Kanel.....en krydda för magi.

Publicerad 2016-05-25 18:46:00 i Magi, ÖRTER,

   

 

KANEL

 Idag tycker jag det är dags att berätta om en magisk krydda.
Kanel är en mycket gammal krydda som även finns omnämnd i Bibeln
och mald kanel användes i gamla Egypten i salvor,
parfymer men också vid mumifiering.

Det sägs också att när Nero i ett anfall av raseri dödade sin hustru
och vid hennes begravnings ceremoni brände
flera ton av ovärdeliga kryddor som ett tecken på sorg och ånger,
så var kanel en av kryddorna.

 

 

I Sverige har Kanel funnits sedan 1200 talet,
då rika människor använde den mystiska välsmakande kryddan
i både maträtter och drycker. Det bruket försvann under århundradena
och länge har vi ju endast använt den i bakverk som kanelbullar,
enstaka desserter och som en av kryddorna i julglöggen.
Men numera med så mycket maträtter som vi lagar från andra länder
i Europa mellanöstern och Asien så är det återigen en väl använd krydda i våra kök.

 

Uttrycket ”att vara på kanelen” vara full med andra ord,
kommer sig av att man kryddade dåligt gjort brännvin på 1700-talet för att dölja finkelsmaken.

 

Araberna dominerade länge den mycket lukrativa handeln med Kanel
genom att hemlighålla varifrån den kom och hur det den producerades.
Men från det att Ceylon ( Sri Lanka ) blir en portugisisk koloni
så röjs hemligheten om den ”hemliga mystiska kryddan” och de tar över handeln.

Den finaste Kanelen kommer fortfarande från just Sri Lanka
och är det som kallas för äkta kanel.

 

 

Kanel kommer från Kanelträdet
och det finns mer än 250 olika arter som tillhör familjen lagerväxter.
Barken skalas, torkas och rullas ihop till stänger som sedan mals ned.
I Sverige säljs två sorters Kanel Ceylonkanel (den äkta)
och Kassiakanel som kommer från Kassiaträdet.

 

Medicinskt har och kan den användas till mycket.

 

Kanel sägs aktivera kroppsvärmen, hjärtverksamhet och andning.
Höja kroppstemperaturen, sänka blodtryck och blodsocker.
Främja blodcirkulationen, lindra magsår och matsmältningsbesvär.
Också vara bra mot feber, hosta, halsont och andra förkylnings symtom.
Är bakteriedödande sammandragande för livmodern ( används vid förlossningsarbete )
och reglerar menstrutionscykeln.

 

 Allt detta gör att den används väldigt mycket i alternativ medicinsk behandling,
men man ska vara medveten om att Kanel också innehåller ett gift
som heter Kumarin ( Högre halter av giftet finns i Kassiakanel )
och socialstyrelsen rekommenderar max 1 tsk kanel/ dag
medan andra hävdar att man kan ”äta” två eller tre gånger så mycket......

 

 Jag brukar använda den i maträtter, desserter, bakverk, varma och kalla drycker.

Vid förkylningar tillsammans med ingefära och honung.

 

 

Men för mig är den ändå mest användbar i magiskt syfte.......

 

Kanel styrs av Solen och tillhör elementet Eld.
Den är helgad åt Gudinnorna Afrodite och Venus.

 

Listan över Kanels egenskaper är lång.

Den står för kärlek, lust och passion

Glädje, lycka och livslust.

Andlig utveckling, ökar den mediala förmågan.

Hälsa, klarsyn och medvetenhet.

Styrka, kraft och fysisk energi.

Används vid healing.

Drömmar

Skydd

Framgång, välstånd och pengar.

 

Därför kan Kanel användas i många olika sorter magi.
Hela kanelstänger eller mald. Du kan vid ritualer ha den i dryck,
som rökelse eller bränna den ensam eller med andra kompletterande örter.

Passar bra till diverse amuletter och magiska oljor.

 

En olja jag alltid har i mitt Häxskafferi är en Kärleksolja
vars recepts ursprungligen delades av Häxan Jeanette Lilitha Hex Bencze
här i min häxgruppen för några år sedan och som jag gjort flera gånger sedan dess.

 

 

Du behöver:
En skål, en kaffetratt med filter, en handduk och en vacker flaska.

Ingredienser:
         1/2 kopp sötmandelolja 
1/2 tsk mald kanel
  1/2 tsk vaniljextrakt

Blanda alla ingredienser i skålen.
Se till att blanda väl.
Låt sedan blandningen stå täckt under handduken under 24 timmar.
Sila därefter blandningen genom ett kaffefilter eller liknande.
Häll oljan i en vacker flaska med en lufttät kork.

Om du vill göra din magiska kärleksolja extra magisk så ställer du förstås ut den
under kommande fullmånetid. Lägg gärna några kanelstänger i flaskan
för att göra den vacker och inspirerande.

(En liten varning dock om att kanelen i oljan kan irritera känslig hud,
så prova dig lite fram först.)

En härlig olja som jag och min man anväder för att ge varandra
en sensuell och kärleksfull massage. 

 

 

En annan olja jag tänkte dela med mig av är en olja som drar till sig Tur, Pengar, Vänner m.m.

Beroende på hur du använder den i din magi och vilket syfte du har.

 

På en tisdag vid växande måne blandar du:

 12 droppar eterisk kanelolja

12 droppar vaniljolja

1 dl solrosolja

Rör om oljan sakta 12 gånger medan du visualiserar att oljan
glittrar som guld, värmer som solen och slår som ett hjärta.

 Häll upp den på en fin liten flaska eller burk.

 

Oljan kan du sedan använda i mycket små mängder ( använd gärna en pipett )
på ljus i olika färger (Beroende på syftet ) på din plånbok, köpkort,
bränna med örter, på en oljebrännare, brev, skor endast din fantasi sätter gränser......
Men använd den inte direkt mot huden då eterisk kaneloja är mycket starkt.

 

 

Kanel är en krydda som jag magiskt använder mig mycket av......
Det är enklast att använda den mald men jag föredrar ofta kanelstänger
och att dela dessa i mindre bitar då jag exempelvis bränner i min snäcka eller kittel,
det känns lite mer verkligt på något sätt att se och ta på.
Med stänger kan du ju också skapa små magiska dekorationer,
som t.e.x. kvastar, pentagram, potpurrier och ”ljusstakar”
som då innehåller Kanelens alla härligt magiska egenskaper.

 

 

Men pulver ska du strö på dina skosulor då du t.e.x har en utekväll
och vill att den ska bli trevlig och händelserik.

 

Kanel drar till sig vänner och sägs därför också öka vänskapen mellan olika folk.

 

 

 

Må Gott <3 LUNA ©

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela