Friden har sänkt sig

Publicerad 2015-03-31 02:08:43 i Allmänt,

Som jag skrivit förr jobbar jag natt... På ett äldreboende för dementa på Södermalm.
Oftast på en växelvårds avdelning men jag har  4 nätter på 12 veckor då jag är på en annan våning för permanent boende och i natt är en sådan natt....


Huset jag jobbar i " Nytorgsgården " är gammalt och väldigt mysigt om än lite mörkt och slitet.
Vi har härliga bilder målade på väggarna kända söder motiv.



Jag kom till ett kaos....det beror så mycket på hur den personal är och jobbar under kvällen....
Om de tycker om sitt jobb....och kan förmedla det lugn och den trygghet som de dementa så väl behöver för att själva finna ro och frid.
Det krävs nog en speciell sorts människor för att kunna det som verkligen tycker om sitt jobb och dem de är där för att ta hand om...
Du måste vara effektiv utan att stressa, ha ett oändligt tålamod och själv vara tillfreds..... 
Kunna hålla många "bollar i luften", bjuda på dig själv, och samtidigt inte tömma dig själv på energi....

Jag har mer eller mindre jobbat med älderevård i hela mitt liv.... De sista 15 åren på natten.
Att jag gjort det beror på att man får så mycket tillbaka.... Så mycket kärlek och får ta del av livsöden...historier och energier.... Känna att man behövs och gör något viktigt med sitt liv även fast det är ens försörjning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela