April, April din dumma sill....

Publicerad 2017-04-01 04:38:00 i Allmänt,

1:a April 2017

 

April, april din dumma sill, Jag kan lura dig vart jag vill..........

Men var kommer då denna konstiga tradition att lura varandra ifrån?..... Och varför just 1:a april?......Ingen vet riktigt säkert utan det finns flera olika teorier.......... De allra tidigaste 1 april-skämtanden som man känner till härstammar från 1500-talets Europa........  I Sverige  har seden att " narra april " funnits sedan mitten av 1600-talet.
 Då gick det ut på att lura någon......., få dem att göra dumma ärenden.......Som att fråga efter ”synvinklar”, ”rumpdrag” eller ”jagedumm-piller” på Apoteket. 
Ofta fick den som skulle luras ett brev....... En så kallad "aprilsedel"
 
En teori är att seden med aprilskämt härstammar från Romarriket.......
aprilskämten skulle eftersom härtågen, det vill säga krigen började planeras 1 april. När sedan romarriket växte behövdes mer tid för planering och man lade till både januari, februari och mars i kalendern. 
Då hände det sig så att de nyårsgåvor som ämbetsmännen brukade få 1 april överlämnades den 1 januari istället, och du blev därmed ”lurad” på presenterna du skulle ha fått den 1 april. 
 
Jag vet inte om det är så men traditionen att luras lever vidare........
Vi blir lurade både av tidningar och av tv....... Några av de mest kända skämten är gamla men minnesvärda 
 
1950 trodde svenskarna på att Öland hade lossnat från havsbotten och började flyta närmare svenska fastlandet.......
 
Och1962 lurades många av att man enkelt skulle få färgtv genom att täcka tv rutan med en nylonstrumpa.
På den tiden fanns det i Sverige bara en kanal på tven och den var svartvit.
 
 
 

Och visst är det kul att bli lurad.....

 
Men många gånger är det ju tyvärr så att det man tror är ett aprilskämt, visar sig vara helt sant.
 
Många länder runt om firar 1 april med samma tradition som vi....
 
I engelsktalande länder kallas dagen........
All Fool's Day eller April Fool's Day.
 
Lycka till ❤️ och skratta glatt om du åker dit 😄
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela