Min religion....Wicca! 3

Publicerad 2015-01-24 02:30:00 i Traditioner, Wicca,

Högtiderna i årshjulet.
 
 
Samhain   1november  ( Nyårsafton ) 
Har jag redan berättat om. den tredje skördefesten.
Nyår för Wiccaner.
 
Yule   20-23 December  ( Vintersolståndet ) 
 
Imbolic  2 Februari  ( Halvvägs mellan vinter och vår ) 
 
Ostara  20-23 Mars  ( Vårdagjämning ) 
 
Beltaine  1 Maj  ( Halvvägs mellan vår och sommar )  
 
Litha  20-23 juni  ( Sommarsolståndet )  
 
Lughnasad  1 Augusti  ( Halvvägs mellan sommar och  höst )  
Den första skördefesten.
 
Mabon  20-23 september  ( Höstdagjämning )  
Den andra skördefesten.
 
 
Vissa högtider infaller samma datum varje år,
och de med flera datum infaller sabbaten på någon av dessa.
Beroende på solens cykler så blir det olika dagar olika år.
Och sabbaten firas från solnedgången dagen innan.
 
 
Förutom Sabbater firar vi också Esbat,
Som är fullmånenätter.
Det är 12 eller 13 stycken varje år.
Jag försöker fira så många som möjligt med en ceremoni.
Men då jag jobbar natt så blir det tyvärr inte alla.
 
Fullmånen infaller hela tiden på olika datum.
Varje måne har ett namn som jag skrivit tidigare.
och här kommer också en bild i repris med årets datum.
 
 
På fullmånenätter är magin som starkast.
Och den passar för alla sorters magi.
 
Jag känner mig aldrig så nära min gudinna som då.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela