Praktiskt och Magiskt odlande.......

Publicerad 2016-06-11 12:50:00 i Magi,

Utdrag från min text till mitt album "VÄXTKRAFT MED LUNA"
ifrån gruppen Häxor som delar med sig.
 
 
 

I dag blir det också ett annorlunda inlägg från mig,
då jag inte tänker skriva om någon särskild växt.

I stället tänker jag ge er en del tips både helt magiska
men också praktiska för att lyckas bättre med ert odlande,
användandet och insamlande av magiska örter.

Det mest magiska för mig är det lilla lilla fröet.....
som gror och utvecklas till en ört, ett gräs,
en grönsak, en blomma eller ett träd.....
Ett av naturens magiska under precis som med skapelsen av allt annat
som oss människor..... av djur....eller insekter.

 

 

Och att få vara med om denna mycket speciella ”magi”
är en ynnest som jag önskar att alla skulle få förmånen att uppleva.

 

Nu är det ju så att vi alla är olika.....
Alla är vi inte ”ÖrtHäxor” till vilka jag räknar mig......
Alla har heller inte ”gröna fingrar” eller tycker att det ens är roligt med odlande......
Tycker att örter är ganska ointressanta och att det räcker med ”vit Salvia”......
Det är kanske inte just för er som jag skriver detta inlägg.

 

Inte heller till er som är vana odlare
och som redan använder er av Magi för att lyckas bättre med det ni odlar.

 

Som jag skrivit många gånger förut så tror jag att häxor
i alla tider har använt sig av de växter
som funnits runt omkring dem odlats och vuxit i deras närhet......
En kunskap som många gånger gått förlorad under århundradena......
tidens gång.....
och något jag anser att vi moderna Häxor borde ta lärdom av och anamma.
För varför betala dyra pengar för något som vi kan få helt gratis
eller för en bråkdel av de summor vi nu betalar.

 

 Det enklaste att jämföra med är den vita salvian (Salvia Apiana ) 

som ju för många är ett måste vid olika former av rening, ritualer och magiskt arbete......
Alla de magiska egenskaperna som den salvian besitter,
finns också hos vår egen inhemska kryddsalvia ( Salvia officinalis)
som lätt odlas, växer och övervintras i vårt land....
Och som faktiskt odlades redan av våra anfäder.... Vikingarna.
För övrigt finns det närmare 1000 olika arter av salvia.
Och att den Vita Salvian är extra helig för de nordamerikanska indianerna
är helt naturligt då den är inhemsk för dem.....
Visst är vit salvia både helig och magisk.....
men inte mer eller bättre än vår egen Kryddsalvia.

 

Och vad gäller växter för rening och skydd har vi många ”egna inhemska örter”
som vi kan använda oss av.....
exempelvis Enen som jag ju tidigare skrivit om i mitt album.

 

 

Jag är lite av Häxornas Kajsa Warg och tycker att ”Man tager vad man haver”

 

Att odla är en form av magi och en ritual.......
och som med alla ritualer gäller det att förbereda sig ordentligt.....
vara medveten om syftet och metoden......
och tillväga gångsättet för att nå det önskade resultatet.

 

Själva planeringen och valet av fröer är viktigt.....

 

Det är så lätt att ”falla för” de vackra bilderna på fröpåsarna.....

Men det är bra att läsa på ordentligt innan man bestämmer sig
för fröer är ganska dyra så det gäller att ha en plan.....
och sedan följa den.

 

Vad ska det du odlar användas till?

 

Grönsaker....blommor.....örter......

 

Har man plats och tycker det är kul att odla kan man ju välja några från varje grupp......

 

 

Med en stor trädgård kan du ju odla massor och med en liten balkong
får man ju mer noggrant välja ut vad man vill odla......
Och vad man har plats för.

 

För mig då jag hade balkong.....
Var det alltid vackra blommor och sådant du har nytta av och kan använda.

Exempelvis Tomater, gurka, chili, Potatis i en hink och örter till matlagning......

 

Många fröer tar lång tid att gro, lång tid att växa till sig och blomma/ ge frukt.

 

Är man en van odlare så vet man detta och startar tidigt i jan-mars.....
men är man inte så van så är det bättre att starta med att fröså ”lättare växter”
och hellre köpa plantor som man kan pyssla om i stället.

För det ska vara roligt att odla.....
och man måste från början känna att man lyckas för att glädjen ska bestå.....

Misslyckas gör vi nämligen alla......
för det är en konst och en utmaning att få ”saker att växa”

 

Ett tips är att alltid så i så-jord ( Jord av olika sorter är ett kapitel för sig )

Man ska också alltid läsa så-råden från olika fröhandlare. Många gånger finns de att hitta på deras hemsidor.....och fröpåsarna är ofta märkta med siffror/ bokstäver.

 

Större hårda frön är ofta bra att ”lägga i blöt”
några timmar/ ett dygn först då gror de lättare....
små frön är svårare men dem kan man så direkt på fuktig jord.

Lägg inte för många frön i varje kruka/ men heller inte för få då inte alla gror....
men tänk på att varje litet frö om de gror blir en planta
som då den fått sitt andra bladpar behöver en egen liten kruka
för att utvecklas ordentligt med mer näringsrik plant/ blomjord.....
man kallar det för att skola om.....


det kan man göra 1-2 gånger innan man slutligen planterar ut
i sin trädgård eller på balkongen.

Varje omskolning tar tid och gör att du behöver mer plats för ”din odling”

 

Krukor är som jord också ett kapitel för sig.....
som Häxa är plast inte det jag helst skulle välja.....
jag har under åren använt krukor av torv, gjort egna av tidningspapper,
sparat och klippt till krukor av hushålls/ toapappers rullar m.m.
Men numera är det plast och lerkrukor jag använder då det är det som känns mest praktiskt.......
Jag sparar dem och använder samma år efter år så det känns trots allt ändå ganska bra.

Jag sparar och använder också de plastförpackningar med lock
som man i ”handeln” envisas med att sälja vissa frukter och bär i......
känns bättre att köpa dem då de senare blir små ”miniväxthus”

 

 

Det är viktigt att från början hålla sin sådd fuktig......
men inte för blöt, för då möglar den och de små hålen i dessa förpackningar
gör att det är lättare att reglera hur mycket du behöver vattna.

Hur man vattnar är också en konst,
stora frön och kraftiga plantor kan man använda en vattenkanna till......
riktigt små frön är bäst att använda en sprutflaska.....
och till andra någon form av stril....
det finns små korkar med stril att köpa
som passar på pet-flaskor och andra som har skruvkork.

 

 

Det som behövs är ett frö, jord, vatten och ljus......
behovet av ljus och ibland även vilken temperatur
som behövs är olika för olika växter.....

Men om dina plantor börjar växa för fort,
blir smala och långa har du för mycket ljus/ för varmt.....

Man vill ha små, knubbiga plantor som växer sakta.

 

Ja det var den praktiska delen av detta inlägg.....

 

 

Häxor vill ju oftast odla ”Häxiga växter” men om du är nybörjare
så ska du veta att just de också är svåra ibland mycket svåra att odla.....

jag tänker då främst på exempelvis Alruna.

 
 
(Text om alruna)

Och många av de andra är mycket giftiga och inte speciellt användbara till något
utom att vara vackra eller kuriosa i ”din Häxträdgård” ( Delar här ytterligare ett tidigare inlägg )
http://magisktliv.blogg.se/2016/february/vara-mest-kanda-haxvaxter.html

 

Vilken Magi använder sig örthäxan då av?

 

 

Månens magi förstås.....

Jag vattnar gärna mina frön, krukväxter och rabatter med månvatten.......

Fyller alla olika kärl jag kan finna under sommarhalvåret
och låter dem stå så hon kan spegla sig i dem under fullmåne nätter.....

 

Sår speciella fröer vid fullmåne ritualer......
men även vid ritualer på vårens högtider
Imbolc, Ostara, Beltane och de sista på Litha

 

Månen och dess faser betyder mycket för ÖrtHäxan

 

Olika fröer sås vid olika faser för att bli starka och fina plantor.....

 

När månen är ny är den tiden man ska så bladgrönsaker
som t.e.x. sallader, spenat, mangold, kål och många örter.

 

Fasen från halvmåne till fullmåne,
då ska man så grönsaker som bildar frukter
som t.e.x. tomater, bönor, gurka och squash.

 

Vid fullmånen, då ska man så eller sätta rotgrönsaker
som t.e.x. morötter, rödbetor, lök, potatis
och speciella örter man vill använda för magi.

 

Vill man inte följa ”månodlandet” så strikt
är en bra tumregel ändå att alltid så vid tilltagande måne.

 

Så ingenting vid Svartmåne/ mörkermåne,
det är den tid då du istället ska rensa ogräs eller klippa gräsmattan
eftersom allt växer mycket långsammare då.....
eller helt enkelt ta en paus från trädgårdsarbetet
och i stället ägna dig åt dig själv och din inre Häxa!

 

 


Då det gäller att skörda både odlade grödor
och vilda växter så kan man också följa månen....

 

Vid månens avtagande fas samlas nu vatten och näringsämnen i växtens nedre delar.
Då är det dags att skörda potatis, rädisor och lök, alltså rotfrukter.
Det är även rätt tid för att beskära växter, buskar träd och häckar
eftersom de då inte förlorar lika mycket växtsaft.

Det är också rätt fas att samla in rötter på de vilda växter du samlar.

 

I månens tilltagande storlek gör att växtsafterna dras till månen
och når växternas övre del. I den här fasen är det lämpligt att skörda frukt.
Tack vare att saften finns i den övre delen av växterna sägs då frukten hålla längre.

Då är det också dags att skörda och plocka de vilda örter du vill samla....
om det är blommor du vill ha så vänta tills de slår ut
för då har all kraft gått över från blad och stam till dessa.....


Är det blad du samlar ta då dessa innan växten börjar blomma.

 

De mest magiska växterna samlas in då månenen är full.....
eller enligt vissa Häxor en torsdag tre nätter innan.....
För många anser att det är på nätterna det skall göras.......

 

Kan enligt min mening vara en kvarleva sedan man hade ont om fritid.....
och heller inte ville visa vem som helst vad man sysslade med.....
vilka växter man plockade.

 

Många växter anses också extra magiska och kraftfulla vid Midsommar/ Lita
och ska då plockas innan klockan 12.00 på dagen för sommarsolståndet.

 

Jag plockar växter för magiskt bruk under alla dygnets timmar.....
tidiga morgnar, under dagen, på kvällar och ibland även under ljusa sommarnätter.....
men aldrig i mörker eller med ficklampa.
Jag vill veta att jag plockar rätt och vill hitta de bästa exemplaren för mitt syfte.
Aldrig heller i regn då örter bör vara torra då de plockas.

 

 

En ÖrtHäxa har enligt min mening ett ansvar både mot sig själv och andra så inget blir fel.
Och eftersom vi värnar om Moder Jords natur så plockar man aldrig mer än man sedan använder....
och vi plockar våra örter varsamt....
vi bryter inga grenar....
skalar inte av bark från träd....
väljer ut de exemplar som tilltalar oss men lämnar alltid några kvar och tänker på tillväxten.....
balansen.

Vi plockar heller aldrig växter som är utrotningshotade eller fridlysta.

 

Jag samlar växter till det mesta teér, som medicin och för magiskt bruk.......
Mycket torkar jag genom att hänga upp i små buketter......
en del på lågvärme i ugnen (40-50° med ugnsluckan öppen) och en del fryser jag också in.
Vilka växter som man gör vad med måste man själv lära sig.

 

Men till ”magiska växter” brukar jag ”luft torka” i buketter / nät påsar.

 

Man kontrollerar alltid sina örter innan de används.....

 

Vanligtvis brukar man också plocka nya och byta ut torkade örter varje år.
Men vissa örter kan om de är rätt torkade och lagrade hålla i 2-3 år......
Och de som jag använder i min magi är de örter jag fyller på
då de behövs och inte alltid varje år.

 

 

Men då jag är en ÖrtHäxa som bränner stora mängder örter
och mycket ofta i mina ritualer så blir det nog så att de ändå,
inte blir särskilt långvariga i mitt Häxskafferi.


Med detta önskar jag er alla en Underbar Och Riktigt Magisk Sommar <3

 

Må Gott <3 LUNA ©

 

 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela