Höstdagjämning eller Högtiden Mabon......

Publicerad 2016-09-20 11:25:04 i Högtider, Traditioner,

 
Hjulet snurrar vidare.....
 
Redan dags för Mabon.

Det känns ibland som om det inte finns något stopp,
som om jag inte riktigt hänger med......
Önskar att det fanns tid över att stanna upp och hinna ifatt.
 
Det är lite det som Mabon faktiskt innebär.....
 
Att ta en paus....
Hitta jämnvikten och balansen i tillvaron.....
Reflektera över sitt liv och världen runt omkring oss.

Mer om det, balansen kommer på min blogg i morgon.
 
 
Detta är en bild från mitt bord förra Mabon.
 

Höstdagjämningen som i år är 22 september och det är på nu torsdag

Jag tycker alltid det är svårare att kunna fira sabbater om de infaller på en vardag.

I år jobbar jag dessutom så det blir nog att vi bara äter en god middag...

Med traditionell mat.....

 

 
 

Troligen hinner jag inte med någon ritual men det är sådant jag har förlikat mig med,
och litet priset för att jag jobbar natt.

 

Mabon firas ju bara en dag,

 

till skillnad från Samhain som vi i min familj brukar fira i dagarna tre.

Det är ju jag som är Wiccanen i familjen och som firar högtiderna enligt årshjulet.

Men familjen deltar och vi firar ju även andra traditionella högtider

som påsk, jul och midsommar och har andra traditioner runt dessa. 

Vi har fått en massa mer dagar då vi festar hemma så de protesterar inte.

 

 

 

Varför firar vi då Mabon?

Dag och natt är nu lika långa, men sedan tar mörkret över.

Sommaren är slut och nu börjar hösten.

 

Guden är döende...

Naturen förbereder sig för den stundande vilan...

Innan han av Gudinnan åter föds igen...

 

Mabon är den andra skörde festen,

skörden är bärgad.....lador och förråd fulla.

Av spannmål, grönsaker, bär och frukt.

 

 

 

Mabon är en tid för jämvikt,

för att begrunda balansen mellan ljus och mörker.
Vi firar tacksamt skörden och livet,

och tar farväl av Guden inför hans resa.

 

Gudinnan förändras från Modern till den Gamla/Dödshäxan för att följa honom.

 

Symboler för Mabon är bland annat rådjur, horn, majskolvar, äpplen, vin och vinrankor.

 

Färger är gult, rött,olika bruna nyanser, orange och guld.

 

 

Maten består ofta av säd, majs, rotfrukter, grönsaker, frukt, bär

och drycken saft, cider, mjöd och vin.

 

Bordet och altaret dekoreras med exempelvis

höstlöv, kottar, spannmål, äpplen och kastanjer.

 

Mabon handlar som sagt om balans att ge och ta.

Om tacksamhet och förändring.

 

 
Jag önskar er alla en riktigt Härlig Sabbat.
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela