SAMHAIN.......31 Oktober

Publicerad 2016-10-30 19:11:26 i Högtider,

Nu är hösten på god väg att övergå i vinter och nätterna blir allt längre.

Växterna vissnar, träden tappar sina löv och

naturen förbereder sig inför vilan.

Firandet börjar vid solnedgången den 31 oktober

och pågår till solen går upp igen. 

Nu försvinner även alla älvor ner till jordens inre

och dyker inte upp förrän vårens varma vindar kommer.

 Det är Samhain......

en av mina favorit högtider,

 vi brukar m jag är ledig vanligen  fira i dagarna tre....

Samhain uttalas  ”SAOinn” och är  egentligen

namnet på månaden November på några keltiska språk,

och i Skottland och betyder det ”slutet på sommaren”

Eftersom de gamla skottarna/ kelterna bara hade två årstider,

sommar och vinter,

så betraktades början på vintern också som början på det nya året.

Därför räknas Samhains som Häxornas/ hedningarnas nyår.

 

Samhan är tiden då bönderna slaktar den boskap
man inte kan hålla vid liv över vinterhalvåret.

Det är den tiden då slöjan mellan de levandes värld och de dödas är som allra tunnast.

Vid denna tiden är det lätt kunde komma i kontakt med avlida
och andra övernaturliga väsen.  

 Guden,representerad av boskapen och skörden.....offras och dör,

för att kunna hålla andra vid liv genom den långa kalla karga vintern.

Gudinnan, i rollen som Den Gamla,

tar emot honom i dödsriket där han vilar tills våren återvänder.

 

 

 Död och offer är med andra ord ganska genomgående Tema för Samhain.

Men  det  behöver inte vara svart och dystert,
då Samhain också lovar nytt liv efter döden....

 Visst kommer mörker efter ljuset och vi sörjer våra döda,

men vi firar också deras liv på samma gång.

 

Jag tänder ljus för dem och låter ljusen brinna ned.....

Dukar en plats för dem vid sabbatsfesten.

Vi delar tankar och minnen av dem vi älskade och nu saknar så.....

Kanske ställer deras foton på mitt altare.

 

Samhain "nyåret" är en utmärkt tidpunkt för spådom och magi.

Magiska ritualer man kan göra förutom att spå, 

är för sådant man vill släppa taget om..... bli av med.

Nystarter.....Nya projekt.......planer för det nya året.

Skyddande besvärjelser och skydds Magi

är Magi som också  vid ett nyår opassar bra....

 

 

Symbolerna för Samhain är många.

Pumpor, svarta katter, dödskallar, skelettdelar, spindlar,
spöken, lyktor och fladdermöss.....

men också kastanjer, rönnbär, granatäpplen, höstlöv…

Färgerna är svart, orange,  rött, mörkt lila och murrigt brunt.

Det är den tredje av skördefesterna och också en av eldfesterna.

 
Vad äter man då på Samhain???
 
 
 
 
På mitt bord står det......

 

Nötter av alla det slag och fröer i små skålar är ett måste.

 

Likaså potatis, andra rotfrukter och grönsaker.

 

 samt torkad och färska frukter.

 

Och så ska det vara något gjort på Pumpa....

 

Problemet är att varken jag eller resten av familjen är speciellt förtjust i pumpa.

 Varken smaken eller konsistensen.....

 

Så varje år prövar jag ett nytt recept.


Här är förrförra årets glutenfria pumpapaj....

 

 

Den var väl ok....men det räckte absolut med en bit.

 

 En av middagarna brukar jag använda mig av vitkål som jag älskar.

 

 " skånsk köttfärslimpa " är  en favorit.

 

Och någon äppelrätt bukar vi också ha.

 

Vi dricker cider, iste och fanta.

  

 Det blir det nog en pumpasoppa i år igen.

 

Då jag förra året hittade ett recept som tilltalade mig....

 

 

 

Pumpasoppa

8 portioner.

ca 1 1/2 kg pumpa (t ex butternutsquash eller hokkaido)

2-3 äpplen

1 gul lök

  • 2 vitlöksklyftor

  • 3 - 3 ½ cm färsk ingefära

  • 2 msk olja

  • 2 l vatten

  • 3-4 hönsbuljongtärningar

  • 2 dl vispgrädde

  • 2 dl sake eller vitt vin 

  • 2 msk färsk, hackad timjan

  • 1 ½ tsk salt

  • 2 krm vitpeppar

  • smörgåskrasse till garnering

 

Skala och kärna ur pumpa och äpple. Skär i 2 cm stora bitar.

Skala och skär lök, vitlök och ingefära i mindre bitar.

Fräs detta och pumpabitarna i olja i en stor kastrull ca 10 minuter.

 

Tillsätt vatten och buljongtärningar.

Låt småkoka under lock tills pumpan är mjuk,

ca 20 minuter. Häll på grädde och sake/vin.

Tillsätt timjan. Låt koka upp.

Ta av från värmen och mixa soppan slät i en matberedare eller med stavmixer.

Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera soppan med klippt krasse och brödpinnar och parmesan.

 

 
Annars pyntar jag mitt utealtare.......
 
Håller en liten ceremoni.....
vanligen blir det den sista innan våren återvänder.....
 
Vi brukar avsluta sabbaten med att bada bastu tillsammans.....
 
En form av rening både till kropp och själ.
 
Då jag även bränner En och Salvia.
 
Och vi tänder ljus och brasor både ute och inne.
 
 
 
 
 
Jag hoppas ni alla får en riktigt härlig Samhain.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela