Litha och Sommarsolstånd 2021.

Publicerad 2021-06-23 14:06:24 i Högtider,

Mitt Litha i år blev lite speciellt.

Efter att ha vaknat tidigt och gått ut och "tvättat mig"
med morgon daggen som dagen till ära sägs vara så hälsosam.
Den var mycket uppfriskande och jag kände mig stärkt och fylld av energi.
 
Drack mitt morgonkaffe och planerade min dag i stora drag.
 
Jag kände att det var dags igen för att rena delar av mitt hem,
det gällde rummen på undervåningen.
 
Kök, badrum, hall och vardagsrum.
 
Övervåningen med sovrummen renar jag oftare,
då man när man sover där ju är mer värnlös och utsatt.

De svagaste punkterna för att försvara ditt hem är ju alla 
öppningarsom fönster och dörrar och öppna spisar.

Och nu i och med denna otroliga sommar hetta,
är ju alla dörrar och fönster vid öppna hela dagarna.
Och utan "värdsliga hinder" som trä och glas
är det ju ännu lite lättare för det du inte önskar att ta sig in.
 
Så jag samlar in alla mina skålar med salt, bergkristaller och örtamuletter.

Sköljer och renar stenarna i rinnande vatten,
lägger saltet och örtamuletterna i ett bylte att bränna i kvällens sabbatseld.

 

Sedan städar jag mekanskt med hjälp av gubben alla rum,
tvingar honom att damsuga "extra väl" ta ut mattor att piska.
Hänger ut plädar, kuddar och lägger på rena dukar.

Jag skurar köket och badrummet extra mycket
och tvättar alla handukar.

Då jag känner mig nöjd går jag ett varv med torkade örter.
jag bränner på ett elfast fat.

Min egen vita salvia, kryddsalvia, lagerblad, rosmarin och nässlor.

Jag går medsols och låter röken komma in i alla skrymslen och hörn,
medan jag mumlar tyst min ramsa 
om och om igen.....

"Nu rensar jag och tar bort allt ont och negativt......
Detta är mitt hem och bara det som är gott, kärlek och ljus får bo här. ”

 Efter detta är gjort öppnar jag fönstren och vädrar ut.

Tar min käraste kvast och sopar även magisk runt i rummen,
samlar ihop det som eventuellt finns kvar och bär ut ur huset. 

Jag renar min kvast med rinnande vatten innan jag hänger upp den igen
som skydd och väktare ovanför ytterdörren på min veranda.

Fyller mina skålar med nytt salt, lägger ut bergskristaller
och nya ört amuletter jag förberett vid en fullmåne ceremoni under våren.

 Efter reningen var det dags för att få något i magen.
Vi älskar sill så det fick bli det vi åt denna högtid till lunch.
 
Löksill, inlagdsill och matjesill
med ägg, potatis, gräddfil och massor av gräslök.
 
 
Efter lunch kändes det dags för att plocka blommor
och pryda mitt renade hem med.
Vi har ett stort fällt upp emot E18 fullt med raps, prästkragar,
lupiner, rosaröllekor, praktlysingar m.m m.m

Rapsen hade blommat över men jag plockade
tre stora ståtliga högtids buketter.

Jag kan göra det därför att nu dagarna fram till midsommar,
kommer de meja ner varenda blomma med röjsåg.
De hade bara inte hunnit detta ännu på hela det stora fältet.
Till middag hade jag förberett en enkel smörgåstårta.
Jag gör en enda röra med hackade räkor, crabstick, röd rom,
kokta ägg, cremefraich, majonäs, citron och kryddor.
Röran brer jag sedan ut på kantlösa "rostbrödskivor"
vanliga eller glutenfria om någon behövert det i tre lager.
Avslutar med att täcka ovansidan och kanterna.
Gott och enkelt serveras sedan med sallad, småtomater och gurka.
 
Vi drack under dagen alkoholfri cider och syrensaft
som jag gjorde för några veckor sedan.
 

Syren saft ( liten sats )

ca 20 st klasar syren.

2 lime frukter / 1 citron

1 liter vatten

1 kg socker

30 g citronsyra

Rensa blommorna väl varva blommor
och skivad lime i en bunke med lock.
Koka upp vatten och socker tills sockret löst sig.
Tillsätt citronsyra.
Häll över blommorna låt svalna och ställ in i kylen 3 dygn
Sila av med duk och häll på flaska och förvara svalt.

Drick och njut....använd 1 del saft till 4 delar vatten.

 
Till efterätt blev det jordgubbar med vispad grädde.
 
 
Efter middagen gjorde jag också mer dryck,
denna gång flädersaft av de blomklasar
jag plockat tillsammans med blommorna.
 
 
Tänkt både till familj och som ceremoniell dryck,
med syrensaften vid kommande ritualer.
 
Så blev det mörkt och jag hade ju tänkt sitta vid
min brinnande eld med min käraste trumma.
 
Med pågrund av de miljontals mygg som också ville vara med......
 
( Bild lånad från nätet )
 
Och för de av någon anledning älskar just mitt blod,
utom de tre gånger jag var gravid.
 
Så blev det endast en kort stund  framför brasan,
då jag tackade min gudinna Moder Jord och hennes gemål,
Elementen, mina skyddsdjur och andra som vandrar med mig.
Lämnade gåvor till dem och alla väsen och djur
som lever på min tomt och i min närhet.
Jag brände lite örter och knytet med salt och amuletter.
 
Elden var också liten med tunna snabbt brinnande vedträn
och med tanke på brandrisken hade jag vattnat ordentligt runt om den.
Den fick brinna ut med tillsyn.

Då jag trotsade myggen,
gick ut med jämna mellanrum och tittade till den.
 
En härlig Lita och Sommarsolstånds firande
avslutades sedanmed en film i  soffan.

En härlig gammal favorit

 
Magiska Systrar.

Hoppas eran Litha var Härlig  och Magisk.
 
MÅ GOTT <3 LUNA
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela