Ett litet magiskt Basförråd av örter......

Publicerad 2018-07-11 17:27:01 i ÖRTER,

 
Jag gjorde ett inlägg i min Häxgrupp.......

Ett svar på den känslan jag fick av flera inlägg.......

Lite panik i brist på tid, ork och annat
för att inte hinna/ kunna plocka alla örter man måste......
 
Göra  alla tinkturer, oljor, salvor m.m.

Hinna med sin Häxa och sin magi.......

I mitt inlägg försökte jag påpeka att vi alla ever i olika skeenden av vårt liv,
och Häxan i oss och vår Magi har olika förutsättningar
att få leva, utvecklas och få näring.....
 
Och det är väl kanske det som är meningen........
och en del av lärdomen om livet.


Då barnen är små så är de de som behöver oss mest,
och finns det inte mycket egen tid........Häxtid.


Visst ska man inte helt låta sig uppslukas......
helt ignorera sitt Magiska jag och bara vara mamma.

Men det får heller inte bli så att man bränner sitt ljus i båda ändar
och på mitten för att göra allt en häxa måste.......

 

Som att fira alla Högtider......Hålla fullmåneritualer.....
nymåne ritualer.....läsa....lära och praktisera........
Skriva i sin B.O.S........Träffa andra häxor........
plocka, torka och fylla sitt skafferi med örter,
göra oljor, salvor och tinkturer e.t.c. e.t.c.

 

Visst ska du vara egoistiskt nog att kräva egentid......
men ibland är det lättare sagt än gjort.

 

Ibland är det mesta oöverkomligt, det finns ingen tid........

Då kan Din Häxa, din Magi kännas som ytterligare ett måste.......



Det är inte fel att ibland ta en paus helt
eller endast mycket sporadiskt praktisera sin Magi.


 

 

 

Då man befinner sig mitt uppe i det så känns tiden oändlig
men den går fort så det gäller att verkligen njuta av den
småbarns tiden.......skoltid och tonår.


Sedan är de helt plötsligt som ”mina små” 19 ½, snart 21 och snart 23 år.

Sedan när det ”finns tid” då de små klarar mycket själva
då gäller det att ”låta dem” göra det, att ställa lite krav....
Att vara ”egoistiskt nog” att tillåta sig egen häxt tid.

Har man inte små barn kan det ju också vara svårt att få tid för sig själv och sin häxa......
man har så mycket måsten familj, jobb, föreningar, studier, släkt, vänner.......
ja allt/ alla som behöver dig och din tid.......
Alla måsten.......
Då är det lätt att välja bort sin häxa och slippa ett av dem.

Samma sak här.....

Det är inte fel att ibland ta en paus helt
eller endast mycket sporadiskt praktisera sin Magi.......

Om det underlättar för stunden........

 
 
 



Annars är balans också något som är a och o i mitt liv.....
något jag hela tiden strävar efter att ha.

Jag vill att alla delar av mig, det som är jag ska leva och blomma ut.....
Mitt familjejag, mitt jobb jag, hem och trädgård och min Häxa.....
Alla får tid och plats i mitt liv.

Jag håller den balansen i schack numera så jag mår därför väldigt bra,
känner ett lugn i mig och en harmoni
som gör att både livet och vardagen är lättare att hantera.

 

Ibland anpassar jag mig efter situationen
istället för att göra det omöjliga för att allt ska bli "helt rätt"

 

Eller i alla fall det som jag tror är det eller har trott tidigare......
Ännu ett "måste" som försvunnit ur mitt liv.

 

Jag vet att det låter enkelt och självklart kanske
men jag krigar hela tiden med mig själv
för att inte hamna tillbaka i gamla destruktiva mönster och tankebanor....

Börja stressa och leva på omgivningens villkor istället för på mina egna.....

Inte lätt som sagt men fruktsamt och ger mig den balans jag behöver.

 

 

 

Då jag ju är ÖrtHäxa så vet jag också att nu är det dags att plocka alla magiska örter och växter man ju ”måste ha i sitt skafferi ”.......Pressen ökar att ge sig ut på jakt.......att finna och att hinna med.......Man måste ju ha det, och den växten e.t.c. e.t.c.

Finns det tid så varför inte......har du den inte ta en härlig promenad utan krav eller sitt på en bänk och njut i solen.....på stranden.......

 

Har du gamla växter torkade redan........för örter till Magi behöver inte bytas ut varje år......utan kan användas under flera år......endast örter till medicin och för te bör förnyas.

Du måste heller inte plocka eller odla örter själv......vissa kan du köpa i mataffärer.... Te och ört shopper, skicka efter på nätet.

Har man inte tid men ändå vill ha ett litet basförråd för Magiska örter så ”Måste” det inte vara så stort......




Några kryddor som......Exempelvis......

 

 

Lagerblad

 

För bl.a. önskemagi, röken anses vara skyddande, renande och öka divinatoriska krafter d.v.s. att sia, spå, förutsäga, se i drömmar, kort, runor e.t.c. Kan användas i skydds magi i exempelvis amuletter mot ondska, negativitet ....Lager kan du bära på dig för att stärka dig fysiskt, den ger dig då mer kraft och ork.

 


Kanel


Kanelstänger eller mald kanel......

Listan över Kanels egenskaper är lång.
Den står för kärlek, lust och passion
Glädje, lycka och livslust.
Andlig utveckling, ökar den mediala förmågan.
Hälsa, klarsyn och medvetenhet.
Styrka, kraft och fysisk energi.
Används vid healing.
Drömmar
Skydd
Framgång, välstånd och pengar.

Den kan användas i alla sorters Magiska ritualer som omfattar dessa......

 
 

Kryddpeppar

 

Magi som rör exempelvis pengar, lycka, healing, rening, medkänsla, beslutsamhet, energi fertilitet, kärlek, sex och förnyelse....... m.m.

Kryddpeppar bränns som en rökelse bl.a. för att locka till sig pengar eller tur........ För att främja läkning....... Vid healing...... öka din kreativitet......rena......Och för att ge extra fysisk energi.

 

Du kan behöva några färska kryddor att torka.....köpta i mat affären

 

 

 

Rosmarin

 Rosmarin står också för skydd, rening, vitalitet, trohet och fertilitet......skänker kärlek och belåtenhet, samt främjar andlig healing och utveckling. Rosmarin är en ört särskilt bra vid Kärleks Magi.

Vid rening kan den användas som salvia...... är magiskt rensande och renande...... kan brännas som rökelse.......inför eller under ritualer eller vid allt magiskt arbete.

 

 Basilika

 Örten stimulerar och skärper tankar , sinnen och koncentration.

Skyddar mot ondska, trolldom och förbannelser.....Användas vid många olika sorters Magi.....
Kärleksmagi, Skyddsmagi, Tilldragande Magi ( pengar ) Bannlysande Magi och vid Rening.

 

KryddSalvia

 

Salvia är en ört med många Magiska egenskaper...... som skydd, rening, healing och jordning.
Kärleks Magi......ÖnskeMagi.....Vid kärlekssorg …....Salvia används i ditt magiska arbete för att rena, healing, öka visdom, spådomar, ge skydd och skapa harmoni.

 

 

Sedan vill du kanske ändå plocka några vilda växter själv och torka......

Välj då sådant som är vanligt, har lång växtsäsong, växer överallt och därför är lätt att hitta.
Dessa är denna Häxas personliga mycket magiskt användbara favoriter.

 

 

Brännässla

Nässlan används främst vid skyddsmagi, rening och healing.

Det är en fantastisk ört som förstärker och förbättrar alla andra örters krafter och egenskaper.
Kan användas i kärleks magi för att öka lusten eller stärka potensen.

Nässlor används vid rening just därför den drar till sig och absorberar dåliga energier. En kvast gjord av nässlor kan rena ditt hem och även ta bort ovälkomna andar om du så önskar.

Men det är kanske vid skyddsmagi som den används allra mest. Men det måste utövas med viss försiktighet då nässlan är en aggressiv försvarare, som själv utan din medverkan ”sänder tillbaka allt till avsändaren” Så innan du använder nässlor som skydd måste du själv ta ställning om det är din önskan.
Nässlor är som sagt starka beskyddare och kan bryta förbannelser och sända dem åter ett sätt är att du syr en tygdocka som du fyller med nässlor och sedan bränner.
Nässlor är bra personskydd i växtamuletter.... som håller negativ energi borta, skyddar mot skvaller, förtal och avundsjuka...... Används med fördel vid eldmagi.

 

EN

 En kvist en kan användas i stället för eller tillsammans med salvia eller andra torkade örter vid utomhusceremonier och riter.... Då det ryker ordentligt mindre om de är riktigt torra.

Förutom att röken renar så ökar den också psykiska krafter och förstärker förmågor.... Bra för att bryta förbannelser..... Används vid exorcism....penning och kärleksmagi.....
Enbär sägs öka mäns potens. Uppträdda på en tråd, burna som ett halsband skyddar de mot falsk kärlek då de skärper hjärnan och ger förmåga att se genom illusioner.
Både barr, kvistar och bär kan användas i diverse amuletter.
Jag plockar själv barr, små kvistar och bär.

 

 

Gråbo

Gråbo är en växt med mycket magi.....och kan också användas till många olika former av magi.

Den sägs öka divinatoriska krafter d.v.s. att sia, spå, förutsäga, se i drömmar, kort, runor etc.
Häxorna tvättade inte bara sig själva i avkok på örten utan putsade även sina kristallkulor, speglar och pendlar med extraktet för att öka deras förmåga..... små påsar med den torkade örten lades tillsammans med runor och tarotkort.

Röken sägs öppna dina sinnen, få dig att se klarare och förstå dina syner.
Gråbo är en växt som används i drömmagi....... som får dig att drömma profetiska sanndrömmar.
Används i drömkuddar.

 

Skyddar vid resor om du bär en kvist på dig mot bl.a. överfall, sjukdomar och onda ögat.

 

Vill du magiskt städa hemma? Gör då en stor kvast av Gråbo och sopa ditt hus med den..... Då kommer atmosfären förändras, försvinner gör alla dåliga energier, ”oinbjudna gäster”, gräl och osämja..... Det blir friskt och magiskt rent.
Du får ett riktigt positivt harmoniskt hem och familjeliv om du binder en krans av Gråbo och hänger upp..... Den drar nämligen till sig irritation, melankoli och hopplöshet.... Du kan också binda en till ytterdörren som skydd mot trolldom, ondska och för att hålla kvar lyckan i huset.

Den används också vid önskemagi.

 

 ( O.b.s. Gråbo är mycket allergiframkallande för pollenallergiker och andra känsliga personer )

 

 
 


Rölleka

 Röllekans egenskaper är många....... som exempelvis skydd, rening, långvarig kärlek, motverkar negativitet, ingjuter mod och är också associerad med kronchakrat........ Och hjälper till vid ”jordning”


Den står för lugn, förnuft , förståelse.......Rölleka innehåller kisel.......skänker dig ljus, lyskraft och insikt.

Användas vi många olika sorters Magi...

Främst kanske i KärleksMagi, SpådomsMagi, DrömMagi, SkyddsMagi och Healing.

Kan också användas vid BannlysandeMagi, AttraktionsMagi, Invigningar och ÄlvMagi.

 

Om dessa alla dessa olika Örter/ Kryddor/ växter jag rekommenderar i ett ”Magiskt Basförråd” har jag skrivit om HÄR I MIN BLOGG och saxat lite från dessa inlägg...... Vill ni läsa mer ”utförligt” om dem så sök under kategorin ÖRTER.

                                             Må Gott LUNA 

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela