månen i ny och i nedan....

Publicerad 2015-04-08 23:10:27 i Allmänt, Traditioner,

 
 
Jag lade för en tid sedan ännu en bok till mitt bibliotek....
 
 


av Anne Pöyhönen
i översättning av Marianne Ståhlberg
 
Jag hade läst lite om den och den verkade intressant.....
 
Och det var den om än ganska speciellt skriven.....
 
Det var en sammanställning av ihopsamlade kunskaper och folktraditioner 
från/på den finska landsbygden......Hur man levde, påverkades och utförde arbeten efter 
månens olika faser.....och veckans olika dagar.
 
Även om det nu är traditioner från vårt grannland Finland,
så antar jag att det var liknande för allmogen även i vårt land.....
 
Här är något av allt det boken lärde mig....
 
 
Långt innan det elektriska ljuset kom och lyste upp vårt klot,
kände människorna till stjärnorna, månen och deras rörelser.
 
Månens faser och rörelser berättade dem om tidens gång,
och när det var gynnsamt att uträtta årets arbeten.
Om solen var klockan så var månen kalendern.
 
 
 
Månljuset utnyttjades särskilt vintertid.....
 
Stora marknadsdagar lades ofta vid fullmåne,
många färdades flera dagar både dag och natt och månen lyste då upp vägen.
 
Månens faser syntes på himlen men kunde också avläsas i almanackan,
speciellt i runstavar som var förgångare till den tryckta kalendern.
Kyrkan spred också kunskap om månens faser, då tex Påsken ju infaller 
vid fullmånen efter vårdagjämningen och de ville att folk skulle komma till kyrkan på rätt dag.
många hade lång resväg och utan märkningen på runstaven skulle det varit omöjligt
för vanligt folk att hålla reda på kyrkohelgerna.
 
 
 
Man trodde också att dagarna och månen styrde vädret....
 
"Nymåne en fredag varslar om dåligt väder hela månvarvet."
 
" en ring runt månen varslar om vått väder"
 
 
 
 
Växande måne ökar och avtagande måne minskar.
 
Vid nymåne utfördes arbeten man ville lyckas med så man
planterade, sådde och annat som skulle växa och förökas.
 
Månens sista dagar kallades svinndagar.....då försvinner allt.
 
Sysslor vid nymåne och tilltagande måne  förutom sådd....
Baka bröd, tvätta, koka tvål och såpa, spinna, väva, slakta m.m.
 
Fullmånen lämpade sig får att stöpa ljus och gav ljusen extera klart sken.
 
Då månen var i nedan lämpade det sig bäst för städning, göra kvastar, utrotning av ohyra....
 
" Vägglöss försvinner om de dödas under slutmåne, men de fortplantar
och förökar sig i nymåne. För att hålla ohyra på avstånd ska man
storstäda på månadens sista torsdag. "
 
 
Även sina djur skötte man efter månens faser.
 
" Ett sto som betäcks vid tilltagande måne för att få ett hingstföl och vid 
avtagande för att få ett stoföl."
 
" Hästens svans skall jämnas (klippas) vid nymåne för att växa bättre "
 
" Korna ska släppas ut den första gången från fähuset
under tilltagande måne, då återvänder djuren hem. "
 
"Lägger man hönsen att ruva på ägg i tilltagande måne,
får man utmärkta kycklingar."
 
" Fåren ska klippas vid tilltagande måne. "
 
 
 
Åkern skulle plöjas vid avtagande måne då växte inte gräset så mycket i den.
 
Speciellt vid sådd och plantering gällde....
 
Växter ovan jord som exempelvis säd, kryddor och blommor sattes 
under tilltagande måne, medan under jordväxande grönsaker och
rotfrukter sattes under avtagande måne. Man sådde aldrig mitt på dagen
eller under sommarsolståndet för då " stannade dagen "
och då också tillväxten och fröna grodde inte.
Man sådde heller inte på natten.
 
Detta var ett litet axplock från det jag tyckte var kul att veta....
 
Jag är glad över att ha läst boken men kan nog ändå inte 
rekomendera er att köpa den.....låna den då hellre på biblioteket
och läs som kuriosa... om ni är intresserade.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela