Praktisk ÖrtMagi

Publicerad 2016-09-20 09:28:58 i Magi,

   

 

Oftast då jag skriver om växter/ örter/ träd så handlar det om
vilka magiska egenskaper och hemligheter de besitter.
Idag tänkte jag beskriva lite mer om hur du på ett praktiskt vis,
i din Magi kan använda dig av just dessa hemligheter.


Och vi börjar helt enkelt med hur en örhäxa kan använda sig av örter i sin magi.


Hon kan ”äta eller dricka dem” för att öppna upp sig, bli mer mottaglig,
stärka sina sinnen, slappna av eller förstärka den egna Magin.......
Vanligtvis genom att dricka ett te på någon ”magisk ört”.


Ett Te Kan göras på torkade eller färska örter......
Häll över kokande vatten låt sedan stå och och dra 5-15 minuter beroende på växt......
smaksatt med lite Magisk Honung.


 

 Te kan du dricka inför eller under ceremonier och ritualer....... 

innan sänggående för att både drömma mer, bättre förstå och uppleva dina drömmar.

 

Andra sätt inta örter är att då du bränner dem inandas röken,
eteriska oljor eller dofterna örterna avger a´naturel.

( Det jag nu skriver har inget med narkotiska preparat att göra
då jag inte är någon förespråkare av dessa)

 

Naturligtvis intar ÖrtHäxan också örter som medicin, i tinkturer, oljor och salvor.

 

Bränna örter är något jag ständigt sysslar med.......
oftast håller jag ceremonier och riter utomhus......
Bra för då behöver man inte oroa sig för rökutvecklingen
på samma sätt som då man är inomhus.

Jag älskar att blanda många olika örter
och sedan bränna dem i min abalonesnäcka eller gjutjärnskittel.....
Ibland gör jag knyten av örter och bränner i en öppen eld.

 

 

Jag använder mig av rökelser av olika slag......
pinnar, koner och flätor......
Gör egen rökelse då jag blandar finfördelade örter med kåda........

 

Men för det mesta bränner jag torkade örter som de är.

 
Om du håller en ritual inomhus så vill du inte att det ska bli så rökigt så brandlarmen utlöses då kan du göra en enkel ”rökelse” av en remsa rispapper/ silkespapper 1 ½ – 2cm bred och ca 15-20 cm lång som du viker på längden och fyller med finfördelade/ pulvriserade torkade rötter och örter, sedan snurrar/ vrider du pappret till en lång smal ”korv” lätt att tända, brinner bra och minimalt med rökutveckling.

 

Påsar som jag bränner lägger jag inte ned så mycket tid och möda på, använder mig av ett luftigt tyg som jag fyller och knyter ihop med ett snöre, band eller en bit garn.

 

Andra ”påsar” för förvaring av örter och annat lägger jag ned mer tid på …... Då jag som örtHäxa gör många olika former av ört Amuletter som ofta är små påsar fyllda med örter.....av mjukt skinn eller mjuka tyger...... i olika färger beroende på syftet.....Dessa ”pås -Amuletter” syr jag gärna för hand då jag han lägga min kraft och magi i varje stygn.......Och jag dekorerar dem gärna med mönster, bokstäver, tecken och runor....... och förutom örter, rötter, bitar av träd, blad, bär och frukter......lägger jag ibland också i kristaller, stenar, fjädrar, ben m.m. Ibland också små tillverkade figurer eller symboler.

 

Vilka örter jag använder mig av beror helt på vad jag vill uppnå med amuletten...... Men jag använder gärna en kombination av olika örter med samma
eller liknande Magiska egenskaper.....

som förstärker eller kompletterar varandra.

 

 

Här är några exempel på Örter för olika Amuletter med olika syften.

Men det finns även andra örter du också kan använda.

 

Skyddsamulett:

Nässlor, En, klöver, björk, lager, malört och renfana.

 

Kärleksamulett:

Citronmeliss, rosmarin, hyacint, lavendel och ros.

 

Amulett mot förbannelser:

Brännässlor, rölleka, lager sandelträ,

 

Amulett för pengar:

Kamomill, pepparmynta, Basilika och kastanj.

 

Amulett för studier:

Lager, persilja, rosmarin,mejram, malört och mynta.

 

Amulett för lugn och ro:

Ljung, salvia och kamomill.

 

Amulett för älgskog och passion:

Lavendel, kanel, ljung och rosmarin.

 

Amulett för goda vibrationer och harmoni.

Myskmadra, sötväppling, johannesört och syrén.

 

Amulett mot skvaller:

Johannesörtsrot och kryddnejlikor.

 

Amulett för hälsa:

Salvia, ringblomma, björk, nejlika och timjan.

 

Amulett mot våld och stöld:

En, rönn och Brännässla.

 

Amulett för klarsynthet:

Gråbo, lager och ängsvädd.

 

Reseamulett:

Fläderbär, askträd, hagtorn, vitlök, mynta och mistel.

 

Du kan ju förutom ”påsar” även fylla örter i ”små kuddar” eller små enkla sydda dockor......

 

Sedan är det bara att ”ladda” Amuletten i någon magisk ritual.

 

 

Förutom det jag redan nämnt så använder jag också magiska örter till magiska ljus, magiska salvor och oljor........ potpurrier, drycker och maträtter.

 

De örter som du endast använder till din Magi är inte nödvändigt att förnya varje år som man bör göra med dem man använder till medicin och teer.

 

Men om du nu ska skörda till ditt magiska Häxskafferi så är det extra mycket magi i växterna de dagar sabbaterna infaller särskilt vid Beltane och Litha.......
annars är det aldrig fel att skörda på en torsdag.....


En Örthäxa använder gärna redskap av äkta silver.....
gräver upp rötter med en silver sked/ grävkäpp......


klippa med en silversax, silverskära eller kniv av silver...... och/ eller med vitt skaft.

 

Detta var lite vad du praktiskt kan använda dina teoretiska kunskaper om växternas Magiska hemligheter till.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela