också ökat.....
 
Och aldrig har jag heller mått så bra både till kropp och själ
som under mina graviditeter......
Då mitt kropp behållit mitt månblod som då skyddat
och värnat om det nya livet inuti min kropp.
 
Så visst är det både kraftfullt och magiskt.
 
 
 
I det gamla bondesamhället var menstruation något helt normalt och naturligt.
Kvinnorna dolde inte sina blödningar och det ansågs varken frånstötande
eller skamligt att lämna blodspår eller ha blodfläckar på kläderna.
Deras möjlighet att dölja sin menstruation var ju också små.
Då det varken  fanns mensskydd eller  några särskilda underkläder.
Man använde sig av gamla trasor, mossa eller dålig ull.
Men visst hade man en massa konstiga föreställningar om den ändå.
De nedblodade kläderna fick varken blandas med annan tvätt
eller tvättas i rinnande vatten.Man trodde att det fanns övernaturliga väsen
i vattnet som då kunde få kvinnan i sitt våld.
Därför
 skulle hon inte heller tvätta sig i underlivet när hon hade mens. 
Då  kunde mensen bli oregelbunden eller försvinna helt.

Då kvinnorna hade mens fick de arbeta som vanligt
men det fanns några regler de måste följa.
En menstruerande kvinna fick till exempel inte stå fadder vid ett dop,
barnet kunde då drabbas av utslag och "överkänslighet"
Kvinnorna skulle också vara försiktiga när de var utomhus
så att blod inte droppade på marken. Och absolut inte i ett vattendrag, 
Då riskerade de att bli sjuka eller förlora sin menstruation.
Rovdjur sas också dras till mensblodets speciella lukt.

En bössa blev oduglig om den kom i kontakt med mensblod
eller om en menstruerande kvinna tog i den.
Däremot skulle ett stycke tyg med mensblod på metkroken ge god fiskelycka.

Menstruationsblodets magiska kraft kunde också utnyttjas.
Man bad en kvinna om en tygbit med mensblod,
det ströks direkt på ett föremål eller blandades i mat eller dryck.
Eller S
para det  för att ha till hands vid behov.

Den magiska kraften ansågs bota sjukdomar hos både människor och djur.
Blodet användes främst mot bölder, vårtor och födelsemärken,
men även mot sängvätning och impotens. 

Med industrialismen förändrades synen på mensen,
hygien och blodets magiska kraft.
På 1800talet kom de första mensskydden.
Och det var inte längre acceptabelt att visa eller ens tala om mens.
Och Kvinnan ansågs vara oren.

Något som Kyrkan ansett i alla tider
I Bibeln  i tredje mosebok finns en långt avsnitt som handlar om
hur orent mensblodet och menstruationen är. 
Alla som kommer i kontakt med något som den menstruerande kvinnan suttit
eller legat på blir oren, och den som tar i ett föremål som lagts på en pall
som en menstruerande kvinna suttit på blir själv oren.

Kvinnan ansågs även vara oren efter en förlossning
och var tvungen att vid en ritual bli kyrktagen innan hon åter kunde delta i
högmässor, andakter, bröllop, begravningar
och konfirmationer i församlingen och kyrkan.
Från början skedde kyrktagningen 40 dagar om det fötts en pojke
( Jesus var 40 dagar då Jungfru Maria tog honom till templet )
och 80 dagar om det blivit en flicka.
Det ändrades senare till att gälla 6 veckor oberoende av kön.
Kyrktagning var vanligt i Sverige fram till 1800 talets slut.
Men som på vissa platser förekom ända fram till 1960 talet.
Då nya Kyrkohandboken antogs 1986 fanns kyrktagningen inte längre med i den.

 

 
Många är de som under många, många år  har försökt att att avdramatisera detta med mens,
ta bort tabustämpel att tala om, visa och göra det till något vardagligt och naturligt.
Man måste väl ändå anse att delvis lyckats då vi..... 

 

Sedan  2014 den 28maj firar den Internationella Mensdagen.

 

I vissa kulturer med shamaner är både mensblod och
förlossningsblod viktigt för shamanens spirituella energi.
Kvinnliga hormoner spelar en viktig roll i shamanens förmågor,
kvinnans synska kraft är på sin topp precis innan och under menstruationen.
Kvinnliga shamaner håller noga reda på sin menscykel som ofta kallas för måncykeln,
månen som symbol för befruktning, födelse, död och återfödelse.
Unga kvinnor anses extra kraftfulla och har särskilda helande krafter
 just när de får sin första blödning.
I många traditionella shamanska kulturer firas man
med speciella ceremonier vid dessa tillfällen.


Och i andra kulturer är/var det så att kvinnor kunde/kan
endast bli shamaner när de har gått igenom klimakteriet.
De anser att unga menstruerande kvinnor är särskilt sårbara,
så att de därför bör skyddas från magiska attacker.  
Och därför inte ska arbeta magiskt då.
De bör då de är fertila ägna all energi åt eventuella barn.
Antagligen ett sätt att bevara och säkerställa stammens fortlevnad.


 
Många funderingar väckte i alla fall inlägget hos mig.....
Och som vanligt väcker allt som intresserar mig en nyfikenhet
som gör att jag vill läsa mer, lära mig mer och det får mig att googla....
 
Det är väl inte så att det alltid ger mig svar....
Men många gånger får jag ändå så mycket information,
att jag kan dra de slutsatser jag behöver för att forsätta vandra den väg jag valt....
Min väg......Min sanning.
 
Och en slutsats är att visst finns det en otrolig urkraft i vårt Månblod.
Och visst är den starkt kopplad till Månen och hennes cykler.
Det är också något som länkar oss kvinnor samman.
 Då vi alla som levt i hop med andra kvinnor vet att hur olika våra
menscykler är från början så har de sykroniserats efter några månader.
 

Olika kulturer och religioner har ju haft olika syn på kvinnans månatliga blödningar.
Men det sorgliga är att de abrahamitiska religionerna (kristendom,judendom, islam)
är så rädda..........Varför då?

Hur kan man kalla någon som som ger liv för oren?
Är det för att Gud är en man och Kvinnan alltså inte får vara den starkare?
Är det för att vi med vår urkraft får kontakt med något annat? Som inte är Gud?
Är det ännu ett sätt att att "utrota" Tron på gudinnnan.....Moder Jord?

För visst måste de vara något riktigt farligt och kraftfullt om det " måste " skrivas om i bibeln.


Om vi Häxor nu är "mest magiska" under menstruationen.....
Hur påverkar då exempelvis manipulationen med P-piller Magin ?

Och vad händer då vid klimakteriet?

Och alla smärtor och obehag vid menstruationen.....
Hör de till?
Ska man kanske inte medicinera bort dem?

Många frågor, leder till svar men också nya frågor.

Då jag som jag redan berättat nu befinner mig i en ny fas av mitt liv.....
Inte vet om jag någon mer gång kommer få min mens....
Så väljer jag att dra den slutsatsen att mitt månblod då finns där kvar i mig.....
Som att "bli gravid" en sista gång.....
Och Embryot är urkraften.....
Jag tror heller inte att min Magi kommer att försvagas eller försvinna....

Jag tror heller inte att man ska behöva leva med smärtor,
har man kunskap om hur man tar bort dem så ska man använda den.

Så därför tanker jag avsluta detta inlägg med att dela med mig av lite kunskap.

Örter som är bra vid mensvärk:

kamomill, daggkåpa, hallonblad, rölleka, vitplister,

pepparmynta, salvia, smultronblad 

Gråbo reglerar menstruationen och ökar blodmängden.

Kristaller att använda vid mensvärk:

Korall och Röd Kalcit

Citrin mot magkramper

Korall mot kraftiga blödningar värk i korsrygg.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela