Alruna.

Publicerad 2015-02-21 03:23:00 i , Magi, ÖRTER,

 
 
Alrunan är väl den ört som man förknippar mest med  Häxor och Trolldom.
Och alla önskar vi väl att vi hade en av de stora eftertraktade rötterna.
 
Har själv varit fascinerad av den,
sedan jag på 80 talet läste serien om Isfolket av Margit Sandemo.
 
Smycket var dock inte den bild jag fick av böckerna.
 
Alrunan är mycken sägen omspunnen....
 
Det sägs att alrunan ursprungligen var en förstudie till människan,
som Gud kasserade efter att ha skapat Adam.
 Att växten är så sällsynt skulle bero på att den ännu föredrar att växa nära Edens lustgård.
 
Pythagoras 580 f.kr lär ha talat om den människoliknande örten.
 
Det står om den i Bibeln, både i gamla testamentet och i Höga visan.
Alrunas frukter kallas där kärleks äpplen.
 
Den finns avbildad i de egyptiska pyramiderna.
 
Under  inkvisitionen och häxprocesserna på 1400-1600 talet brändes många kvinnor,
för att de ägde en alruna och/ eller överträtt förbudet att handla med alrunor.
Även Jeanne d'Arc ägde en alruna, en av anledningarna att hon dömdes.
 
Man sa förr att en alruna växte upp på galgbacken då en dömd skyldig  fånge 
avrättades och hans säd eller urin träffade marken. 
Dessa alrunor ansågs verkligen extra mäktiga.
( Alruna kallas också för "galgdocka" eller "galgmannen")
 
 
 
Då de på natten skulle plockas gjorde man det med fara för sitt eget liv,
tog man i den dog man direkt.....
istället grävde de försiktigt i marken runt roten och lade ett snöre runt den....
Snöret fästes i svansen på en uthungrad svart hund kedjad till "Plockaren"
kött slängdes iväg så  hunden drog upp roten så skrek roten ( "Plockaren"måste ha öronproppar)
och den stackars hunden dog.
Den döda hunden ska sedan få en hedersam begravning då den offrat sig för sin herre,
och begravas på den plats där roten drogs upp.
 
Man kunde också köpa en Alruna.....då de var mycket eftertraktade var handeln stor.
Rika människor betalade hur mycket som helst för den unika roten.
Många "kopior" såldes av skojare gjorda och formade av andra rötter.
 
Varför var rötterna då så åtråvärda?
 
Jo de ansågs gära sin ägare osårbar, hålla honom frisk, ge honom rikedomar, 
hög ställning och kärlek.... ingen kunde undkomma alrunans dragningskraft.
( Ännu ett namn för den var "dragdocka" )
 
Men man var tvungen att ta hand om sin Alruna som en liten kung.
Den badades i mjölk och vin, kläddes i sidentyg och matades med nattvards bröd och saliv.
Om den inte tyckte om dig tjänade den dig inte och kunde i stället bli mycket ondskefull.
Då kunde du lika gärna sälja den,
men det måste vara för en mindre summa än du själv köpte den för.
 
Det var också viktigt för ägaren att sälja den innan han dog annars skulle han förlora sin själ.
Fick man en Alruna till skänks var man för evigt förlorad.
 
 
Från början växte den i Europa endast i medelhavsländerna.
Men på grund av sina magiska egenskaper,
  började den på 1500 talet odlas även norr om Alperna främst i Tyskland.
Då knöts nya traditioner till den och många av de gamla föll i glömska.
Den ansågs som en turbringare, gav skydd, kärlek och hälsa.
Underlättade förlossningar om kvinnan höll i den.
Alrunan ärvdes ned i släkten på mansidan , fanns det flera söner ärvde den yngste.
 
Tron på Alrunans magiska egenskaper hos gemene man fortlevde in på  av 1700talet.
Men senare var det bara helbrägdgörare och Häxor som forsatte odla dem.
 
 
 
Alrunan ( Mandragora Officinarum )
Är en Perenn växt som tillhör släktet potatis växter.
Den är dödligt giftig.... och det gäller såväl roten, bladen och frukterna.
Innehåller bla. atropin, skoplamin och hyosyamin
Har använts för medicinskt bruk som bedövningsmedl, smärtlindring och sömnbesvär.
 
Men Alruna bör endast odlas för magiskt bruk.
 
Under inga omständigheter rekommenderas att någon del av växten,
används till något som helst medicinskt bruk.
 
Ej heller rekomenderas den till någon av alla de flygsalvor,
vilkas recept cirkulerar på internet och där Alruna är en av växterna som ingår.
 
Men roten sägs vara bra att hålla i handen vid ritualer då den förstärker alla sorters magi.
Den kan också användas i kärleks, fruktbarhets och skydds amuletter.
Ska vara mycket verksam vid spådoms, penning och drömmagi.
 
Den är ju en "dragdocka" som ska ge ägaren, DIG
Hälsa, Kärlek, Rikedom och Lycka.
 
Men då måste du ju först sätta frön.....sköta om och pyssla med plantorna
och sedan vänta många år innan du får din efterlängtade rot.
 

Det tar ca 2-3 år för roten att utvecklas till man eller kvinna

ibland kan man se det på att skott från rotsystemet visar sig ovan jord.

En rot som är 2-3 år gammal kan räknas som en ungdom.

Så sätt gärna fler alrunor och låt någon av dem bli gammal och vis.

Studera roten när du skördar - är det en man eller en kvinna?

Om roten har en penis sägs den ha ännu större kraft.

( ingen jämnstäldhet där alltså....om man nu tror på det )

 
 
Detta är ingen Alruna utan en Ficus ginseng. ( En Bedragare )
 
Men att odla sina egna magiska växter skapar speciella band mellan dig och din växt.

Hur gör man då?

Jag vet hur......i teorin.

I praktiken har jag aldrig lyckats få fram  en livsduglig rot.....

Jag har sått Alruna två gånger första gången grodde aldrig fröna....

Andra gången fick jag fram två taniga plantor men lyckades inte övervintra dem.

Men i år ( när jag skaffat frön ) ska jag försöka igen.

Så nu delar jag med mig av mina teoretiskt inhämtade kunskaper och råd.

För jag har verkligen läst på inför detta mitt tredje och förmodligen sista försök.

 

Alrunan kan odlas hemma i ett söder fönster eller ute i trädgården.

Jag tänker börja med att sätta i krukor inne, flytta ut i mitt lilla kallväxthus,

och sedan plantera ut dem i örtträdgården.

Frön kan man köpa på t.e.x.Impecta eller örtagården.

Fröna kan sås tidigt på våren mars-maj i krukor eller på hösten direkt i landet.

Det är bra att lägga fröna i blöt 2-3 dygn innan sådd.

Sådden ska helst ske i fullmåne ( 5 mars)

Men absolut inte i avtagande måne.

Medan du sår ska du viska dina önskningar och förväntningar.

Använd så jord.....och håll jorden lätt fuktig.

frönana gror antingen ganska snabbt eller så kan det ta 40-50 dagar.

Undvik undervärme från ett element och ha inte mycket extrabelysning,

då långsam växt lär ge bättre kvalitet.

När de första kronbladen har vuxit till sig lite,

bör man nypa av dem i toppen så att plantan delar sig.  

När den vuxit så att man kan skönja barken på stjälken,

bör såjorden bytas mot 75 % jord och 25 % sand.

Använd en kruka som är 30 cm vid och ca 20 cm djup.

Eftersom det är roten som är intressant ska inte växten ovan jord växa alltför snabbt.

Minska på ljuset om den verkar växa för snabbt på höjden.

Toppa ofta. Vattna den 1-2 ggr per vecka och tala ofta med den.

Då är det dags att plantera ut dem. 

När alruna ska odlas inomhus bör man tänka på att välja en kruka

stor nog att rymma en planta som blir ca 30 cm hög och vid.

Välj ut det soligaste fönstret som vetter mot söder för din alruna att växa upp i.

 På friland skall Alrunan planteras på små kullar av jord och med ca 30 cm avstånd.

Som de flesta andra perenner föredrar alrunan full sol möjligen tidvis skugga.

En bra och väldränerad jord behövs.

 

 

På försommaren blommar alrunan med grön gula 2-3 cm klockliknande blommor.

De är blommorna som sedan blir frukterna....där de nya fröna finns.

 

 

Alrunan är ingen vacker prydnadsväxt.

Bladen har ett skrynkligt utseende och blir ca 30 cm långa.

De vissnar ned under sommaren så märk ut växtplatsen så att du kan vintertäcka den.

 

Kommentarer

Postat av: Stina Losbäck Holstad

Publicerad 2016-03-04 09:50:46

Jag har lyckats få upp en planta inomhus denna vinter. Några har jag i kruka utomhus och väntar på att se vad som händer när det blir varmt och soligt ute.

Vad jag förstått så skendör plantan iblad, vilket ofta får ägaren att tappa hoppet, men det e bara att fortsätta vårda den.
Har även fått höra att fröna ska utsättas för kyla/frysning innan den gror och att den inte ska stå i direkt solljus, utan mer i halvskugga. Kan det stämma?

Svar: Hej!Grattis till din bedrift att ha lyckas fått en planta....Frön från Alruna upplever jag som otroligt svåra att få något livsdugligt av.... Jag lyckades förra året och hoppas den överlevt vintern då den står ute i landet. Jag ska i dagarna så en ny omgång då lägger jag dem först i blöt i tre dygn för att fröskalet är så hårt.... sedan sedan ställer jag dem i mitt kallväxthus/ ute i skuggan för de ska gro kallt.....då bladen blivit många ska den stå soligt men annars är det för rotens skull bäst i början att den inte har för varmt eller för soligt så den växer för fort. Hoppas du fått svar nog :D Du har kommenterat ett av mina gamla blogginlägg om Alruna har skrivit ett till som du kan läsa om du vill/inte gjort det där jag skriver lite mer. http://magisktliv.blogg.se/2016/march/alruna-text-2.html
Må Gott <3
Luna

Postat av: [email protected]

Publicerad 2017-09-19 19:40:39

Hur får man tag i äkta förundrats för?

Svar: Mia ! Vet inte om jag uppfattar dig rätt men tror att du menat skriva att du undrar var du får tag på frön till Alruna......Jag har köpt mina på impecta....Plantor är i det närmaste omöjligt att få tag på om du inte känner någon som odlar.
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela