Mat till Årshjulets olika högtider............Del 2.

Publicerad 2024-01-25 12:27:06 i Högtider,

I detta inlägg som är del 2 fortsätter jag berätta om
vad just jag och min familj brukar äta och dricka 
till de olika högtiderna i Årshjulet.
 
I del 1 berättade jag om Yule, Imbolc, Ostara
och Beltane.......
Nu forsätter jag med de resterande fyra,
Litha, Lammas, Mabon och Samhain.
Litha - Sommarsolståndet - Midsommar

Mat är ett sätt att fira för oss i vår familj, att ä
ta gott, mysa och umgås.
Vi försöker om möjligt att äta utomhus.
Med åren har det också blivit så att barnen nu ju är vuxna,
utflugna och firar på sitt håll.......Men Buffè var något som alltid gick hem.

Bra för att alla ska få äta det de gillar allra bäst.
 Vi älskar och äter fisk i alla dess former....
röken har används till räkor och lax.

Gravad lax... sillar med färskpotatis, gräddfil och gräslök.
Janssonsfrestelse är en favorit.
Kött av något slag....kanske rostbiff och kyckling.

Sallader är bra buffèmat.....och kan varieras i det oändliga.

Du kan välja mellan exempelvis.....
varm eller kall potatissallad, 
mosarella och tomatsallad,
feta och vattenmelonsallad, bulgur eller quinoa sallad.
Stoppa i olika lökar, oliver, pesto, diverse ostsorter,
olika tomater,  olika färska eller kokta grönsaker.

Vill man inte äta kall sallad går det ju istället
att rosta potatis och diverse grönsaker på en plåt i ugnen.

Ostbricka och med lite goda frukter är alltid rätt.

Till dessert blir det oftast färska jordgubbar,
med mjölk, vispad grädde eller glass.

 Numera är mängderna på buffen mindre,
men maken och jag har ändå många olika rätter på menyn.
Det som just vi två älskar att äta fixar vi tillsammans,
och bär ut och äter i trädgården om vädret så tillåter.

Dryck brukar vara alkoholfri cider och öl,
men ofta även syrensaft eller flädersaft.

 

Syren saft ( liten sats )

ca 20 st klasar syren.

2 lime frukter / 1 citron

1 liter vatten

1 kg socker

30 g citronsyra

Rensa blommorna väl varva blommor
och skivad lime i en bunke med lock.
Koka upp vatten och socker tills sockret löst sig.
Tillsätt citronsyra.
Häll över blommorna låt svalna och ställ in i kylen 3 dygn
Sila av med duk och häll på flaska och förvara svalt.

Drick och njut....använd 1 del saft till 4 delar vatten.

 

Flädersaft:

 25 blomkvastar fläder

2 Citroner gärna ekologiska

1 – 1 ½ kg socker/ rårörsocker

60 g Citronsyra

1 l vatten

 Receptet kan med fördel fördubblas om du har mycket blommor.

Sockermängden är hög för att öka hållbarheten
men du kan minska den om saften ska frysas.

Efter att ha rensat och rengjorts väl varvas blommor och skivade Citroner i en bunke.
Vattnet kokas med socker och citronsyra och hälls över då sockret löst sig.
Täck över och låt stå svalt 4-5 dygn innan du silar av
och häller upp på väl rengjorda flaskor.

 Lammas - Lughnasadh Rans fest eller första skörden.

Jag brukar oftast laga en god måltid för att fira,
med mycket färska grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och säd av olika slag.
Honung, majskolvar, olika sorters lökar och färska örter
är också något jag använder mig av.

 Jag bakar olika sorters matbröd gärna med flera sorters mjöl,
med olika örter och/eller honung.
A man-shaped bread (seen from above) – License Images – 11445111 ❘ StockFood

Många brukar baka en brödgubbe och offra den.
Jag brukar göra mitt brödbak till en ritual.
Men jag gör oftast traditionella limpor av olika sädesslag
och gärna ett focaccia bröd som jag trycker ut i en långpanna……
lägger på kryddor som exempelvis rosmarin, timjan, basilika och oregano…….
svarta oliver, flingsalt och i små gropar fyller med olivolja…..

 Här får ni ett enkelt recept på focaccia
som ni kan variera med den ”fyllning” ni själva föredrar.

1 bröd

25 g jäst

6 dl ljummet vatten

1/2 msk salt

1/3 dl olivolja

12-13 dl vetemjöl / glutenfritt mjöl

 Sätt ugnen på 225 grader.

Låt jäsa i cirka 45 minuter eller tills den har jäst upp till nästan dubbel storlek.

På brödet lägger du..... De kryddor du önskar

olivolja i gropar du gör med tummen

Du kan också blanda i finhackade färska örter i oljan först.

Strö sedan över flingsalt eller havssalt

Grädda focaccian mitt i ugnen i cirka 15 minuter.

Låt svalna, skär eller bryt brödet i bitar.

 

 Huvudrätten består nästan alltid av enbart grönsaker och rotfrukter.

Om det är kallt ute en mustig god och varm grönsakssoppa.

 Annars diverse rostade grönsaker i ugn
eller wokade på spisen med en härlig tzatziki eller en god fetaostkräm.

 Eller en matig kall sallad helt enkelt.

 Till efterrätt äter vi oftast en sallad med många av de olika
sorters frukter och bär som det just nu är säsong för.

Endast salladen som den är eller med en liten klick grädde eller glass.

 Drycken vid Lammas kan vara egen saft, öl och mjöd.

Ofta gör jag egen saft av någon frukt eller bär från trädgården,
några gånger har det blivt röda eller svarta vinbär.
Men även exempelvis rabarber och äppelsaft.

  Mabon - Höstdagjämningen och den andra skörden

 Mabon för mig är äpplen, grönsaker, rotfrukter och bröd.

Vi äter oftast en helt vegetarisk måltid.

Soppor, grytor eller ugnsrostade grönsaker.

Till eferrätt oftast något med äpple,
ugnstekt helt, i paj, som kräm eller kompott.

Variationerna är ju oändliga....
 
Drycker till Mabon kan vara öl, mjöd, vin, cider och äppelmust.
Hos oss dricker vi oftast cider.

 Samhain - Nyår- Den tredje skörden

I min familj äter vi vid Samhain rätter med potatis, andra rotfrukter, kål och grönsaker.
Vi denna högtid äter vi också någon form av kött till.
Kanske rostade grönsaker, lövbiff med vitllökssmör och Tzatziki.

Eller då en grönsakerna brukar jag använda mig av är vitkål som jag älskar.
Gör jag kanske en "skånsk köttfärslimpa" en favorit i familjen.
En köttfärslimpa som läggs i en form eller plåt och täcks med kål,
kryddad med salt, peppar, sirap och smörklickar.
Serveras med kokt potatis, god sås och lingonsylt

 Då pumpa ju är något vi ju förknippar med Samhain,
så har jag genom åren försökt införliva den i vår mat.
Problemet är att varken jag eller resten av familjen är speciellt förtjust i pumpa.
Varken av smaken eller konsistensen.
Så varje år prövade jag ett nytt recept.
Soppor kalla, varma, ugnstekt, kokad, pajer e.t.c.
Som vi smakade men ingen tyckte om så jag gav upp.
Pumpan representeras numera av en utkarvad färsk pumpa på vårt bord.
Däremot är nötter av alla det slag och fröer i små skålar är ett måste.
Likaså både torkade och färska frukter och bär.

Och någon äppelrätt bukar vi också ha oftast ha,
kanske i form av desert.......
Kaske helstekt i ugn med kanel och socker serverad med glass.
 
Måltidsdryck till Samhain brukar för oss vanligtvis vara en blandning av 
lika delar bryggt kallt Malvaté (hibiskus) och äppeljuice med isbitar.
Mycket gott, läskande och en bra alkoholfri ersättning för vin

magisktliv.blogg.se - september 2020

Detta var den sista högtiden och om den mat och dryck
vi i min familj äter och dricker då vi fira dessa.

Som jag redan berättat så har ju mycket förändrats
sedan barnen flugit ut........
ofta är det numera bara jag och maken som firar högtiderna.

Men jag är ju ganska traditionell så firar gör vi alltid.
Det känns viktigt för mig att markera just högtiderna,
att uppmärksamma och fira att årshjulet rullar på.

Jag tror att det är helt upp till alla enskilda människor,
hur och med vad de firar och vad de äter och dricker lika så.
 
Mitt sätt är just mitt eget val.
 
Mina inlägg är endast meningen att inspirera,
ge de som inte firat tidigare.... förslag på mat och dryck.

Sedan formar man själv förstås sitt eget sätt att fira den Högtid det gäller.
 
 
Må Gott 💜 LUNA
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela