Mat till Årshjulets olika högtider........Del 1.

Publicerad 2024-01-10 13:09:01 i Högtider,

 
En häxvän började diskutera mat och högtider med mig.
Vilken mat som passade vid t.e.x. Litha eller Imbolc.
Om det finns speciella maträtter för varje högtid,
som exempelvis Yulestubbe vid Yule.
 
Och det gör det säkert.
Och några av dessa "symbolrätter" har jag tagit till mig,
men som vanligt även förändrat för att de ska passa mig och min familj.
För så är ju min filosofi..... mitt sätt att leva och vara Wiccan.
 
Av det jag nu skriver om mat och dryck till högtiderna,
är det tips och förslag och meningen att du om du vill
testar om det är något som är rätt och kanske passar för dig.
 
Annars kanske maten kan inspirera dig att göra något helt annat,
som är rätt för just dig och din familj.
 
Högtider/Sabbater | Nerthus
 
Mat till Årshjulets olika högtider

Jag försöker alltid göra en speciell måltid vid alla högtider.

Då det känns viktigt för mig att verkligen "markera",
att nu är det något särskilt som händer.

 Nu är det fest, glädje och gemenskap.

 Vi firar att årshjulet sakta rullar framåt.

 Jag planerar maten, bakar gärna något traditionellt
och har även oftast  också en speciell dryck.
Men traditionellt har med tiden som jag redan sagt
blivit mycket personligt med de år som passerat
och alla de årshjul som rullat på.

 Om jag kan och har tid gör jag gärna maten själv,
då ´b
eredandet av och förberedelsen av den,
av mat och bak blir ju som en ritual i sig.

Årshjulets första högtid som inleder det nya året....varvet är..... 

Yule - Midvintersolståndet

 Till Yule bakar jag alltid ett solbröd,
formad som en sol av samma deg som mina lussekatter.

Oftast bakas det i förväg läggs på en kartongskiva och fryses in.
  
En variant på Yule stock är ätbar.

Den traditionella är ganska omständig att göra,
vill du baka en  så finns det massor av fina recept på nätet.

En annan enklare variant har jag gjort som en choklad rulltårta.
Med någon god fyllning och choklad glasyr utanpå.
Den har jag sedan dekorerat fint.

Men vanligtvis i vår familj gör vi en enkel avlång choklad kladdkaka
som vi äter med grädde blandat med granatäpple.
Den äter vi vanligtvis till dessert till Gudinnans ära.


Till Yulemiddag gör jag vanligtvis en gryta av något slag,
med kött, kyckling eller vegetarisk beroende på vad som känns bäst.
De grönsaker och rotfrukter som passar:
Den kryddas med alla de kryddor jag förknippar med Yule.
 Kanelstänger, saffran, kardemummakärnor, stjärnanis, lagerblad,
kryddpeppar, torkade citroner, färsk ingefära och rosmarin.

Jag späder grytan med öl, porter eller buljong
och serverar den oftast med någon form av potatis ibland ris. 

På alla sätt brukar grytan kännas riktigt Magisk och mycket god.

Till maten dricker vi oftast öl, must eller cider

Vi har också alltid några sorters bröd,
mörkt och smakrikt och något ljusare sort.

 Efter middagen tar vi det lugnt,
Tänder Väntstaken för sista gången och eldar i öppna spisen.

Spelar ett spel och eller ser en film.
Vi äter då  snacks i form av frön, nötter,
hemmagjorda rotfruktschips, fruktbitar av diverse slag
och hemma gjord knäck.


Och Vi dricker ett Magiskt Yulebål med…. 

1 l Tranbärsjuice ( Kärlek och Hälsa )

7 1/2 dl Cider ( Kärlek och Magi )

2-3 Kanelstänger ( Passion, Pengar och Tur )

3 Apelsinklyftor ( Kärlek och Tur ) 

1/2 l Ginger ale ( Framgång )

 Imbolc - Brighid -Kyndelsmäss

Till Imbolc middag brukar jag och familjen äta något riktigt gott
som vi för stunden längtar efter att festa på.

Ofta en liten buffe av något slag.
Eller olika smårätter, ibland Tapas inspirerat.......

Skaldjur älskar vi alla, sallader, kalla röror och  såser.

Tradition i vår familj är dock att Imbolc måltiden alltid avslutas med semla och kaffe.

 Sedan jag för många år sedan läste ett tips att semlor passade just till Imbolc.

"Snötäckt jord som gömmer allt gott"

 Mat som annars sägs passa till Imbolc är
vinteräpplen, pannkaka, potatis, morötter, 
rätter baserade på mjölk, och sådant som knoppar tidigt.
Gräddfilsrätter, mejeriprodukter, 
kryddstark mat till solens ära som curry.
Och även till solens ära rätter med Honung.
Olika sorters lök och mat med russin i. 

Vi använder en del av detta i våra buffèer
med våra olika sorters favoriter.
Så det förblir min familjs Imbolc mat.

Till måltids dryck använder vi ofta vitt vin eller Fläder Cider.

Ostara -Vårdagjämningen- Iduns Fest

Till Ostara äter vi oftast en rätt.

Den kan bestå av......

Sill, strömming, lax och annan fisk.

Eller fågel, lamm och även vegetariska rätter.

I rätten kan det ingå
Honung, nötter, frön, frukt, groddar,
b
ladgrönsaker och även ätliga blommor.

Ägg är ofta en ingrediens.....
Ibland äter vi crèpes, något med nudlar eller pasta.

Men vi kan även göra en lammgryta
med exempelvis ugnsbakad potatis till. 

Till dessert gör vi kanske en frisk vårlig 
citron mousse eller en glass med syrlig sås.

 Till måltidsdryck vid Ostara dricker vi ofta iste.

 Beltane - Valborgsmässoafton - Walpurgisnatten
- Frejas Afton.......eller kanske Vårblotet eller Segerblotet.
 
Denna högtid kallas för mycket.

Mat som brukar ätas vid Beltane är exempelvis sparris, broccoli,
jordgubbar, körsbär, nässlor, frukt, svamp, honung,
mjölk och mejeriprodukter, glass, havrekakor och sötsaker.

Varför inte plocka de första späda små nässlorna
En av Häxans viktigaste växter och göra vårens första nässelsoppa.

Det har jag gjort några gånger
som blivit en god, vårlig och festlig Beltane lunch.


Om jag inte gör denna soppa kan det istället bli
exempelvis 
paj med mycket grönt och feta ost i.

Jag brukar göra drycker med örter skivade jordgubbar som måltidsdryck.

Det är mycket vanligt att dricka vitt vin kryddat med myskmandra till maten.

Man lägger då i örten  cirka två veckor innan och tillsluter flaskan ordentligt.

Det kan drickas som det är då örten silats av eller så blandas det i ett bål.

Jag brukar då jag gör det blanda vinet med något som bubblar.
cider eller mousserande vin eller champange.
massor av isbitar med infrusna rosenblad,
 skivade frusna jordgubbar och små citronmelissblad.
Enkelt, festligt, vackert och gott.

 Till middag brukar vi oftast äta någon form av kött,
och potatis som gratäng, kruched eller råstekt.
En god sås och sallad.
 
Med en vitchokladmousse med hallonspegel till dessert.
 
Detta var vad min familj festar på
vid defyra första högtiderna i årshjulet.
Hoppas det inspirerar er att utforma ert eget firande.
 
( Del 2 med de resterande fyra blir mitt nästa inlägg)
 
Kram 💜 LUNA



 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Myrica

Publicerad 2024-01-10 16:03:51

Detta var som alla dina inlägg riktigt bra, det kan vara lite knepigt ibland och få till en måltid som man vill sak symbolisera högtiden, nu får man lite uppslag till vad man kan ha.
Önskar dig en fin vecka
Myrica

Svar: Tack Myrica <3 Precis det som är min avsikt, att ge tips och så kan man själv välja vad som känns bra. Önskar dig en härlig helg. <3 LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela