Häxa i Tankar om året 2018

Publicerad 2019-03-03 12:48:32 i Allmänt,

 
 
Så kom snön igen....

Som den brukar göra.......

Jag tillhör väl en minoritet som faktiskt tyckte det var skönt....
 
Av den enkla anledningen att det känns mer normalt.....
 
Det är som det ska.......

Det är så konstigt och så skrämmande med värmerekord i Februari....

Pollensäsongen startar då det ska vara vinter......

16° i Skåne i Februari.......

Vi här i stockholm har haft 10°-12°:

Med tanke på hur onormalt  vädret blev under 2018......

Sol maj, juni, juli och augusti......

Sol, sol och inget regn......

Torka........inga skördar......Ingen mat varken till människor eller djur.
 
Masslakt och enorma skogsbränder.

Inget jag vill uppleva i år igen......

Och förstår därför inte hur nu mäniskor suckar, knorrar och klagar.

Våren kommer, men förhoppningsvis dröjer det ännu ett tag.....


 
 
Jag är ju en örthäxa så visst längtar jag efter våren
men absolut inte till en upprepning av förra året.
 
Då ju inget växte som det var tänkt......

Allt jag sådde kändes som totalt onödigt jobb.

Att under hela sommaren få vattna så ytters sparsamt.....

Jag vattnade i växthus, örtträdgård och på mina käraste perenner......

Men bara för att upprätthålla livet......

Något annat kändes inte rätt med de enorma bränder
som pågick runt om i vårt land.


 
 
Förra året var ju även ett konstigt år för mig personligen.

Så mycket fysisk och psykisk ohälsa i min familj......

Så mycket smärtor, oro, bråk med doktorer, bråk om sjukskrivning
och om sjukpenning med försäkringskassan.

Det var ett år med dålig ekonomi, gråt och motgångar.

Men så blandades ändå motgångar och bakslag med det som var bra
och väckte hopp om en bättre tillvaro.....ett bättre liv.
 
 
 
 
Jag fick min höft operation som gick bra och så även min rehabilitering.

Trots fortsatta problem med föräkringskassan så kunde jag
med egna avtal med arbetsgivaren också börja jobba i september
på ett sådant sätt att det inte äventyrade rehabiliteringen.

Jag tog i omgångar fram till jul ut all min innestående semester
så jag från början inte behövde jobba full tid,utan kunde jobba
enstaka nätter, skippa en helg, en natt av tre........
 
Sedan Januari jobbar jag nu full tid i mitt fall 83% på natten.
Och det verkar funka och kroppen verkar hålla.

Jag är verkligen stolt över mig själv och all den kraft
jag lade ned på min rehabiliteringbåde i form av övningar
och för att jag få som jag ville........
 
Att jag inte gav upp utan faktiskt härdade ut......

Och att jag tillät mig att vara egoistisk och sätta mig själv främst.

Något jag kämpat med större delen av mitt liv.

Det är alldeles för lätt att köra över och utplåna sig själv
och dina egna behov framför dem du älskar......
 
Det gäller att alltid minnas att du också är värd
att älska dig själv......
 
 
 
Jag har fått ett nytt liv.....
 
Visst har jag smärtor fortfarande........

Jag har ont av psoriasis artrit i alla mina leder stora som små......

Men de lindras av de sprutor jag tar varje vecka
med benebali, som är en biologisk medicin.

Har även v.b. medicin om det behövs.....

Vissa dagar är jag också helt smärtfri......

Men jag kan efter min operation gå mer 100 meter utan att gråta......

Jag måste alltid tänka på hur jag går......

Inte slarvigt och inte för fort.......

Eller för lång sträcka.....

Eller under för lång tid....

Gärna använda mig av stavar och ryggsäck......

Inte bära ojämt eller för tungt.

Heller inte sitta konstigt eller böja mig på fel sätt.....

Jag går numera i min egen takt.....tar pauser och vilar. 

Jag försöker också fortsätta göra en del av de
rehabiliterings övningar jag gjorde....

Allt för att stärka mig och hålla mig i form.

Jag hoppas nu på att 2019 ska bli ett fantastiskt år.....

Att ÖrtHäxan får leva fullt ut.....

Att jag får påta i min trädgård, får så och skörda....
Samla vilda växter till mitt HäxSkafferi då mycket behöver fyllas på.

Grilla och mysa med familj och vänner under ljumma kvällar.

Att vi får en vår, sommar och höst med omväxlande sol och regn....

Det får förstås gärna vara soliga dagar och regn på natten.....

 
 

Därför känns denna vy från mitt köksfönster denna dag

Helt ok, så normal och den ger mig hopp.

Må Gott <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela