Lördag 25 Februari och Mörkermåne......

Publicerad 2017-02-26 10:38:54 i Allmänt, Magi,

 
 
 
 
Passasde på att göra mig av med en massa gammalt.....
 
Storstädade köket och höll en liten ritual på min veranda.....
 
Var underbart soligt hela dagen, men framåt kvällen kom snön......
 
Det snöade hela natten......
 
Vid 02.30 tiden mötte vi jag, maken och Roxy upp äldsta dottern ,
som kom med bussen........ hade varit på "Housewarming party" hos en vän.
 
Inget av våra barn var hemma under kvällen.
 
Vi, min käre make och jag hade "Mellomys framför Teven.......
 
Rostbiff och potatissallad........... och årets första semla.
 
 
 
Kliar i fingrarna för att få sätta fler frön, men mörker måne är inte rätt tid för det.
 
 
Månens Magi är ju något jag som ÖrtHäxa
både respekterar och använder mig av i mitt odlande.
 
 
Månen och dess faser betyder mycket för ÖrtHäxan

Olika fröer sås vid olika faser för att bli starka och fina plantor.....
När månen är ny är den tiden man ska så bladgrönsaker som t.e.x.
sallader, spenat, mangold, kål och många örter. 

Fasen från halvmåne till fullmåne, då ska man så grönsaker som bildar frukter
som t.e.x. tomater, bönor, gurka och squash.

Vid fullmånen, då ska man så eller sätta rotgrönsaker som t.e.x.
morötter, rödbetor, lök, potatis och speciella örter man vill använda för magi.

Sår speciella fröer vid fullmåne ritualer......
men även vid ritualer på vårens högtider Imbolc, Ostara, Beltane och de sista på Litha.

 
 

 

Vill man inte följa ”månodlandet” så strikt är en bra tumregel ändå att alltid så vid tilltagande måne.

 

Så ingenting vid Svartmåne/ mörkermåne,
det är den tid då du istället ska rensa ogräs eller klippa gräsmattan eftersom allt växer mycket långsammare då.....eller helt enkelt ta en paus från trädgårdsarbetet och i stället ägna dig åt dig själv och din inre Häxa!


Då det gäller att skörda både odlade grödor och vilda växter,
så kan man också följa månen....

Vid månens avtagande fas samlas nu vatten och näringsämnen i växtens nedre delar.
Då är det dags att skörda potatis, rädisor och lök, alltså rotfrukter.

Det är även rätt tid för att beskära växter, buskar träd och häckar
eftersom de då inte förlorar lika mycket växtsaft.
Det är också rätt fas att samla in rötter på de vilda växter du samlar.

I månens tilltagande storlek gör att växtsafterna dras till månen
och når växternas övre del.

I den här fasen är det lämpligt att skörda frukt.
Tack vare att saften finns i den övre delen av växterna sägs då frukten hålla längre.

Då är det också dags att skörda och plocka de vilda örter du vill samla....om det är blommor du vill ha så vänta tills de slår ut för då har all kraft gått över från blad och stam till dessa.....
Är det blad du samlar ta då dessa innan växten börjar blomma.

De mest magiska växterna samlas in då månenen är full.....
eller enligt vissa Häxor en torsdag tre nätter innan.....
För många anser att det är på nätterna det skall göras.......

Kan enligt min mening vara en kvarleva sedan den tiden då man hela tiden arbetade.....hade ont om fritid.....och heller inte ville visa vem som helst vad man sysslade med..... ej heller vilka växter man plockade.

 

 

 

Månvatten 

Jag vattnar gärna mina frön, krukväxter och rabatter med månvatten....... 
Fyller alla olika kärl jag kan finna under sommarhalvåret och låter dem stå så hon kan spegla sig i dem under fullmåne nätter.....

 

Men då det även idag är mörkermåne......
 
Fortsätter jag att städa ut mitt hus som ju har många rum.





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela