Ingen Snö....men frost och solen skiner

Publicerad 2018-01-07 14:03:00 i Allmänt,

 
Vi är aldrig riktigt nöjda vad det gäller "väder och vind"

Det är för varmt, för kallt, för blött eller för torrt.......

Jag tillhör inte dem som alltid vill ha vackert väder......
 
Och jag klagar precis som alla andra......

Vad jag önskar mig mest då det gäller vädret,
är ändå att det föjer den årstid vi befinner oss i.........
 
Att det är kallt och snö på vintern.....
 
Jag hatar regniga, leriga varma vintar......

Då ljuset är ständigt frånvarande och det är bara grått......
 
Vårar då snön ligger kvar in i majmånad och allt blir så försenat.....

Pang så blir det sommar och allt blommar huller om buller......

Tulpaner, vitsippor, nyponrosor, gullvivor, påskliljor och syrener.......

Man får inte njuta som sig bör.......
 
Allt är över på ett ögonblick......

Jag är heller ingen fan av kalla somrar.....
 
Då vill jag gå barfota i shorts och linne,
inte i långbyxor, strumpor och ytterkläder......
 
Solen ska skina och värma mina gamla Häxben......

Inte nödvändigtvis varje dag...... men då och då......
 
Regnet som ju heller inte behöver visa sig alla dagar,
ska vara varmt och uppfriskande......göra så att hon grönskar.....
 
Vår älskade Moder.
 
 
 
 
 
Denna vinter har vi i min del av världen haft minimalt med snö.
 
Idag har vi dock en illusion av vinter i den mening som jag efterlyser......
 
Det är riktigt kallt.....så det nyper i kinderna.....

Solen skiner och det är frost på marken........ 
 
 
 
 
 
 
Så mycket mer behövs inte för att jag ska känna mig glad och nöjd.
 
Antagligen beror det på ljuset......
 
Jag är otroligt beroende av ljus......

Fasar varje år för "det stora grå" frånvaron helt av ljuset under november månad.
 
Och nu när hon visar sig Sunna....
 
Fylls jag av glädje och energi.
 
Allt ter sig både lättare och vackrare.....

Och frostrosorna som gör varje löv till något nytt.....

VardagsMagi om något....
 
 
 
 
Jag har ju berättat om mitt gamla päronträd,
där jag matar så många av trädgårdens alla innevånare....
 
Ekorrar, möss, harar och rådjuren......

Och förstås massor av olika sorters fåglar......
 
Jag brukar stå många långa stunder
och betrakta skådespelet utanför köksfönstret......
 
 
 
 
I år har jag haft besök av minst tre rödbröstade domherrar med fruar.
 
Som jag inte minns att jag sett på många, många år.....
 
De brukar endast komma till fågelborden då snön ligger flera meter djup.....

Har inte  lyckats fota dem själv så här är ett foto lånat från nätet.
 
 
 
 
 De är för mig den ultimata vinterfågeln,
då den ju alltid avbildas så vacker på våra julkort.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Marira

Publicerad 2018-01-07 14:27:08

Domherrar har jag inte sett sedan jag var barn 😔
Håller med dig i allt du skriver. Här nere i Skåne känns det som det är ständig höst eller vår. Sällan riktig vinter med snö och kyla och sommaren ska vi inte prata om, men precis som du så gläds jag idag av frosten som räcker marken och Sunna som strålar på himlavalvet 😊
Önskar dig en fin dag.
Kram

Svar: Tack Marira <3 Önskar dig det samma Kram
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela