Valentines day......Alla hjärtans dag

Publicerad 2024-02-14 09:31:00 i Allmänt, Traditioner,

❤ i dag är det den 14 februari och vi firar "Alla Hjärtans Dag"
Varför vi firar Den 14 februari finns det flera som gör anspråk på att veta ❤
 
Den förklaringen som verkar mest vedertagenär legenden om helgonet St Valentine.
En kristen man som fängslades av romarna redan år 269.

Claudius II var kejsare i Rom och ogillade starkt att unga par gifte sig.
Han ville ha ogifta män i sina stora armeer.

För enligt Kejsar Claudius II var de gifta männen betydligt sämre soldater.

Men Valentin trotsade kejsarens förbud.

För hans tro på kärleken var så stark,
och att han fortsatte trots förbudet att viga unga älskande par.

Därför Fängslades han och fick lida martyrdöden
genom halshuggning just den 14 februari.
 
I fängelset var det fångvaktarens dotter
som kom med mat och meddelanden till Valentin.
De två blev förälskade i varandra.
Strax innan han skulle avrättas lyckades Valentin smuggla ut ett meddelande till henne.
Och meddelandet hade han undertecknat med "Din Valentin".
Det blev det första Valentinkortet.
Och det blev början på traditionen att skicka varandra kort den 14 februari.

Valentin blev martyr och helgonförklarad.

Sankt Valentin påstås även ligga bakom seden
att man även ger varandra blommor den 14 februari.
Som en symbol för sin kärlek.

Han lär själv ha plockat blommor till de par som han sedan skulle viga.

Den 14 februari kallas förutom "Alla Hjärtans Dag",
"Sankt Valentins Dag" även "Vändagen"
❤ Jag önskar er alla mina vänner en riktigt Kärleksfull Dag ❤
❤ Älska varandra och er själva ❤

❤ KRAM LUNA
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2024-02-14 22:53:32

En riktigt fin alla hjärtans dag önskar jag dig också! ❤ Gjorde en schamansk kakaoseremoni för hjärtat ikväll. Det fick bli mitt firande. 😊 Kram! 🤗

Svar: Din ceremoni låter intressant, hoppas du uppnår det du önskar. Koala min vän sysslar också kakaoceremonier. Kram LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela