Midvinter solståndet 2017........ Snart firar vi Yule igen.

Publicerad 2017-12-19 12:50:00 i Högtider,

 

YULE  21 December

Vid midvintersolståndet........har vi den kortaste dagen på året......

Väl värd att fira precis som vi firar  den längsta....... vid sommarsolståndet Lita 

 

 

Yule med midvinterblot är en av året största högtider.

Under hösten  har djur slaktas och skörden bärgats...... 

Det är fullt i visthusbodar, källare, frysar och skafferier.....

Det är dags för den stora offerfesten.....

För julblotet eller midvinterblotet.....

Dags att blidka gudarna...... att låta solen komma åter.

 

Det är också en tid för tacksamhet över naturens gåvor...... 

En tid i stillhet och eftertanke i mörkret.......

Tänka över det år som gått .......

Känslomässigt förbereda sig för det år som komma skall.....

 

 

 

 Det är dags att dela med sig av sitt överflöd......
Inte bara i form av gåvor till sina nära och kära.....
 
Ge till de som bättre behöver.......

Att blota är ju att offra något....
Och det gör vi nu......
med gåvor till gudar, väsen och Moder Jord......

 
 
 
 
 
 
 
Vi tänder  brasor och massor av ljus.....

 

Med en bön om att Ljuset nu äntligen återvänder.....
Till den kalla, mörka Nord.....
som är vår värld.

Men fram till det sker gäller det också att glädjas.....
Skratta, dansa och må gott...... med familj och vänner.

Njuta frukten av allt man jobbat för under året.....

Unna sig den mat och dryck som ger festen ännu mer glans.....

Och som är en belöning för att du ska klara av den väntan som ännu återstår.

 

 
Jag Önskar och Hoppas ni får en Riktigt Underbar och Magisk 
Yule 2017 <3

 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela