En Repris på.....Förkylning.......Tips.....Råd.....Och Huskurer.

Publicerad 2017-11-09 09:59:06 i Allmänt, ÖRTER,

 För att använda en variant på en gammal slogan 
”Jag är inte bara Häxa utan Undersköterska också”

Förkylningstiden är inne så jag tänktet ge er lite råd och tips.
Mest på huskurer och men ändå försöka krydda det hela med lite Magi.


Vad är då förkylning? 
Ja i min gamla lärobok vill jag minnas att det kanske stod något sånt här.....

Förkylning kallas också övre luftvägsinfektion.
Den orsakas av virus och drabbar de övre luftvägarna, framförallt näsan och svalget.
Du blir vanligast förkyld under höst- och vintermånaderna.
Förkylning är den vanligaste infektionssjukdomen hos människor.
En vuxen person blir vanligtvis förkyld en till två gånger om året
och barn betydligt oftare.

Inkubationstiden ( som är den tid det tar från att man blivit smittad av någon
till dess att symtomen börjar visa sig )
för förkylning brukar variera från någon dag till 3-4 dagar.
En av anledningarna till att virusen sprider sig så fort
då man ofta hinner föra infektionen till andra
innan man märkt att man själv blivit sjuk. 
Risken för smitta är också som störst i början av förkylningen. 
Förutom att man känner sig hängig och sjuk i största allmänhet
är några av de vanligaste symtomen på en förkylning annars hosta,
ont i halsen, snuva, täppt näsa, huvudvärk och feber.

Även om vi som Häxor borde kunna trolla bort sjukdomen  Haha....
så finns inget botemedel mot förkylning, men symtomen går att behandla så det gör vi.
Det finns ju också en del du kan göra i förebyggande syfte........

Det lättaste sättet att hålla sig frisk är ju att leva ett någorlunda sunt liv.
Undvika tobak och alkohol eller i alla fall nyttja det sparsamt.
Äta en varierad kost med mycket bär, frukt och grönsaker.
Undvika stress och sova sina timmar ordentligt.
Vara ute i friska luften och röra på sig......
sedan är det förstås bra att undvika folksamlingar, kommunala färdmedel,
vara noga med handhygien och gärna använda handsprit.

Mycket av detta och mycket annat gör ni säkert redan.......
Men jag tänker ändå lägga till lite mer av mina egna ”Häxiga och Magiska tips”
Att vara ute i parker, på ängar och i skog och mark
betyder mycket för min hälsa och för Häxan i mig.

Och att umgås med träd.....
Många träd har egenskapen att både heala och stärka hälsan hos dig som individ........
Förutom Björk som är det träd jag själv ”föredrar” så har du också exempelvis....
Pil, Lönn, Cypress, Hästkastanj och En.......
andra träd som är utmärkta Healare men inte kanske så vanliga hos oss är
Olivträd och lager träd. 
Jag tar med mig ett sittunderlag och sätter mig i en bekväm ställning med ryggen mot min björk..... sitter länge delar energier och samtalar. 

I naturen känner jag även elementen lättare och hur de uppfyller mig.......
Jag promenerar både nätter och dagar,
då både solens och månens energier stärker dig till kropp och själ.
 
 

Något som jag också dricker är ”Månvatten”
varje fullmåne ställer jag ut vatten i öppna genomskinliga skålar
som hon sedan får spegla sig i och fylla med sin kraft.
Jag förvarar sedan en del av vattnet i kylskåpet som jag sedan dricker
någon dl av morgon och kväll så länge det känns fräscht.
Jag mediterar varje dag, jordar mig ofta
och låter inte min ”energinivå” bli för låg eller för utspädd.

Kristaller är inget som är mitt specialområde.....
men under höst och vintermånaderna bär jag alltid en Akvamarin på mig.....
då jag har lärt mig att Akvamarinen påverkar oss starkt positivt under förkylningar,
halsont och olika problem med luftvägarna......
så då använder jag den även i förebyggande syfte.
 
 
 

Annan Magi du kan använda dig av i förebyggande syfte
är ritualer för att dra till dig Hälsa....
göra hälsobringande örtamuletter.......
Du kan då använda dig av bitar de träd som jag tidigare nämt
och örter / kryddor vars egenskaper bl.a är hälsa t.e.x.
Timjan, Koriander, Citronmeliss, Persilja. Saffran,
Kryddpeppar, Kryddnejlika, Kanel och Lager m.fl.
Du kan ju även bränna örterna/ kryddorna som rökelse
eller varför inte laga magisk mat och baka med dem.

Eller varför inte göra magiska ljus med örter och gullviva.

Men det jag personligen använder mig främst av i förkylningstider är förstås....
Ingefära, Citron och Honung.
 
 

Du kan ju som sagt inte bota förkylning utan får istället behandla symtomen
så nu är det dags för några huskurer och förslag på några nyttiga örter....

Följande örter lindrar hosta, torrhosta gör gärna grönt te
Anis slem upplösande, används vid bronkitis och kikhosta.
 
 
 

Basilika antibakteriell och effektiv vid kikhosta

Fläder förstärker slemhinnorna i svalget och ökar motståndskraften

Gullviva inflammationshämmande och slem förtunnande

Gurkmeja giftrensande och inflammationshämmande

Ingefära är inflammationshämmande, värmande, lindrande

Kamomill hämmar inflammationer

Lakritsrot motverkar bakterieinfektioner är slem upplösande och lindrande

Salvia är mycket inflammationshämmande 

Timjan har god verkan och lindring vid luftrörsproblem
som astma, bronkit och olika typer av hosta.
Den har använts som hostmedicin i många tusen år så effekten är väl testad.
Pröva infusion/ Te på timjan vid förkylning, influensa samt om du besväras av rethosta.
Timjan aktiverar flimmerhåren i luftrören
som gör det lättare att bli av med irriterande slem. 
Timjan är starkt bakteriedödande och virus hämmande.
Det är den eteriska olja tymol som tros bidra till det.

Te av timjan 
( hjälper mot luftvägsproblem och hosta)
1 msk torkad eller 2 msk färsk Timjan
2 ½ dl kokande vatten låt stå 5-10 min 
sila och söta med honung.
 
 
 

Timjansirap
Hacka färsk timjan grovt.
Varva timjan och honung i en glasburk
(om honungen är flytande kan du bara hälla den över örterna).
Sätt på locket och låt sirapen dra i fyra veckor.
Sila av genom ett bomulls- eller nylonfilter
och förvara svalt i en mörk glasflaska. 
Då håller den upp till ett år.
Ta en matsked av sirapen vid behov.

Vid HALSONT
Ett par salviablad (färska eller torkade) kokas i en halv timme med en halv liter vatten.
Salviabladen silas bort och man blandar i en matsked honung och lika mycket ättika.
Med denna vätska gurglar man sig sedan flera gånger om dagen.

Frys in kärnfria vindruvor....
Gott att suga och tugga på.... Lent för en ond hals.

Koksalt / näsdroppar mot nästäppa.
1 krm salt
2 dl vatten
Koka vattnet, blanda i saltet och låt svalna.
Användes inom 2 dagar.

Hostmedicin
Ett annat bra trick mot hosta är att du delar en kålrot på mitten
och gröper ur den till en liten skål.
Smörj sen innandömet med en lite honung som drar till sig kålsaften.
Då får du en hostmedicin i den lilla skålen. 
Ta en tesked i taget under dagen.


Vitlök eller lökstrimlor i näsan för att öppna nästäppa
eller i öronen för att ta bort öronvärk/ inflammation.

Morot är antiseptisk och slemlösande vid hosta. 
Ät massor råa, ekologiska morötter
eller ångkoka och mixa till en morotspuré/soppa.

Lindra förkylning med te på kamomill och pepparmynta
Gör te på kamomill och pepparmynta. Om du använder tepåsar, ta en av varje. Annars föredrar jag förstås mina egna torkade örter.
Häll på kokande vatten och låt dra cirka femton minuter. Tar bort huvudvärk och gör det lättare att sova
 
 
 

Glüewain
½ l rödvin, 3 kryddnejlikor, saften av ½ citron och 2 tsk honung.
Värm ingredienserna ihop. Drick så varmt som möjligt,
intag sen sängläge! Stark svett kur...

Men som jag tidigare skrev så det personligen använder mig främst av i förkylningstider är förstås Ingefära, Citron och Honung i stora mängder som jag dricker som te.

Viktigt att inte lägga i honungen i varmare te än 40° så inte allt som är bra med honung förstörs.

Egna Halstabletter:

2 1/4 dl socker
1 dl vatten
1 msk pressad citronsaft
1 msk honung
1/2 tsk mald ingefära 
1/4 tsk mald kryddnejlika
Florsocker

Detta är ett grundrecept som jag ibland varierar något.....
Tar mer honung och mindre socker......
Tar finriven färsk ingefära istället för torkad mald.

Socker + vatten i en kastrull, tillsätt honung och citron.....
Rör om och lägg i kryddnejlika och ingefära.
Koka upp och sänk värmen.
Låt sjuda på svag värme i 15-20 min.
Låt det inte brännas.
Låt blandningen svalna lite färgen ska vara mörkt bärnstensfärgad och konsistensen seg

Lägg bakplåtspapper på en plåt.
Klicka försiktigt med en sked ut små rundlar, som blir tabletterna.
Låt svalna i 20-30 min sikta över florsocker så de blir täckta.
Lossa dem försiktigt och täck även baksidan med florsocker.
 
 
 

Dessutom är nyponsoppa en gudagåva när man är sjuk.
Det går lika bra att dricka varmt som kallt och är lent och skönt för halsen.
Det är dessutom lite matigare så man får i sig lite näring.

Här var några av mina huskurer
som jag naturligtvis hoppas att ni inte behöver använda er av
 
 
 

Må Gott <3 LUNA © 

Kommentarer

Postat av: Inger S

Publicerad 2023-07-06 13:13:28

Underbara huskurer!
Dricker just ett the av Timjan.
Groblad för ett kalldrag i kylen.
Halstabletterna gjorde jag för en del år sedan!
Stort tack!

Svar: Tack Inger <3 Kul att du hittat hit, och även funnit något som tilltalar dig.
Må Gott <3 LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela