Mina Magiska Bin......

Publicerad 2016-09-25 11:04:00 i Allmänt, Magi,

 

Nu är snart mitt första egentliga Bi-år till enda.....
 
Kan inte påstå att jag känner mig vidare säker eller mer kunnig,
än förra hösten då jag ju fick mina två samhällen.

Men jag har ändå lärt mig och insett en hel del om hur det är att leva med bin.
 
 
 
 
 
Forfarande känns det också att det är en ynnest......

Och det finns så mycket Magi i det......
 
 
 
 
Det är också den sorts Magi som passar den här Häxan....
 
Det är också något magiskt som jag delar med min Man Peter.....

Tror nu att det är ganska viktigt att vi har just detta......
En gemensam mycket speciell och Magisk Hobby......
 
Som egentligen inte har något med hemmet, barnen och familjen att göra......
Vår gemensamma plattform.....
Nu när alla barnen blivit mer eller mindre vuxna  och snart flyger ut.......
 
Men visst har Bin med familj att göra.....och sammarbetet inom denna.
 
 
 
 
Förra året fick vi inte speciellt mycket Honung.....
 
Detta för att vi inte fick bina förän i slutet av augusti.....
 
I år var väl inget riktigt bra bi år men vi fick ändå en hel del Honung......

Visst är det så att en del av magin med att leva med bin är just den......

Honungen.......
 
 
 
För att ta hand om denna flytande......mycket kladdiga Magi.....

Fick jag en stor Honungslunga av min man i födelsedagspresent i år......
 
 
 
 
Den får det plats 3 ramar i som man vevar för hand.......
Vänder på och vevar igen......
Otroligt effektivt......
med hjälp av centrifugalkraften "slungans honungen" ut......
 
 
 
Vid första "skattningen" fick vi ganska mycket honung....
 
Så jag har givit bort ganska mycket till vänner, bekanta och arbetskamrater......
 
Kan inte riktigt tänka mig att ta betalt för den.......åtminstone inte i år.....
 
 
 
 
 
 Och gåvorna var uppskattade......

Ingen har förut ätit en så otroligt god honung som "vår"
 
 
 
 
Allt bi vax som skrapats bort från honungsstinna ramar.......
och ramar som inte går att använda igen......
 (Utbyggda ramar är något man sparar till nästa år )

Har jag sparat och kommer att användas till diverse salvor
gjorda av örter från mitt Häxskafferi.
 
Något jag nu kommer syssla och exprimentera med,
nu när det blir kallare och mörkare ute.
 
 
 
Slutskattningen av honung gav inte lika mycket som den tidigare.
Men nog så vi klarar oss hela vintern.......
Och några burkar blir väl också Yuleklappar........
 
 
 
 
Något man kanske inte tänker på är att färgen på Honungen Varrierar.....
Beroende på vilka växter bina har "Tillgång" till
Ju senare på Hösten  desto  mörkare blir den också.....
 
 
 
 
Detta är en gammal älskad bild på en"drönare" som jag övade "drottningmärkning" på
Drönare har ingen gadd så den promenerade bara omkring på min bara hand.....
En riktigt Magisk känsla......
 
 För det är för mig inte bara Honung som är det Magiska med bin.....
 
Det är otroligt avstressande och mycket mediativt att syssla med dem......
 
Jag kan sitta i timmar och titta på hur de flyger in och ur kupan.....
 
Hur de kommunicerar med varandra.....
 
Se ur de flyger från blomma till blomma i min trädgård.....
 
Höra deras surr i blommande buskar oh träd......
 
Så otroligt underbart att få uppleva och samtidigt veta 
att jag finns där och "hjäper dem".......
Att vi lever i en sorts symbios......
Som vi båda har nytta och glädje av.....
 
Som jag önskar fler skulle få känna och uppleva.
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-09-25 21:09:56

Trevlig läsning
Tack🌺

Svar: Tack för din kommentar.
Luna

Postat av: Helene Jansson

Publicerad 2016-09-25 21:10:38

Skrev
Trevlig läsning🌺

Svar: Tack <3 Kul att du gillade mitt inlägg.
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela