Nästa vecka firar vi Beltane

Publicerad 2016-04-23 12:31:00 i Högtider,

 
 
 
Beltane den stora hedniska eld och fruktbarhets högtiden
firas den 30 april - 1 maj.
 
 
 
Det som gemene man kallar Valborg och firar med att tända stora eldar.
Det katolska helgonet St Valborg ursprungligen  hette Walpurgis,
var en tysk Abedissa som enligt legenden var en engelsk prinsessa
som hjälpt till att kristna Tyskland på 700 talet.
 Walpurgis blev sedan på 870 talet helgonförklarad.
Hon är skyddshelgon för bl.a. God skörd, Sjömän, mot Rabies.
Under medeltiden utvecklades en stor kult runt henne
och det sas att hon skyddade mot Häxor, trolldom och onda krafter.
Så för att skydda sig började man i Tyskland tända bål under Walpurgisnatten,
Då ondskan och häxorna var mycket aktiva.
 
 
 
Just vid den här tiden på våren släpptes djuren ut från stall och ladugårdar,
glada över att vintern äntligen var över.
Och stora eldar tändes också för att skydda dem mot vilda rovdjur.
 
 
 
 
Beltane är förnyelse.....
Vinten har förlorat greppet och nu kommer äntligen sommaren.
Gudinnan och Guden förenas i kärlek, passion och älgskog.
Över allt växer det och naturen exploderar i blommor och grönska......
 
 
 
 
 
Vi tänder den stora elden för att hedra gudarna,
 
 
och elementet Eld.
 
Beltane är verkligen en av mina favorit högtider 
 
Jag har skrivit tidigare om Beltane här på bloggen.
Länkar här till tidigare inlägg mer allmänt om sabbaten,
http://magisktliv.blogg.se/2015/april/beltane.html 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela