Mabon.....Höstdagjämning 2020

Publicerad 2020-09-27 14:21:00 i Allmänt, Högtider, Magi,

 
Jag är ju en solitär Häxa och brukar därför
alltid fira högtiderna i årshjulet själv med min familj.
 
Men denna gång blev det annorlunda......
 
Då jag fick besök av min käraste HäxSyster Koala,
som skulle tillbringa eftermiddagen och kvällen i mitt hem.
 
Jag ville ge henne en gåva så tidigt på morgonen
gick jag ut och skördade lite grönsaker och plockade äpplen.
 
 
Mabon för mig är äpplen, grönsaker, rotfrukter och bröd.
 
Därför bakade jag sedan en äppelpaj till eftermiddags kaffet.
Som avnjöts med vaniljsås. 
 
Vi delade höstdagjämnings gåvor.......

Mina var förutom frukt, grönsaker och
en liten flaska johannesörtsolja.
En sax och korg för att själv få skörde de örter
hon önskade i min kryddträdgård.
 
 
Själv fick även jag en tvål som Koala själv tillverkat
 
 
Med gurkmeja i, som ska bli spännande att få prova.
 
 
Efter att vi varit ute i trädgården där jag förberedde för vår ritual 
och Koala botaniserade och samlade örter i min örtagård.
 
Så gick vi in och förberedde måltiden vi skulle äta efter ritualen.
 
Vi hämtade därefter örter och föremål från mitt HäxSkafferi.

Intentionen för vår ritual skulle vara Hälsa och Tacksamhet.

Vi skulle göra varsin liten hälsoamulett med örter
vi tänkte turas om att mortla under ritualen.
 
Så vi fyllde min "Magi mortel" med hälsobringande och stärkande örter.
 
 
Vi hade olika sorters torkad salvia att bränna, 
kristaller, salt, vatten, min gudinna och
ugglan som är min ständiga följeslagare.

Koalas runor och våra trummor.
 
 
Min trollstav som själv ville vara med
och offergåvor i form av frön,nötter och russin.
 
 
Elden sprakade snart ordentligt i eldkasen.
 
Koala drog upp cirkeln som skapade vårt magiska rum.
 
 
Kvällen  började mörkna men var fortfarande ljum.
 
 
 
Vi turades om att under nynnande mala örterna i morteln några gånger.
Fyllde sedan vår lilla glasamulett med dem .
 
 
Därefter drog vi varsin runa för Hälsa.
 
Jag fick ken som jag senare målade dit på min amulett.
 
 
 
 
Vi uttalade vår innerliga tacksamhet.
 
Vi offrade, delade ut gåvor och sedan trummade vi en lång stund.

Då vi bröt cirkeln var vi båda fyllda av 
lugn, förtröstan, harmoni och tacksamhet.
 
 
 
Sedan åt vi middag en mustig grönsaks och rotfruktssoppa 
med focaccia bröd med massor av örter.
 
 
Både till måltiden och som ceremoniell dryck,
drack vi malvaté blandat med äppeljuice 50/50.
Både gott och festligt.
 
 
Här är min häksoamulett med ken runan ditmålad.
 
Hoppas ni alla hade en sådan Magisk Mabon som vi.

Må Gott <3 LUNA
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Koala

Publicerad 2020-09-28 19:53:11

Tack för en fantastisk höstdagjämning kära häxsyster! Jag är alltid så oerhört tacksam över att få botanisera i din örtträdgård och grönsakerna var något alldeles extra. Min tvål känns så futtig i jämförelse, jag hoppas den ger dig några fina stunder att släppa taget om både smuts och negativa energier. Och tack för oljan, den kommer att användas sparsamt. Och tack för att du släpper in mig i din cirkel av magi, vänskap och systraskap. <3

Svar: Tack själv <3 För en underbar Magisk dag. Härligt att få dela Magin med dig och att vi har funnit varandra käraste syster. Din tvål kommer jag absolut använda på ett magiskt sätt och är mycket glad över <3
Luna

Postat av: Ingvor

Publicerad 2020-09-29 10:47:29

Åå det lät verkligen trevligt, Jo då jag fick firat Mabon oxå, fast i en mindre skala, jag lär mig för varje gång och jag läser mycket oxå.
Jag skulle vilja fråga dig , vilken bok du rekommendera som kan vara bra att läsa.
Önskar dig en fin höst dag
Myrica

Svar: Hej Myrica <3 Vet ingen bok som jag själv har läst, som handlar endast om högtiderna och årshjulet. Så svårt att rekommendera någon. Själv gillar jag Hella Nathorst-Böös 4 böcker Häxans trädgård, Häxans Handbok för ett giftfritt liv, Häxans Årstider och Häxans Kokbok. Där skriver hon en hel del om våra högtider. Annars är det ju lätt att hitta texter på nätet via google. LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela