Den 1 Augusti firar vi Lammas.

Publicerad 2019-07-25 12:58:16 i Högtider,

 
Den första Augusti firar vi ännu en högtid.
 
Högtiden är Lammas eller Lughnasadh som den också kallas, och är den första skördehögtiden av tre…..Mycket har nu vuxit till sig och är färdigt att skörda och börja ätas av.
 
Lammas, som kommer av ”Loaf-mass” betyder ungefär ”brödmässa”…… Namnet Lughnasadh som uttalas ”LOOnassa” betyder festen för guden Lugh som är en keltisk eld-, sol- och hjältegud.
 
Lammas/lughnasadh markerar att sommaren snart är slut…… Mörkret har sakta men säkert kommit tillbaka………man kan nu åter se månen och stjärnorna lysa på den mörka natthimmeln igen.
 
 
 
 
 
Jag brukar oftast laga en god måltid för att fira, med mycket färska grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och säd av olika slag..... Honung, majskolvar, olika sorters lökar och färska örter är också något jag använder mig av…..
 
Jag bakar olika sorters matbröd gärna med flera sorters mjöl, med örter och/eller honung….
Sedan jag skaffade mig egna bin så har just honung blivit viktigt för mig och min familj både till vardags och fest.
 
 
Många brukar baka en brödgubbe och offra den. Jag brukar göra mitt brödbak till en ritual…..Men jag gör oftast traditionella limpor av olika sädesslag och gärna ett focaccia bröd som jag trycker ut i en långpanna……lägger på kryddor som exempelvis rosmarin, timjan, basilika och oregano…….svarta oliver, flingsalt och i små gropar fyller med olivolja…..
 
 
Här får ni ett enkelt recept på focaccia som ni kan variera med den ”fyllning” ni själva föredrar.
1 bröd
25 g jäst
6 dl ljummet vatten
1/2 msk salt
1/3 dl olivolja
12-13 dl vetemjöl / glutenfritt mjöl
 
Sätt ugnen på 225 grader. Låt jäsa i cirka 45 minuter eller tills den har jäst upp till nästan dubbel storlek.
På brödet lägger du..... De kryddor du önskar
olivolja i gropar du gör med tummen
Du kan också blanda i finhackade färska örter i oljan först.
Strö sedan över flingsalt eller havssalt
Grädda focaccian mitt i ugnen i cirka 15 minuter.
Låt svalna, skär eller bryt brödet i bitar.
 
Huvudrätten består nästan alltid av enbart grönsaker och rotfrukter.
Om det är kallt ute en mustig god och varm grönsakssoppa.
 
Annars diverse rostade grönsaker i ugn eller wokade på spisen med en härlig tzatziki elleren god fetaostkräm.

Eller en matig kall sallad helt enkelt.
 
 
 
 
Till efterrätt äter vi oftast en sallad med många av de olika sorters frukter och bär som det just nu är säsong för……..som den är eller med en liten klick grädde eller glass.
 
 
 
 
 
Många är de örter, blommor och annan växtlighet som förknippas med Lammas.
 
Äpplen, päron, druvor, björnbär, jordgubbar, blåbär och hallon.
 
Krasse, klöver, heliotrop, gullris, rölleka, gråbo, vallört, ros, ringblomma, järnek, ljung och solros.
 
Basilika, mynta, vitlök....och annan lök.
 
Vete, råg, havre, korn, ris, humle, nötter och svamp.....
 
För att nämna några…..
 
 
 
 
Färger man brukar använda vid Lammas är…… guld, gul, orange, grön, brun.
 
Man kan dekorera sitt hem och altare med blommor, örter, bröd, frukt, flätad säd…..en del gör egna dockor av korn eller andra sädesslag.
 
Lammas är en vanlig tid för bröllop och för att förnya sina löften….. för att ingå avtal…..juridiska och affärsmässiga…..Men också för avbrott och nystarter.
 
Vid Lammas brukar jag hålla en ritual i tacksamhet för sommaren och alla de underbara gåvor Moder Jord givit oss. För allt gott och underbart jag har i mitt liv, och för dem jag delar det med.
Jag brukar också höst-så en massa perenner som jag sedan övervintrar och kan plantera ut till våren.
 
Jag forsätter skörda örter och annat…..binder och flätar kransar, buketter och torkar……gör mina oljor, salvor och tinkturer.
Lammas är den högtid då jag ändå får en föraning om att sommar perioden snart är över…..Örthäxan får åter snart åter dra sig tillbaka i vintervila.
Men just nu känns det så långt borta…… Vi är inne i en period av ”riktig sommar” med sol, blå himmel och riktigt varmt väder.
 
 
 
 
Jag avslutar med att önska er alla en riktigt härlig Högtid Lammas/ Lughnasadh/ Rans Fest eller vad just du kallar den…… Ha också en fortsatt underbar sommar.
 
Må Gott <3 LUNA ©
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela