Elementen

Publicerad 2015-02-18 00:32:04 i Allmänt, Magi,

 
 
Elementen är ju något som har en riktig central roll,
i all den Magi som jag håller på med.

Så det känns därför viktigt för mig att skriva om dem.
Och beskriva hur jag uppfattar dem.
 
Som jag tidigare skrivit finns det fem element,
och det femte förutom Jord, Eld, Luft och Vatten är Ande.
 
  Det är vad jag tror och lever efter....
 
Tror ni något annat så är det er sanning.
 
 
 
 
 
 
De fem uddarna i pentagramet representerar ett element.
 
 
 
ANDE
Symbolen för ande är en cirkel.
Ande är precis cirkeln evigheten, utan någon början eller något slut.
Detta element är inte som de andra, Ande är livsenergin som förenar,
håller samman och är centrum för Jord, Eld, Vatten och Luft.
 
För mig står Ande för Liv, kraft och glädje.
Andes närvaro i min cirkel förstärker allt som sker.
 
Ande är både Gudinnans och Gudens element.
 
Ande har inget specielt vädersträck utan är mittpunkten utifrån var alla väderstreck utgår.
 
Förstärker egenskaper hos alla kristaller och örter.
 
Andes redskap på Altaret är Kitteln och den står mitt på altaret.
 
Ande finns i oss, precis som alla de andra elementen.
 
Hur är nog så svårt att förklara....
 
Men Jag tror att Ande i mig är min livskraft,
min upplevelseförmåga och förmåga att dra slutsatser.
 
Men också mitt kollektiva medvetande,
förmåga att drömma, utomkroppsliga resor,  m.m.
 
Jag hoppas ni förstår hur jag menar.
 
 
 
 
 
JORD    
 Detta är symbolen för jord.
 
Jords väderstreck är Norr, tid är midnatt och dess årstid är vinter.
 
Jordtecken är Oxen, Jungfrun och Stenbocken.
 
Jord är Gudinnans element.
 
Jords färger är grönt och brunt.
 
Jords redskap på Altaret är Pentagramet och Saltet.
 
Några av Jords "speciella" kristaller är 
Agater, Rosenkvarts, Obsidian, smaragd m.fl.
 
Några av Jords "speciella" örter är 
salvia, kanel, hibiscus, kaprifol, ljung, järnört m.fl.
 
Jord står för den fysiska världen och förknippas med  
liv, moderskap, kroppen, stabilitet, ordning,djur, kraft, skydd,död, återfödelse,
lugn, hem, familj, vila, ekonomi, pålitlighet, trädgård, banker, myndigheter,
det praktiska, tystnad, tålamod, sunt förnuft ursprung m.m
 
Jord associeras med bla.
växter, träd, berg, sten, jordlevande djur, metall, bröd,
grottor, underjord, åker, mynt, säd, lera, gräs, sand, trädgård,
frukter, grönsaker, blommor, sav, daggmaskar m.m.
 
 
Jord är ett mycket "användbart element" som jag tar hjälp av mycket i min magi.
 
Jag drar upp kraft ur Jorden varje gång jag slår en cirkel...
Använder Jord varje gång jag just "Jordar mig"
Jord läker mig, ger mig nya krafter och tar emot min "dåliga energi" då det behövs.
 
Och det är ju bara det "vanligaste" elementet Jord gör för oss
 
 
 
 
 
LUFT 

 detta är symbolen för Luft.
 
Lufts väderstreck är Öster, tid är gryning och dess årstid är vår.
 
Lufttecken är  Vattumanen, Tvillingarna och Vågen.
 
Luft är Gudens element.
 
Lufts färger är gult och grått.
 
Lufts redskap på Altaret är Stav/Athame ( stav för mig ) och Rökelse.
 
Några av Lufts "speciella" kristaller är  
Ametist, bergskristall, Citrin, Diamant m.fl.
 
Några av Lufts "speciella" örter är  
lavendel, salvia, lager, dill, liljekonvalj, mynta, älgört m.fl
 
Luft står för den mentala världen och förknippas med 
logik, fokus, nystart, förändring, undervisning, komunikation, hälsa, 
healing, tankar, ungdom, inspiration, oberoende, astrala världar,
rening, liv, lärande, insikt, renhet, oskuld, ideal, media m.m. 
 
Luft assoieras med bl.a 
himlen, moln, fåglar, luftbalonger, insekter, pappersdrakar, 
ballonger, fjädrar, sporer, luftburna frön, vindar, rök,
dimma, svällande segel m.m.
 
I din magi kan luft "användas" till med mycket
vid t.e.x. rening, healing, sympatisk magi m.m
 
 
 
 
 
ELD 
 Detta är symbolen för Eld.
 
Elds väderstreck är Söder, tid är mitt på dagen och dess årstid sommar.
 
Eldtecken är Vädur, Lejon och Skytten.
 
Eld är Gudens element.
 
Elds färger är rött, orange och guld.
 
Elds redskap på Altaret är Athame/stav ( för mig Athame ) och Ljus.
 
Några av Elds "speciella" kristaller är 
Bärnsten, Granat, Topas, Turkos, Rubin m.fl.
 
Några av Elds "speciella" örter är 
Basilika, rosmarin, muskot, kamomill, kanel, lager, ringblomma m.fl.
 
Eld står för den spirutuella världen och förknippas med  
passion, sex, energi, kreativitet, värme, ljus, kraft, ambition, glädje,
prestation, intiativ, poesi, konst, dans, musik, religion, andlighet,
psykiska krafter, kanalisering, mod, skydd, fara. omvandling m.m.
 
Eld associeras med bl.a  
solen, ljus, fågel fenix, blixtar, elddon, lågor, knivar, svärd, brasor,
facklor, lyktor, speglar, kristallkulor, solrosor, drakar, skogsbränder,
vulkaner, flintasten, salamandrar, tändstickor, ringblommor, sex m.m.
 
 
I din Magi kan du även "använda" Eld till mycket,
vid t.e.x. rening, skydd, bannlysande och bindande magi m.m
 
 
 
 
 
 Vatten  
 
Detta är symbolen för vatten.
 
Vattens väderstreck är Väster, tid är skymning och dess årstid är höst.
 
Vattentecken är Fiskarna, Kräftan och Skorponen
 
Vatten är Gudinnans element.
 
Vattens färger är blått och silver.
 
Vattens redskap på altaret är Bägaren och Vattnet.
 
Några av Vattens "Speciella" Kristaller är   
Akvamarin, Jade, månsten, opal, pärlor m.fl.
 
Några av Vattens "speciella" örter är  
citronmeliss, timjan, ljung, vanilj, myrra m.fl.
 
Vatten står för den känslomässiga världen och förknippas med 
känslor, kärlek, drömmar, det undermedvetna, liv, nåd,
acepterande, djup, föränderligt, flytande, glädje, sorg, tålamod,
 empati, förhållanden, vänskap, cykler för liv, årstider och månen m.m.
 
Vatten associeras med bl.a.  
hav, sjöar, tjärnar, floder, åar, vatten, blod, vätskor, båtar,
snäckor, fiskar, tång, bägare, glas, pokaler, oljor, grodor, tårar,
laxar, delfiner, korall, pärlor, geiser, vin, livmoder, brunnar m.m.
 
I din Magi kan du "använda" Vatten till mycket,
vid t.e.x. månmagi, reningsriter, healing m.m.
 
  
 
 
 
Att skriva om elementen kändes rätt,
men man kan ju inte skriva hur mycket som helst.
 
Det tog längre tid än jag trodde från början.
men det var lärorikt och jag mindes en hel massa,
genom att vända ut och in på min hjärna och sätta ord på mina känslor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela