Hur jag blev Luna.... och månprästinna.

Publicerad 2015-02-28 19:22:00 i Allmänt, Magi, Wicca,

Detta som jag nu ska berätta,
är vanligtvis inget jag brukar tala om.
För då jag gjort det har jag mötts av tvivel.
 
"Du har drömt."
"Det finns inget som heter månprästinna."
"Varför skulle just du bli utvald?"
 
Är några av de kommentarer jag fått,
och andra tror att jag vill göra mig märkvärdig.
Och det är verkligen inte så....
Jag vill bara berätta och dela med mig......
 
Eftersom det är en händelse som format mig och gjort mig till den jag är,
både som människa, wiccan och som häxa.
 
 
 

Hur jag blev Luna Månprästinnan!

 I början av 90 talet hade jag en väninna från Island,

som jag tyckte mycket om och som jag umgicks mycket med.

Hon hette Vigdis och hon tog med mig till den grupp med hedningar hon ingick i.

De hette något som ” Midgårds cirkeln” och leddes av en man som kallade sig

”Ulvar Odinson”

Alias då jag inte vill peka ut någon eller avslöja någons hemligheter utom mina egna.

Jag hade länge sökt något...

och känt att något saknades i mitt liv....

Och jag trodde mig äntligen ha funnit min egen sort av människor....

som älskade naturen....såg och upplevde mystiken i den och i världen.

 

 

Och till en början var allt underbart, hedniska gudar, gudinnor, högtider och ceremonier.

Ulvar var den självklara ledaren han hade till sin hjälp två prästinnor Fröjd och Varga.

Tillsammans utfördede tre alla magiska riter i ceremonierna

och jag var så imponerad och i början var det så spännande.

Jag fick mitt Klan-namn av Ulvar....

Det hade han, liksom allas namn i ”cirkeln” i trans fått till sig från gudarna.....

Nu hette jag Ouda.

 
 

Det gick ungefär ett år och jag fortsatte träffa min cirkel minst en gång i veckan,

ibland på helgerna hade vi mycket långa ceremonier och fester till gudarnas ära.

Jag var mycket vetgirig, ville hela tiden veta och lära mig mer...

Ulvar, Fröjd och Varga sa att jag ännu inte var redo.

Men sa också att då jag var det skulle jag bli undervisad av dem.

Efter ytterligare en tid började jag tycka att det ”gick slentrian i riterna”.

Allt var lika dant och det fanns ingen riktigt äkta känsla i det vi gjorde,

utan var mer som ett skådespel....en teater.

 

Jag skämdes först för mitt ”ifrågasättande”,

mitt tvivel som stadigt växte,

och min längtan efter det rätta och sanna som inte blev tillfredställt.

Jag började själv ”studera”, skaffade och läste böcker

och träffade nya människor som tänkte och gjorde på andra sätt än vi i ”Midgårds cirkeln”.

Och jag insåg till slut att det var Moder Jord och hennes gemål

som var mina gudar och inga andra.

 
 

Jag började hålla egna ritualer, hedra gudarna och fira högtiderna på mitt eget sätt.

Jag fortsatte träffa klanen sporadiskt då jag var för feg att säga ifrån och gå ur.

 

 
 

 Vid en fullmåne ritual till Blodmånens ära

hände det som förändrade mitt liv för alltid.

 

Jag hade vänt mig för att tala med min gudinna,

så full av kraft och skönhet på natthimlen utanför mitt fönster.

Plötsligt såg jag en blixt komma från månytan....

rakt in i mitt rum....jag kände en smärta i mitt bröst så olidlig att jag svimmade.

 

Då jag vaknade upp kände jag att jag låg på en stenyta....

som visade sig vara en lång, låg stenbänk...

Jag undrade om jag drömde eller om jag var död....

.

Ljuset omkring mig var blågrått som på en månskensnatt men ändå så annorlunda....

Det brände och värkte i mitt bröst....

mödosamt lyfte jag på huvudet och såg tre kvinnor framför mig....

så vackra, så lika men ändå så olika.....

Det måste vara en dröm i alla fall tänkte jag, lade ned huvudet igen och slöt ögonen.

 

 Då hörde jag någon säga med mjuk röst

” Öppna dina ögon min dotter, jag vet att du är vaken”

Då jag försiktigt tittar upp....ser jag den vackraste kvinna jag någonsin sett...

Hon går egentligen inte att beskriva.....

hårets färg var alla och inga färger....

hennes ålder gick inte att beskriva....

men hennes ögon var de snällaste och mest intelligenta jag någonsin tittat i.....

och jag ligger med huvudet i hennes knä....

hennes mjuka händer smeker mitt hår och min kind.

” Var inte rädd min dotter....ingen vill dig något ont”

Jag satte mig försiktigt upp och det var inte lätt då det gjorde mycket ont i mitt bröst....

Jag tittade ned på det och flämtade till....

min tröja var svedd av eld och rakt in i bröstet var ett fult, djupt hål.....

” Gör det ont?” frågade kvinnan mjukt.

Hon reser sig upp och går fram till en sorts fontän.....

tar upp en vit snäckformad skål, som hon fyller med något som ser ut som rinnande mångfärgat ljus....

hon häller lite av ”vätskan” på mitt bröst....

smärtan försvinner och jag känner hur såret läks och min hud blir hel....

” Du är nu märkt av min måneld....

såret är läkt men ärret på ditt hjärta kommer du alltid känna och ha kvar”

Hon förde skålen till mina läppar och bad mig dricka..... Jag tog försiktigt några klunkar.

Det smakade ljuvligt tog bort min törst och allt det skrovliga i min hals....

” Tack min gudinna sa jag med svag röst”

Jag var inte rädd men kände mig osäker på vad som nu skulle hända.

” Du är min dotter Luna och jag har kallat hit dig.....

Där avbröt jag gudinnan och sa att det inte stämde....att jag hette Ouda....och....

”Ditt namn är Luna sa Gudinnan,

"Du är min dotter....märkt av min måneld och därför också min Månprästinna”

Hon avbröt mina protester om att jag inget kunde, att jag inte var värdig....

”Jag har sett din din strävan Luna, din kärlek och din kunskaps törst.... ”

”Du är värdig min dotter” sa hon milt kramade mig och kysste mig på pannan.

Jag blev kvar hos Gudinnan i vad som kändes som många dagar....

vi pratade och gick sakta genom trädgårdar, skogar och över böljande fält....

Träffade djur och varelser jag aldrig förut sett alla tog hon sig tid att vinka till,

prata med och ge en smekning eller ett leende åt.....

vid ett tillfälle kom en jägare med sällskap ut ur skogen....

en stor ståtlig, och obeskrivligt vacker man.

Han kramade om och kysste henne kärleksfullt innan jag blev presenterad

”Detta är Luna min dotter”

”Du är välkommen Luna,” sa Guden med ett leende och glada vänliga ögon....

smekte mig över kinden.....

Så kysste han sin gemål ännu en gång innan sällskapet försvann vidare.

Vi fortsatte att gå i vad som kändes som ytterligare en dag

och kom till slut tillbaka till det ställe vi börjat från, med fontänen och bänken.

”Nu min dotter är det dags för dig att återvända hem”

”Vi kommer träffas igen, många gånger ”

”Du har alltid min kärlek Luna, glöm aldrig det”

Hon omfamnade mig, jag slöt ögonenoch då jag öppnade dem igen,

stod jag framför fönstret i mitt hem och tittade upp mot månen.

 

 

 

Hände det jag upplevde?

 

Jag är övertygad om att det gjorde det....och det förändrade mitt liv.

 

Jag kan känna ärret på mitt hjärta....Jag har i meditation återsett både platsen och mina Gudar.

 

Andra människors tvivel har dock gjort att jag inte brukar prata om det....

 

Och att mitt utövande av min religion Wicca och min magi som häxa sker som solitär sådan.

 

 
 
 

Jag är Luna, som älskar hedrar och tjänar Gudinnan.

Jag är hennes månprästinna sedan jag känt hennes måneld.

Jag är en Pion i hennes trädgårdar.

Jag är Ugglan som iakttar, jagar och vaktar om natten.

Jag är som Vesta skyddar och vaktar den magiska elden.

Jag är Åses dotter, syster, hustru och moder till mina jordiska barn.

Jag Värnar om Naturen och den Kosmiska Ballansen.

Jag är Luna!

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Elaine

Publicerad 2018-07-27 18:27:33

Wow, vilken fantastisk händelse! 💕 Det är märkligt, men jag hamnade här av en slump och känner mig väldigt dragen till dig och Mångudinnan. Kan du förstå eller vet du varför jag känner så mycket kärlek och ömhet för er? Kramar

Svar: Tack Fina Du <3 Ja det var klart en händelse som förändrade mitt liv helt. Präglade mig både som person och som Häxa. Ljus och Kärlek tillbaka till dig <3
Luna

Postat av: Gunilla

Publicerad 2019-06-25 13:53:37

Jag blev så rörd när jag läste din berättelse hur du fick ditt namn Luna och månprästinna.
Kram Gunilla

Svar: Tack fina du <3 Det var en av de mest värdefulla och omvälvande upplevelserna i mitt liv kram Luna
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela