VIT SALVIA

Publicerad 2017-10-12 12:00:00 i ÖRTER,

 
 
 
 
Vit Salvia - Salvia apiana,

 

Kallas även Helig salvia eller Röksalvia...... Det finns över 750 stycken olika sorters Salvia.
Och många av dem används för många olika syften...... visste ni exempelvis att de just nu omåttligt populära Chia fröna kommer från en Salvia art.......Salvia hispanica?
Dessa frön är ju mycket näringsrika.....rika på omega-3, fiber, protein, B-vitamin, tiamin, kalcium, järn och andra mineraler.
Används därför ofta i bl.a. smoothies, müsslie, yoghurt, bröd och sallader.
Men det är engen ny fantastisk upptäckt då fröna var mycket eftertraktade redan av Aztekerna...... Salvian ” Hispanica ”växer främst i centrala Mexiko och i Guatemala.

 

 

 

Vit salvia den växer vilt i sydvästra Nordamerika och är en låg perenn buske grön hela året. 

Den är vanligen ca 1- 1 ½ meter hög, bladen 4-8 cm långa är avlånga och spetsiga med lite tandad kant. Bladen är och täckta av tjockt hår som ger dem den vitaktiga färgen.
Blommorna är vita med lavendel-färgade fläckar och frukterna/ fröna är 2,5-3 mm stora och glänsande ljusbruna.

Fröet skördades förr i tiden av olika indianstammar i stora mängder och blandades med vetemjöl och socker för att ätas i gröt, välling, bröd eller kex.......även bladen och stjälkarna åt man på den tiden.

Det var en viktig ingrediens i pinole en basföda för Cahuillaen... en stam av indianer som bebodde området som nu kallas södra Kalifornien för cirka 2000 år sedan

Pinole är precis som Chiafrön mycket inne och populärt bland hälsomedvetna hos oss just nu........

Pinole är produkten man skapar när man blandar t.e.x. majsmjöl, någon typ av naturligt sötningsmedel som honung/ agavesirap, vatten och kryddor........ och sedan rostar/bakar detta antingen i ugnen eller på spisen.
Pinole kan därför ha olika form beroende på om man gör exempelvis kakor, energibars eller bröd.

Man kan även lägga till andra ingredienser, t.ex. superfröer som chia eller apiana......torkad frukt, nötter, mörk choklad etc.

 

 

 

Att använda salvia för rening är en tradition hos många Nordamerikanska indianska folk.

"Smudging" som det kallas är ett rituellt sätt att rena en person, plats eller föremål från negativa energier, andar eller inflytanden.

Salvian neutraliserar negativa energier......Då den tänds på fastnar de i röken....... och kan vädras bort.

Indianer använder sig ofta av tre primära örter som kompletterar varandra vid renings ceremonier...... Vit Salvia, Cederträ och Sweetgrass.........

Salvian avlägsnar negativa influenser....... Cedern rensar området och det Sweetgrass kallar till sig positivtiv energi....... Bönerna som uttalas under ceremonien lyfter upp röken till gudarna

Vid ” smudging” kallar man på den heliga växtens andar.....som man använder, för att få hjälp att driva bort negativa energier och återställa balansen.

 

 

 

Medicinskt har Salvia Apiana använts mycket i svett- tält......liknande vår bastu.

När medlemmarna av stammen led av förkylning, brände medicinmannen vit salvia i svetthuset...... Man trodde att inandning av salvia rök botade sjukdomen och du svettades den ur din kropp.... inandning av rök från vit salvia stimulerar andningen, löser upp segt slem, lindrar bihåleinflammation, lindra hosta och öka genomströmningen av blod.

Ett annat sätt att få i sig örten var som krydda i maten eller i varma och kalla drycker.

Vit salvia är febernedsättande och hostdämpande. Den är också rik på cineole ett ämne som är antiseptiskt, antiinflammatoriskt, smärtstillande och antispasmodiskt....... Ämnet finns även i t.e.x. furu, eukalyptus och rosmarin.

Förutom detta också antibakteriella egenskaper....... Forskare vid University of Arizona fann att denna ört kan begränsa tillväxten av flera bakteriearter som exempelvis......Staphylococcus aureus, Bacilis subtilis och Candida

Ett te från rötterna av Salvia Apina användes av stammens kvinnor för få healing och återfå styrka efter barna födslar.

Vit salvia lockar bin, humlor, fjärilar och kolibrier

Vit salvia användes också för att förbättra hygienen....... Vissa stammar blandade krossade salvia blad med vatten och använde blandningen sedan som ett schampo och balsam.

Krossade salvia blad placerades också i armhålor för att dölja dålig kroppslukt........ Detta var också en fördel vid jakt för att dölja sin mänsklig doft för bytesdjuren.

Oljor och salvor med salvia användes också.......Och att skölja håret med för att få behålla glans och förhindra att få grått hår.

På engelska kallas växten White Sage eller Sacred Sage

Dess främsta magiska egenskap är att den är så renande.......

Den renar sinnet, kroppen, rummet, atmosfären och skingrar negativiteten...... Den används också med fördel till att rena heliga saker........Redskap......Altare....Cirklar.....

För rening och skydd kan du använda den i en amulettpåse......

Vit salvia kan förutom vid Rening och Skydd även användas läkande vid Healing.

Vid önskemagi, spådomar och för att skärpa din psykiska förmåga.

 

 

 

 

NÄR OCH VARFÖR VILL VI RENA VÅRA HEM?

Allt består av ju energi.......den kan vara positiv eller negativ...... Människor, djur, föremål, växter, väsen........ ja allt sprider energi omkring........med exempelvis tankar, handlingar, sinnesstämningar

Energi utsöndras från allt....positiv och negativ......... För mycket negativ energi påverkar oss och göra oss riktigt sjuka........ Och den drar dessutom till sig negativa krafter och skadliga energier som vi klarar oss utan.
Att rena sitt hem då man flyttar in är i ett hus eller lägenhet är att rekommendera........Du vill ju självklart ta bort tidigare Hyresgästers energier och ge plats för dina egna.

Andra tillfällen som jag rekommenderar rening är då du haft besök av sjuka personer .......som spridit sin sjuka energi.....Om du haft någon boende hos dig kortare eller längre tid........Människor som kommer på besök lämnar alltid sina avtryck, avtryck som vi kanske inte alltid vill ha kvar i våra hem efter att de har lämnat det.

Om ni haft en period av gräl och osämja.......eller varit sjuka, är det idè att rena........Negativ energi kan uppstå pga av sjukdom eller negativa känslor som har hänt i rummet.

Annat som skapar negativ energi är smuts och damm.......instängda, mörka, stökiga och ostädade hem.......Där energierna har svårt att flöda fritt.....Energi stagnerar särskilt lätt i hörn och områden där vi sällan vistas.

Om du ofta känner dig trött och orkeslös i ditt hem är det nog dags att rena det.

Jag gör oftast minst tre stycken stora reningar av mitt hem under ett år.......men också ett antal mindre inte så omfattande....... Man brukar rekommendera minst 4 stycken.

Nu tänkte jag berätta lite om reningsceremonier med vit salvia........ Som naturligtvis kan göras på flera sätt, om du gör på något annat så är det rätt för dig.......och detta är bara mitt förslag......där jag berättar hur jag brukar göra.......

 

 

 

ATT RENA EN PERSON:

Du kan rena dig själv eller andra.

Du kanske vill särskilt fokusera på chakraområden där du känner att det finns blockeringar eller där det har varit eller är fysisk, känslomässig eller psykisk smärta...... Visualisera röken som lyfter bort alla negativa tankar, känslor och energier

Jag brukar börja med framsidan av kroppen. Röra salviabunten fram och tillbaka genom auran.
Börjar gärna nere vid fötterna och arbeta mig sedan uppåt.
När du når huvudet, rör du sedan salvian nedför baksidan av kroppen.

Det finns egentligen inget rätt eller fel sätt att rena på.
En del gör som jag, andra börjar vid hjärtat och andra renar uppifrån och ner.
Huvudsaken är att du gör det med respekt och omtanke.

 

 

 

ATT RENA ETT HEM:

Rening hos mig som sker minst tre gånger varje år.......Vår.....Höst......och till Jul

Innan jag renar ett rum genomför jag en ordentlig storstädning......då jag damsugar, skurar och dammar.......jag tvättar gardiner, dukar och andra textilier......Tvättar även ibland mattor eller åtminstone tar ut och piskar dem.......öppnar alla fönster......Vår och höst putsar jag dem också...... Annars vädrar jag ur huset ordentligt......... Duschar och snyggar till alla blommor........ fixar i skåp, lådor och garderober...... Ser över lampor, sladdar och lagar/ rensar bort det som är trasigt.
Som ni förstår sker inte detta under en dag.........Jag vill därför ha riktigt gott om tid och peppar mig ordentligt innan.

Då städningen är avklarad så är det dags att börja........

Det du bör tänka på är att om du är gravid så ska du låta någon annan sköta reningsceremonien.....
Det bör heller inte finnas spädbarn, gravida kvinnor, någon med astma eller andra andningsproblem med i rummet då du renar.

Jag brukar alltid rena mitt hem då jag är ensam hemma...... Och efter att jag har stängt av alla våra brandvarnare.

Innan du börjar stäng alla fönster och dörrarna till de olika rummen.

Jag använder en bunt vit Salvia ( om jag har annars andra Örter ) och ett eldfast fat......
Tänder på salvian och blåser sedan ut elden så den endas glöder och ger en ” bra rök ” använd en smudge fjäder om du har för att lättare kunna sprida röken........

Det vanligaste är att man renar ett rum i taget........Men att man utför reningen i hela huset eller lägenheten vid ett och samma tillfälle...... För att vara säker på bästa resultat så att allt försvinner.

Jag har lärt mig att man sedan ska gå medsols runt i rummet........ samtidigt som man sprider ut röken ordentligt......det är viktigt att man rör sig in i hörnen där negativ energi lätt stagnerar.....du bör också öppna alla lådor, skåp och garderober för att även dessa utrymmen ska kunna renas.

Under tiden som man går runt med rökelsen kan man be en bön.....eller uttala en ramsa om exempelvis att man nu rensar bort all negativ energi i rummet och att endast positiv energi tillåts komma in.......

Fokusera ordentligt på din avsikt......Och upprepa din ramsa om och om igen......

"Nu rensar jag och tar bort allt ont och negativt......Detta är mitt hem och bara det som är gott, kärlek och ljus får bo här. ”

När man gått runt hela rummet stannar man vid dörren igen...... och efter att man låtit röken vara kvar i rummet en stund och tagit sig in i alla vrår, kan man öppna fönstren för att låta den negativa energin som fastnat i röken komma ut.......öppnar dörren till nästa rum...... Och gör om samma procedur.

Då alla rummen är färdiga är det dags för skydd.....För att hindra dålig energi från att uppstå......åter samlas och få fäste......eller......Ta sig in utifrån.

Du kan använde dig av exempelvis olika kristaller örter och salt.......

Jag föredrar bergskristaller..... som renar och drar till sig negativa energier......
Så jag har ett stort antal.....trumlade bergkristaller......som jag innan min reningsritual renat och laddat med Sol och eller Månljus.

 

 

Några av alla de örter du kan ”dekorera med ” i form av torkade en och en eller i små buketter, potpurrier och annat för att rena och som drar till sig dåliga energier....... Är t.e.x. Kryddsalvia, En bär/ barr, Lager, Brännässla, Kamomill, Basilika, Mistel, Fläder och Rönn bär/ blad/ kvistar

Havssalt/ Himalyasalt är bra för att stoppa negativa energier att ta sig in i ditt hem...... och att använda saltlampor.

De svagaste punkterna för att försvara ditt hem är alla öppningar......som fönster och dörrar.....och öppna spisar....

Samt hörn som familjen inte rör sig ständigt i......i dessa kan du hälla ur salt.....ställa en skål salt och/ örter eller lägga en bergskristall. Du kan ju möblera hörnen så det går att ställa saker på möbler i dem.

Jag lägger ut en bergskristall vid varje fönster, lägger stenen i den vänstra hörnet av fönstret....... och ställer små skålar med salt och örter.

Drar små strängar med salt på var sida av tröskeln i dörröppningarna till alla in och utgångar.

Många rekommenderar att man ska strö salt runt sitt hus..... runt staketet längs med trädgården det gör jag inte.....med tanke på djur och växtlighet.......Då jag anser att det finns så många sätt att skydda sin trädgård...... med runor..... ritualer....amuletter....och planteringar av skyddande växter exempelvis.

Vad jag ibland gör efter avslutad ritual inne.....är att gå med salvian medsols några varv runt huset......innan jag bränner det som finns kvar av den i en brasa i öppna spisen.

Då har jag berättat lite om hur jag gör och vad du kan tänka på när du själv utformar din egen reningsceremoni.

 

 

Då det är dyrt att köpa Vit Salvia, kan också vara svårt att få tag i ….... Och om det nu är Vit Salvia ni önskar att använda vid rening........ även om jag och många med mig anser att det fungerar utmärkt också med Kryddsalvia och många andra örter......Så varför inte om ni har möjlighet, odla den själv......Det gör jag....för visst använder även jag denna magiska växt......men inte uteslutande/ endast den.
Men du måste ha gott om tålamod......fröna gror ojämnt och under lång tid...... De har också låg grobarhet ca 20-60%....... Men jag brukar varje år åtminstone få fram några plantor.....gäller också att så tidigt så plantorna har en chans att växa sig stora nog......Då de bladen syns...... och det är tillräckligt varmt ingen risk för snö/ frost längre ställ sådden i skuggan tills du tänker plantera ut dem i trädgården. Plocka blad under sommaren.....och kvistar som du binder samman till buntar på hösten......Använd hela plantan/ eller försök övervintra den till nästa år inomhus.

I år är min plantor forfarande så små.....jag sådde dem för sent och de tog mycket god tid på sig att gro.....att jag tar in dem, övervintrar och hoppas de ska växa till sig ordentligt till nästa säsong.

 

 

 

Att hitta fröer till vit Salvia kan ibland vara svårt men på denna länk brukar det fungera även om det ibland är slut i lager under en tid.

http://www.ortagarden.com/?p=532 Örtagården Röksalvia

 

Men mins att vi har En hos oss.......

Och att Enen är Nordens Salvia Apiana........

http://magisktliv.blogg.se/2016/february/enen-nordens-salvia-2.html

Tills Vi Möts Igen.....

Må Gott <3 LUNA ©

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela