Vargmåne........årets första fullmåne......

Publicerad 2018-01-02 17:28:27 i Magi,

 
Idag är det årets första fullmåne......

Den första i Januari månad som brukar kallas vargmåne......
 
  I januari låg snön förr ofta djup......
 
Det var var svårt för de vilda vargarna att jaga och fånga bytesdjur i vildmarken.
 
Så de hungriga vargflockarna drogs mot,
 
och hördes yla utanför byar och mänskliga boplatser. 
 
 
 
 
 
 
 
Januaris fullmåne kallas ibland också för.....
 
Tysta månen, kalla månen, gamla månen eller för snömånen.
 
 
I år kommer vi ha två fullmånar i januari ingen i februari
då den tredje sedan kommer i Mars
 
 
 
 
2018 13 fullmånar
 
 2  Januari        Vargmåne
 31 Januari        Snömåne
 2  Mars           Kråkmåne
 31 Mars           Äggmåne
 30 April          Mjölkmåne
  29 Maj      Honungsmåne
     28 Juni  Bockmånen          
27 Juli             Hömåne
26 Augusti    Rödmåne
       25 september Skördemåne
    24 Oktober  Blodmåne    
    23 November Frostmåne
    22 December  Köldmåne
 
Namnen varierar ofta beroende på vem du frågar,
oftast räknar man också med att det under ett år är
12 och inte 13 fullmånar........
Och att det finns 1 i varje månad.....
 
2018 finns det 2 stycken i både januari och mars.....
och ingen i februari.......

 
 
För att återgå till denna nattens drottning......

Denna Vargmåne namngett efter ett underbart djur.....

Med sådan skönhet och fulla av magisk urkraft....

Följdaktligen också ett av de vanligaste kraftdjuren 
 
Dock inte något av dem som följer mig.....
 
 

Jag vet att vargen står för väldigt mycket som är positivt......

Som exempelvis familj, styrka, mod, andlighet, död & återfödelse.....

ledarskap, lärande, beskydd, lojalitet, snabbhet och intelligens.......

och också för intuition, förståelse, insikter, maskulin energi......

och vikten av god kommunikation.

 
 Vargen är mycket beskyddande och lojal mot sin familj......
Den gör allt för sin flock.
Den vill också ha ordning och harmoni i sitt liv.....
 
Vargar är ett djur jag beundrar och som alltid har alltid facinerat mig.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: aran

Publicerad 2018-02-19 12:30:35

hur kan man skifta till varj blod

Svar: Då måste du nog vara en "Hamnskiftare" eller en Varulv :)
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela