Nu är Bocken tillbaka i trädgården........

Publicerad 2019-05-02 10:00:56 i Allmänt, Magi,

 
 
Som jag ju berättat förut så är ett av mina kraftdjur rådjuret.

Det var det andra djuret som började följa mig för 19 år sedan 


Då jag flyttade till min häxstuga  och genast fick jag en föjeslagare i trägården.
En stor stark och vacker rådjurshind med sina två kid.
 
Hon har sedan dess också varit med mig........
Eller i alla fall så har en hind med sina kid alltid haft sin boplats på tomten.
 
Rådjuren på min tomt är många, de är inte tama men ganska orädda...
 
Vet att de är fredade och att vi inte är farliga varken jag eller min hund Roxy.....
 
Hon vet att det är strängt förbjudet att jaga dem.....
 
För enda sedan hon var valp har jag sagt det och att de också bor här....
 
Hon tittar i stället på dem under lugg.....
 
Om nu en hund kan göra det......
 
 Hon tycker nog att de är konstiga kreatur,
som hon inte alls förstår att matte värnar om och matar under vintern......
  Och gråter då de äter upp mina växter under sommarhalvåret.
 
Råbockar har jag inte sett  så mycket av genom åren.
 
Men under förra vintern var det en massa olika bockar på tomten.
i olika åldrar verkade som om man bedömmde ålder med hjälp av hornen.
De var en grupp på 6-7 stycken som ofta var här samtidigt,
och det har aldrig hänt tidigare.
 
En bock och flera hindar brukar det i så fall vara vara.
 
Som fejar sina horn på vinbärsbuskarna.

Ledaren för flocken av dessa herrar var stor och ståtlig.
 
 
 
Jag tittade och beundrade honom ofta i från mitt köksfönster,
och försökte få bra foton där hans horn syntes ordentligt.

Därför var sedan sorgen extra stor då jag sedan fann honom död
på en avskild plats i min stora trädgård.
 
Korparna hade kalasat på det mesta av hans kött,
så det var nog någon vecka sedan han  vandrat vidare.
 
Jag tillhör inte de Häxor som vanligtvis plockar hem kvarlevor från döda djur.

Endast fällda horn, fjädrar och ett och annat fågelkranium har det blivit.

Men inget som detta huvud, ben och skinn.

Trots det så kändes det som min bock, 
att hans ben skulle stanna här där han hörde hemma.

Jag visste att man kunde lägga döda djur på myrstackar
och att myrorna då åt upp köttet.

Men då jag har hund själv och det finns många andra hundar och rävar i området,
ville jag inte låta huvudet ligga så öppet att någon släpade det därifrån.
 
Så därför grävde jag ned det i myrstacken och lade en tung sten ovanpå.
 
Nu har jag grävt upp det och rengjort det.
 
 
 
 
Bestämde mig för att fästa det på min egen speciella del av trädgården.
Över Algis runan som finns kvar sedan en tidigare ceremoni.
 
 
 
 
Där sitter han nu igen och vakar över den trädgård han förr var herre i.
 
 
 
 
 
Må Gott <3  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela