Ostara 2017

Publicerad 2017-03-19 14:55:11 i Högtider,

 
 
 
 
En Högtid som det känns som jag skrivit extra mycket om är just Ostara.
 
Ostara är det keltiska namnet för vårdagjämningen........ Hos oss här i Sverige kommer vårdagjämningen alltid att infalla den 20 mars under många år framöver. Men skottåret 2048 infaller vårdagjämningen strax före midnatt den 19 mars.

Ostara/ vårdagjämningen är den första riktiga dagen på våren........... Dagen då ljuset och mörkret är lika starka........ Efter vilken solen växer sig allt kraftigare........Naturen vaknar och återföds efter den långa vintern då den legat i dvala.

Nu kommer det en tid som fyller oss med glädje och styrka......ljuset återvänder och med det kommer även värmen.........

Både Ostara och det engelska namnet för Påsk som ju är Easter, kan härledas från den germanska gudinnan Eostre.

Som oftast då Kristendomen infördes så lades en en kristen högtid på,eller i närhet i tid av den hedniska högtid som redan firades.

Allt för att den hedniska då helt skulle glömmas bort.

Påsken infaller ju olika år från år och inte just på vårdagjämningen ju som bestäms av solen.

Men då det i kristendomen bestämdes vilka datum Påsken ska infalla under året, användes ett mycket hedniskt sätt att räkna ut det på....

Den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen.
 
 


 
 
Några av de örter som förknippas med Ostara är....... 
ginst, fingerört, påsklilja ,skogs-kornell , ärttörne, iris, jasmin, lavendel, narcissers, oliver, pion, ros, salvia, jordgubbar , renfana, viol och myskmadra......... 

Som ni förstår så handlar det inte om vårt land, där stora delar kanske fortfarande är snötäckta och våren ännu är i startgroparna.......

Ostara för mig är istället alla vårblommorna i intensivt lysande färger........

Vita snödroppar och ett mångfald av krokusar i olika färger.....

Intensivt blåskimrande pärlhyacinter och ljuvlig scilla....

Gula underbara påskliljor och tulpaner i alla regnbågens färger......

Men även vintergäck och julrosor

Men inte ens dessa blommor växer ju ännu i våra trädgårdar...... med få undantag.
Då får man helt enkelt fuska........ Och det gör jag.

Jag fyller mitt hem med kruk-odlade krokusar, påskliljor och annat......

Köper knippen med importerade tulpaner....

Tar in våren i mitt hem och skapar en på så sätt ändå en känsla av vår.........

Med alla dess underbara färger och ljuvliga dofter.

Till Ostara pyntar jag också min Häxkvast........ istället för det traditionella påskriset.

Jag vänder den upp och ned och pyntar den med fjädrar, ägg, kycklingar och harar.......

Några kala enstaka kvistar från diverse buskar och träd brukar jag ta in från trädgården och sätta odekorerade i vatten........... Underbar att sedan följa hur de skira ljusgröna bladen bildas

Ostara är en högtid som tillhör Elementet Luft........ Mitt starkaste Element är Eld så för mig är elden ett naturligt inslag i mitt sabbats firande........ även om sabbaten inte skulle räknas till av eldhögtiderna.

Vid Ostara brukar jag bränna ett knyte med torkade, renande och väldoftande örter i en enkel ritual som en välkomsthälsning till våren..... ber att den ska komma snart och väcka min sovande trädgård.
I knytet kan det vara t.e.x. Salvia, En, Rosenblad, Lavendel, Rosmarin, Lagerblad, Vaniljgräs, Vitsippa och Myskmadra. 
Jag plockar ihop vad jag känner för bland mina torkade växter i mitt Häxskafferi.

Förutom att jag bränner och på andra sätt använder örter så odlar jag dem också och för mig är tiden runt Ostara då jag på allvar startar min odlings säsong...... sår de tidigaste växterna som behöver längst tid på sig för att utvecklas.....

Några frön har jag förstås redan satt ner i jorden men jag kan inte ha så mycket växande inne i huset p.g.a. brist på plats där det kan stå ifred för katter, hundar och inte i vägen för människor.....

Som tur är har jag ett litet växthus, visserligen utan värme men om jag täcker mina odlingar med fiberduk så brukar det trots kyla växa riktigt bra.

Detta var ett litet kort inlägg om Ostara eller Vårdagjämningen om du föredrar att det.

Jag avslutar med att dela några länkar till utvalda gamla blogginlägg där jag skrivit om traditioner..... varför vi firar högtiden......och specifikt hur jag själv firat Ostara/ Vårdagjämningen de senaste åren med text och foton.
 

http://magisktliv.blogg.se/2016/march/mina-traditioner-med-orter-till-ostara.htm 

http://magisktliv.blogg.se/2016/march/forberedelser-infor-ostara.html 

http://magisktliv.blogg.se/2016/march/ostara-2016manga-bilder.html 

http://magisktliv.blogg.se/2015/march/dags-for-annu-en-sabbatostara.html

http://magisktliv.blogg.se/2015/march/min-ostara-2015mest-i-bilder.html

 
 
 
 
 
 
 
Jag önskar er alla en riktigt Magisk och fantastisk Högtid......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela