Sommarsolstånd....Litha....Midsommar.....

Publicerad 2018-06-20 13:16:50 i Högtider,

 
I år firar vi i dagarna tre eller mer......
 
En Sabbat som vi wiccaner kallar våra högtider,
firas alltid från kvällen innan den infaller......

Jag brukar fira den från kl 18.00 eller i bland då det mörknar.
 
Så i år är det i kväll mitt högtidsfirande påbörjas.......
Jag tänder elden för att hedra Moder Jord.
 
Då det i morgon den 21 juni är sommarsolstånd
och även den hedniska högtiden Litha.

Den 22 är det ju sedan den traditionella midsommaraftonen.....
Så varför avbryta firandet?

För oss i min familj är maten en viktig del av vårt firande.......

Vi äter ofta buffé för att alla ska få det de gillar bäst.

Mycket fisk och grönsaker blir det.....
 
 
 
 
Brukar röka räkor, grava lax och en del annat.....
 
 
Foton från tidigare firanden.....

 
 
 
 

Vi dricker oftast cider till eller en dryck som består av 
1 del malvaté som kallnat och 1 del äppeljuice.......
Mycket gott serverad väl kyld med isbitar.
Malva té är egentligen ett te på hibiskus......
Mycket surt men med söt äppeljuce blir det mycket gott,
och får en rödvinsliknande färg.
 
 
 
 
 
 
Vi brukar klä en liten traditionell midsommar stång som står på bordet.

Om vädret tillåter utomhus.....annars äter vi inne.
 
 
 
 
Litha är ju en eldhögtid så vi tänder också en eld.......
 
 
 
 
 
Njuter av fest och glädje tillsammans.....
 

 
 
Så har jag också min egen Litha.....
som jag firar själv....
Med min Magi, elementen och mina gudar....

Numera involverar den ofta också min trumma......


 
 
 
 
Ceremonien för i år är delvis förberdd men inte helt klar.....
 
 
 
 
 
 
 
Det är detta jag i år kommer skriva om Litha.


Då jag ju redan skrivit flera bloggar om högtiden länkar jag istället till dem här nedan.....

Om någon vill läsa mer om vad högtiden innebär och varför vi firar den.
 
 
 
http://magisktliv.blogg.se/2015/june/midsommar-sommarsolstand-litha.html

 
 
 
 
 
 
Önskar er alla en Härligt Magisk Sabbat.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela