Tanten

Publicerad 2016-02-26 01:22:00 i Allmänt,



Jag var på Aptmöte på min arbetsplats för några dagar sedan och kom att tänka på en händelse därifrån.... En bagatell men som jag hela tiden återkommer till i mina tankar.....
Vid ett tillfälle denna kväll böjde sig en av mina arbetskamrater fram, tittade mig djupt in i ögonen och sa " Vi tanter måste hålla ihop" 
För det första så anser jag att varken ålder, kön, nationalitet, religion, politisk tillhörighet eller livsåskådning har någon betydelse för alla är vi arbetskamrater och borde alla hålla ihop..... Inte delas in i smågrupper som motarbetar varandra.
Av oss själva eller andra.....
Men i det fallet var det inte det som berörde mig mest...... Utan att jag helt sonika blev inknuffad i en grupp tanter.
 
Jag är väl för f-n ingen TANT!!!!
 
Var de enda tanken jag hade i huvudet. 
Jag bloggade för några inlägg sedan om ord och hur laddade de är och hur samma ord kan ha så olika betydelse från individ till individ..,,, Och insåg att Tant var ett sådant ord för mig....
Det är inte så att jag ser ned på tanter på något sätt.... Onej jag har träffat och älskat många underbara tanter under mitt liv och motsatsen också förstås.
Men de har varit just Tanter....
Funderingarna fortsätter med att jag ifråga sätter mig själv och undrar varför jag vägrar anse mig tillhöra gruppen....
Är det för att jag anser mig genast bli gammal..... Nej för att tanter har för mig ingen ålder..... De flesta är gamla men jag har träffat tanter betydligt yngre än jag är nu..... 
 
 
Jag har aldrig gillat att att dela in människor i fack men man blir ju det automatiskt under livets gång......
Först är man spädbarn som blir barn, som blir ungdom, ung vuxen, vuxen och medelålders..... Där jag med mina 54 år tycker att jag befinner mig nu..... Men hur länge vararar den? Då jag googlade blev jag inte mycket klokare, då det varierade mellan 35-50, 40-60, 45-65 och i stora famijeläkarboken ansågs det att övre medelåldern var mellan 50-70 år..... Och så var det här med biologisk ålder och kronologisk ålder....
Och när ålderdomen kommer och man räknas som gammal var lika svårt att komma fram till.
Så jag antar att det är upp till var och en var man tycker befinna sig....
Jag är med andra ord en vuxen inte längre så ung kvinna som så småningom blir gammal....
 
Jag återkommer nu till tanten.... Som för mig är och ser ut på ett speciellt sätt.
Som kanske kan beskrivas med denna staty av den svenska tanten.
 
 
Jag kan förstå kvinnor som stolt säger sig vara tanter och är tillfreds med det.
Det är bara det att jag själv inte anser mig vara en, jag vill väl heller inte hamna i det facket.......eller någon grupp som jag inte valt själv.
 


Jag är häxa och stolt över det!
 
 


Jag är ju uppvuxen med Elsa Beskows tanter och farbror Blå

Och om jag någon gång väljer att bli tant så vill jag nog vara som "tant Grön"
 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela