Dagens insikt!

Publicerad 2014-12-18 16:48:00 i Allmänt,

 



Gäller det här med Örter som ju är en av mina stora passioner,

( det kanske ni har förstått redan  )är det så att du aldrig blir fullärd. 

Jag har hållit på i 40 år,

då jag började som 13 åring med att planera och anlägga min första Kryddträdgård..... 
Och det finns alltid något nytt, spännande och intressant att lära sig.

Många frågar mig om jag kan rekommendera en riktigt bra bok om örter.
Men det kan jag inte riktigt..... Absolut inte "en bok".

En bok att börja med kanske.....

För i olika böcker står det mycket bra / roliga / intressanta saker om enskilda örter.... 
Som just den författaren vet/kan eller velat ta med i sin bok.
Och ibland motsäger två böcker varandra.

Så precis med så mycket annat så vill man ha en något så när
"heltäckande bild" så måste man söka massor av information,
och från många olika källor.

Inte heller bara i renodlade örtböcker, utan i allt det som skrivits om
natur, växter, Träd, blommor, trädgårdar, folkmedicin etc i böcker, tidningar och på nätet.

Då vi sedan lägger till växternas Magiska egenskaper och tillämpningar,

så vet jag inte ens om det finns en Sådan bok, och då blir "sök orden och sök fältet" ännu större.

Jag läser och lär mig nya saker om mycket varje dag!

 

 

Plockade för skojs skull ihop en del av mina böcker som jag har använt/ läst och ibland slår upp i, men inte alla.
Jag använder mig också mycket av min dator för att både söka och samla information på. 
Det är så lätt att Klippa ut/ kopiera de rader/ stycken som är någon ny vetskap medan man läser och senare läsa igenom igen och eventuellt lägga till in i min egen örtbok.

Jag menar nu inte att alla Häxor måste vara lika fanatiska som jag själv är 
Men var kritiska, och ta inte det som skrivs i vad någon anser vara en bra bok för " hela sanningen " eller inte ens ibland " en sanning " 
Utan sök din egen sanning i stället!

Må Gott, var rädda om och ta hand om er själva!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela