Första etappen.... av min resa genom MånFaserna.

Publicerad 2024-09-04 17:22:12 i Magi,

Ritual vid nymåne i september 2024
I natt påbörjade jag min resa genom månenens olika faser.
Då jag endast brukar ha en liten ritual vid fullmånen
och någon enstaka gång också vid nymåne och mörkermåne.
Denna måncykel tänker jag försöka fira dem alla.
 
Nymånen är ju symbolen för uppstart och att påbörja något.
Efter att ha tänkt en del bestämde jag mig för att den
"gyllende tråden" genom min resa blir att göra en ny HäxStav.
Staven är en trärot från hassel som jag grävde upp
ur jorden under dagens trädgårdsarbete.........
Det som jag gjort denna riual är
att skala  den färska roten......nu får den torka
fram till nästa ritual på mitt pentakel.
Den lilla oslipade månstenen......
Kommer jag fästa på spetsen senare
vid en annan av resans ritualer.
Jag har ju många olika Häxstavar,
men detta kommer bli en alldes speciell Månstav.
Dagen till ära gjorde jag även en nymåne av ett silvrigt tyg 
jag använde tillsammans i en blå balklänning
till mellandotterns avslutnings bal i nian 2013.
Räckte även till en rund silvrig fullmåne,
som jag kan använda vid dessa ritualer.
Jag skapar en cirkel i mitt älskade egna Magiska rum.
Bjuder in dem jag vill ska följa med mig på resan.
Min Gudinna och hennes gemål, min Gud.
De fem elementen..... Eld, Vatten, Luft, Jord och Ande.
Vädersträcken.....Öster, Söder, Väster och Norr.
Mina skyddsdjur Ugglan, Rådjuret, Räven, Paddan,
Ekorren, Korpen, Haren, Bävern och Ormen.
Mina väktare, Förmördrar, Förfäder.......
Väsen och dem jag delar mitt hus och trädgård med.
Jag tänder ljus och rökelse......
Valde till denna ritual patchouli...... 
Som är förknippad med andlig jordning och balans.
Ger stabilitet, koncentration och frid.
Och dessutom tar bort negativa energier.
 Behovet av pengar har inte blivit mindre efter pensioneringen.
Jag köpte en trisslott till en ritual i början av året.
Och den har resulterat i en eller två nya lotter varje månad.
Dena gång väntar jag med att skrapa lotten till nästa NyMåne.
Den ligger på pentaklet täckt av lyckobringande örter.
En kalk med dryck och kex att äta till.
Dricker alla deltagares skål.......
Vi umgås och jag utför den Magi jag planerat för.
Avslutar ritualen med en lång stunds trummande.
Innan jag tackar alla som deltagit......
Och bryter cirkeln........
Jag plockar undan en del.......
Pentaklet får nu ligga orört till nästa etapp.....
Liksom Nymånen och den månsten jag använde i min Magi.

Må Gott 💜 LUNA

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2024-09-05 15:58:21

Ett sånt lustigt sammanträffande! Jag firade också nymånen o planerar att börja följa måncykeln i fortsättninge. Gjorde det förr men det ebbade ut...så nya tag nu! Jag målade en bild av det jag vill ha mer av under detta månvarv. Ibland behöver man sannerligen sparka sig själv i ändan...😆

Svar: Precis Anna <3Jag har tänkt göra det under en lång tid, men just nu känns det som om det kommer fungera fullt ut.
Annars är jag "bra på" att ha just Fullmåne ritualer.
Så nu får vi se om det håller hela vägen.
Kram <3 LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela