En ÖrtHäxas Tankar och Funderingar....

Publicerad 2015-02-27 19:24:00 i Allmänt, ÖRTER,

 
 
 
Att vara en örthäxa är inte bara att "röra ihop" teblandningar,
salvor och dekokter mot krämpor eller bara för att må bra.
 
Inte för mig i alla fall.....
 
Det är heller inte bara att samla in, torka och "bygga upp" sitt apotek.
 
För mig är själva odlandet och att läsa på och lära sig mer....
En stor del av det hela.
 
Hela vinterhalvåret läser jag om växter och örter....
 
Skaffar ibland nya böcker...
Hittar nya växter jag förut inte odlat...
Lär mig nya egenskaper och användning för de jag redan kan...
 
 
 
 
Och kanske det som är viktigast.... repeterar det jag "redan vet".
Ingen kan ju minnas allt så att friska upp minnet.....det behövs.
 
Själva odlandet sker ju under vår, sommar och höst.
 
På våren som nu görs alla planer upp...
 
Frö av olika sorter beställs, förutom örter odlar jag också
mycket grönsaker och massor av blommor.
 
 
 
Fröer jag själv samlat in i melittafilter i höstas och som får torka under vintern,
ska rensas och läggas i små burkar.
 
 
 Jag använder medicinkoppar som jag samlar ihop på jobbet och tigger till mig lock.
 
En del fröer är nu tid att sås....
 
Jag samlar och sparar alla plastförpackningar vi handlar frukt, bär och vissa grönsaker i.
Och som ju handeln envisas med att packa i...
 
De får nu och under flera år fram fungera som små miniväxthus....
Då känns de lättare att ändå köpa....när de får en varaktig funktion.
 
 
Så nu ska jag börja så smått och så lite inomhus....
 
Ute i min trädgård har jag mitt lilla växthus,men det sover fortfarande sin vintersömn.
Även om jag så gärna vill, så är det inte dags börja använda det ännu.
 
 
 
Det är ju där jag sköter mitt egentligen odlande...
börjar tidigt på våren med hjälp av fiberduk.
 
 
 
 
Ett av vårens projekt....fröna jag bestälde till min Alruna har nu kommit....
5 stycken...
Jag hoppas verkligen att jag denna gång får fram,
åtminstånde en riktigt livskraftig planta som klarar att övervintra.
 
Och som jag förut skrivit, den 5 mars ska det ske...
med lite magi och mycket tålamod så......
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela