Symboler....

Publicerad 2017-09-30 11:17:04 i Allmänt,

 
 

Visst är det otrolig beklämmande att så många av våra gamla symboler och runor

 

går förlorade då des tas upp av dessa fascistiska och nazistiska rörelser.........

 

Några är ju som det stulna solkorset nu känd som hakkorset och en allt i genom symbol för nazismen.......

 

Men nu får det räcka våra runor tillhör inte dem......

 

Så det måste vi bekämpa.

 
 
 
 
Jag gjorde för något år sedan ett blogg inlägg om symboler som nu känns rätt att publicera igen.
 
 
i alla fall den delen som handlar om solkorset.......
 
 
Jag läste att förr i världen brukade man till Ostara göra solkors,
 
som man sedan  dekorerade med grön mossa, granris eller murgröna.
 
 
Detta är solkorset....
 
 
 
 
 Tyvärr togs den upp och var en av de gamla symboler
 
som användes av Hitler, och nu förknippas med nazismen
 
Inte riktigt lika känd som svastikan.
 
 
 
 
 
Nazismens hakkors..... som ju också är en gammal symbol för solen.
 
En aktad och älskad symbol för liv, energi och kärlek.
 
Men nu så hatat och så evigt förknippat med nazismens alla vidrigheter.
 
 
Något som ingen av oss skulle tänka oss att smycka vår trädgård med......
 
 
 
Detta är ett öppet solkors eller en rund svastika.
 
 
 
 
 
Måste ännu en gång få påpeka att det är så sorgligt,
 
 
hur något så vackert som en symbol för solen, för värme, kärlek och liv
 
 
kan bli så hatad och ge en känsla av räddsla och skam?
 
Hakkorset är nog för evigt förlorat som symbol för något gott....
 
 
Solkorset är ändå en symbol jag känner att jag vill återta från dem.
 
Det är en del av årshjulet.....
 
 
 
 
 
 
.........ekrarna som visar solens gång.
 
 
Då vi firar Yule, Ostara, Litha och Mabon.
 
Så jag ska göra några solkors som prydnad till Ostara.....
 
 
 
 
 
Runa Tyr " KrigarRunan " användes ju också av nazismen främst på deras uniformer.
 
Men det är ändå inget som som gemene man förknippar med dem........
 
Låt det så förbli.......
 
Det måste vara slut på stölderna av våra symboler.....
 
 
 
 
 
Tyr och alla andra Runor tillhör oss alla.......
 
Liksom alla andra hedniska symboler.....
 
Vi måste kämpa för att de ska forsätta vara så.....
 
Aldrig ge upp.......införliva dem i vår Magi.

Och låta dem bli en del av vårt liv........
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela