Mat till Samhain...

Publicerad 2015-10-23 16:51:00 i Allmänt, Högtider, Traditioner,

 
 
 
 
Blev inte mycket sömn idag, blev väckt  och kunde inte somna om.
Så nu sitter eller snarare ligger jag på soffan
och funderar på vad vi ska äta till Samhain.
 
För som jag sagt många gånger förr så är maten viktig då vi 
i min familj firar sabbat.
 
Eftersom Samhain är en av mina favorit högtider,
som vi brukar fira i dagarna tre....
Så mycket mat blir det.
 
I år då ju sabbaten infaller på söndagen 1 nov
skulle den ju egentligen börja firas lördag kväll,
men vi tjuvstartar så det blir nog att vi börjar redan på fredagen....
Har någon form av eldceremoni ute på lördagkvällen.....
så att vi kan avsluta med bastubad på söndagen.
 
Ibland måste man tänka praktiskt.
 
 
 
Tillbaka till maten....
 
Nötter av alla det slag och fröer i små skålar är ett måste.
 
Likaså potatis, andra rotfrukter och grönsaker.
 
 samt torkad och färska frukter.
 
Och så ska det vara något gjort på Pumpa....
 
Problemet är att varken jag eller resten av familjen är speciellt förtjust i pumpa.
 
Varken smaken eller konsistensen.....
 
Så varje år prövar jag ett nytt recept.
 
Här är förra årets glutenfria pumpapaj....
 
Den var väl ok....men det räckte absolut med en bit.
 
 
 
 
 
En av middagarna brukar jag använda mig av vitkål som jag älskar.
 
Här en " skånsk köttfärslimpa " en favorit.
 
Och någon äppelrätt bukar vi också ha.
 
Vi dricker cider, iste och fanta.
 
 
 
 
Efter funderande och en del googlande,
 
blir det nog en pumpasoppa i år.
 
Då jag hittade ett recept som tilltalade mig....
 
Så får vi se hur det smakar.
 
 

Pumpasoppa

8 portioner.

ca 1 1/2 kg pumpa (t ex butternutsquash eller hokkaido)

2-3 äpplen

1 gul lök

  • 2 vitlöksklyftor

  • 3 - 3 ½ cm färsk ingefära

  • 2 msk olja

  • 2 l vatten

  • 3-4 hönsbuljongtärningar

  • 2 dl vispgrädde

  • 2 dl sake eller vitt vin 

  • 2 msk färsk, hackad timjan

  • 1 ½ tsk salt

  • 2 krm vitpeppar

  • smörgåskrasse till garnering



Skala och kärna ur pumpa och äpple. Skär i 2 cm stora bitar.

Skala och skär lök, vitlök och ingefära i mindre bitar.

Fräs detta och pumpabitarna i olja i en stor kastrull ca 10 minuter.

 

Tillsätt vatten och buljongtärningar.

Låt småkoka under lock tills pumpan är mjuk,

ca 20 minuter. Häll på grädde och sake/vin.

Tillsätt timjan. Låt koka upp.

Ta av från värmen och mixa soppan slät i en matberedare eller med stavmixer.

Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera soppan med klippt krasse och brödpinnar och parmesan.

 

 
 
 
 
 
 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela