Spike och min vän Eggebystenen

Publicerad 2022-08-08 09:52:42 i Allmänt, Magi,

I går söndag tog vi en lång två timmars promenad med Spike.
 
Min lilla nya Magiska vän fick träffa en av mina gamla
och mycket kära vänner.........Eggebystenen
 
 
För ett och ett halvt år sedan då jag sist besökte min vän,
var det en sorglig träff där jag insåg att min vän inte bara 
flyttats men också ställts upp på ett annat sätt.
Liggande mer än stående..........
 
 
Detta är ett foto från 2015
 
 
Detta foto tog jag igår.
 
 
Jag ville inte gå tillbaka eftersom platsen sist kännts
så annorlunda och så sorglig.
Men igår var känslan förändrad och Magin fanns där som förr.
Min vän hade "Ställts upp" i sin ursprungliga position.
 
 
 

Den heter något så fult som U69 men kallas allmänt för Eggebystenen.

På Järvafältet har vi 9 ristningar 6 runstenar ( 1 bautasten)
och två stora hällar och en mindre lämning.
De är från 1000 talet och "min sten" är troligen äldst.

Den är troligen ristad av Gunnar på uppdrag av Ragnaalv
och restes troligen där den tidigare stod.

På stenen står det.....

" Ragnaalv lät göra denna bro efter Anund,sin gode son.
Gud hjälpe hans ande och själ bättre än han förtjänade.
Större
 minnesvårdar skola icke varda till;
Moder gjorde den efter sin ende son "

 

Stenen är annorlunda eftersom det finns en ristning även på baksidan,
ett kristet kors.

 
 
Nu  när jag känner att min kära Magiska vän mår bra,
kommer jag snart hälsa på igen.
 
MÅ GOTT 💚  LUNA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2022-08-08 10:50:44

Så härligt att höra att de rättat till stenen o att energierna kommit åter!!! 😄 Vilken tur att du vågade dig dit igen trots förra besökets besvikelse. ❤ Kram!

Svar: Tack <3 Det kändes så skönt <3 LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela