Imorgon firar vi Ostara 2024

Publicerad 2024-03-19 14:16:34 i Allmänt, Högtider, Traditioner,

Det är åter dags att i morgon fira den hedniska högtiden... Ostara.
Ostara är det keltiska namnet för vårdagjämningen.

Hos oss här i Sverige kommer vårdagjämningen
alltid att infalla den 20 mars under många år framöver.
 
Men skottåret 2048 infaller vårdagjämningen
strax före midnatt den 19 mars.
 
 Vårdagjämningen är den första riktiga dagen på våren.
Dagen då ljuset och mörkret är lika starka.
Men efter idag växer sig solen allt starkare.

Naturen vaknar och återföds
efter den långa vintern då den legat i dvala.

Nu kommer det en tid som fyller oss med glädje och styrka,
ljuset återvänder och med det kommer även värmen.
Eostre - The Practitioner's Handbook
 
Både Ostara och det engelska namnet för Påsk som ju är Easter,
kan härledas från den germanska gudinnan Eostre.

Som oftast då Kristendomen infördes så lades en en kristen högtid på,
eller i närhet i tid av den hedniska högtid som redan firades.

Allt för att den hedniska då förhoppninggsvis helt skulle glömmas bort.
Påsk.....Pynt och Mat. - magisktliv.blogg.se
Påsken infaller ju olika år från år och inte just på vårdagjämningen
som ju som bestäms av solen.

Men då det i kristendomen bestämdes vilka datum Påsken ska infalla under året,
användes ett mycket hedniskt sätt att räkna ut det på......
Den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen.
Häxan och Påsken - magisktliv.blogg.se

Vid Ostara denna vårens solfestival firar vi
att det som fanns i magen vid Imbolc.....Nu föds.
 
Två av de viktigaste symbolerna för Ostara är
Haren som står för fruktbarhet,
och ägget som ju är fertilitet och möjlighet till nytt liv. 
Ostara 2016.....många bilder. - magisktliv.blogg.se
Världen symboliseras av Ägget som lagts av Gudinnan
och som nu öppnas genom hettan ifrån Solguden.
Ursprungligen var det ett ormägg
då Ormen är en gammal gudinnesymbol.

Senare tog hönsägget över som symbol efter ormägget.

Druiderna färgade hönsäggen röda till solens ära
och de blev så småningom våra dagars påskägg.
Påsk.....Pynt och Mat. - magisktliv.blogg.se
Ostara för mig är också alla vårblommorna i intensivt lysande färger.
Vita snödroppar och ett mångfald av krokusar i olika färger.
 
Intensivt blåskimrande pärlhyacinter och ljuvlig scilla.
Gula underbara påskliljor och tulpaner i alla regnbågens färger.
 
Men även vintergäck och julrosor.
magisktliv.blogg.se - february 2023
Då det ännu inte växer så mycket i min trädgård,
fuskar jag och köper kruk-odlade krokusar, påskliljor,
stora knippen med importerade tulpaner och annat......

Tar med dem in våren i mitt hem och skapar en på så sätt
en härlig vårkänsla.....Med alla dessa underbara färger och ljuvliga dofter.
Häxan och Kvasten - magisktliv.blogg.se
Till Ostara pyntar jag också min Häxkvast........
istället för det traditionella påskriset.

Jag vänder den upp och ned och pyntar den med fjädrar, ägg, kycklingar och harar.......
Ostara är en högtid som tillhör Elementet Luft........
så då passar det ju bra både med symboler som kvast och fjädrar
Att driva kvistar i blom
Några kala enstaka kvistar från diverse buskar och träd
brukar jag ta in från trädgården och sätta odekorerade i vatten...........
 
Underbart att sedan följa hur de skira ljusgröna bladen bildas
 
Förutom Vårdagjämning och Ostera kallas högtiden
även "Iduns fest" och VårBlotet av andra hedningar.
 
Dags för ännu en sabbat....OSTARA. - magisktliv.blogg.se
 
Hoppas ni alla får en härlig Vårdagjämning
och med den kan glädja er åt att ljuset nu sakta men säkert återvänder
 
💜 LUNA
 
 

Kommentarer

Postat av: Myrica

Publicerad 2024-03-20 10:11:40

Vill bara önska dig en underbar Ostara högtid
Myrica

Svar: Tack Myrica <3 Hoppas du själv hade en fin högtid. Kram LUNA
Luna

Postat av: Anna

Publicerad 2024-03-20 19:38:50

Önskar Dig detsamma!🐣⚘🌞
Som häxa må du växa!😄

Svar: Dito Anna <3 Kram LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela