Jag Firar IMBOLC 2024

Publicerad 2024-02-03 01:29:33 i Allmänt, Högtider, Magi, Traditioner,

I år jobbade jag den 1 februari då ju sabbaten inleds.
Så vi åt endast en enkel middag då. 
Våren har ju inte riktigt kommit till vårt land ännu,
men den är påväg, snart här så jag ville påminna om den.
Och serverade kavsylta med tillbehör denna middag,
med god fläder cider som måltidsdryck i glasen.
Jag hade köpt hem några buketter tulpaner
Dessa röda och även tvåfärgade gula och röda
Och också pärlhyaciner och krokus i krukor.
Som sedan går att plantera ut i trädgården.
 
Den 2 februari sov jag gott hela dagen.
Efter kaffet fixade jag vår traditonella Imbolc dessert.
Semlor.
Semlan är för mig en symbol
"Snötäckt jord som gömmer allt gott"
Sedan under kvällen åt vi en fesmåltid i min mans smak.
Skinkschnitzel med persiljesmör och potatismos.
Jag pyntade och dukade dagen till ära i vardagsrummet.
Spike undrar nog vad som händer....
Men han är ju numera van vid det mesta.
 Vi dricker även idag flädercider och alkoholfri öl.
Avslutar måltiden med kaffe och årets första semla.
Lika gott som man minns den från förra året
Jag brukar vanligtvis tända elden i min eldkase,
men ett ihållande regn gör att det istället får bli både
eld, ritual och trummande inomhus denna Imbolc.
Jag plockar fram mina föremål och förbereder min lilla ritual
Jag planerar att bränna julens mistel och enris från väntstaken.
Så nu måste elden brinna fint......
Jag slår en cirkel som alltid...
Bjuder in de som jag önskar ska närvara i den.
bränner först enris och sedan misteln.
Drar en Imbolcruna som ska följa mig
till nästa högtid Ostara.
Det blir denna......Madr/ Madir/ Mannaraz 
Jag brukar säga Madir....Människorunan.
Ska bli intressant att se vad du vill lära mig denna gång.
Efter att ha trummat en riktigt lång stund.....
Planterar jag symboliskt åretsoch vårens första frön.
Det blev chili denna gång.
Sedan tackade jag alla som deltagit i min lilla ritual och bröt cirkeln. 
Hoppas er högtid var lika Magisk som min.

KRAM 💜 LUNA
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela