Häxan och Påsken

Publicerad 2017-04-14 12:00:00 i Traditioner,

 

Häxan och påsken!

 
 
 
 
Den hedniska Påsken har ju redan varit vid Vårdagjämningen...... Ostara.

Men denna vecka firar vi ju de kristna påsken......Och även om jag är hedning så firar jag även den med min familj även om jag inte lägger någon religiös betydelse i mitt firande.

Både Ostara och det engelska namnet för Påsk som ju är Easter, kan härledas från den germanska gudinnan Eostre.

Då världen Kristnades så lades en en kristen högtid på, eller i alla fall i närhet i tid av den hedniska högtid som då redan firades......... Ett effektivt sätt att ta över och få det hedniska firandet att glömmas bort.

Men Påsken är ju något av ett undantag, då den ju infaller olika år från år........ och inte just vid vårdagjämningen som ju som bestäms av solen.

Men då det i kristendomen bestämdes vilka datum Påsken ska infalla under året, användes ett mycket hedniskt sätt att räkna ut det på....
På den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen skulle den kristna påskdagen infalla.

 

 
 

Varför firar vi då Påsk?

Påsken är den största kristna högtiden. Från början är det en judisk tradition som firas till minne av israeliternas uttåg ur Egypten.
De kristna började fira påsk från 100-talets mitt, till minne av Jesu död och uppståndelse.

Veckan före påsk brukar man kalla för stilla veckan eller för passionsveckan.
Det är den sista veckan i fastan, de sista dagarna av Jesus liv innan han korsfästes..........Stilla veckan börjar på palmsöndagen och fortsätter fram till påskafton.

På palmsöndagen red Jesus in i Jerusalem på en åsna........ han togs emot som en kung av folket som viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Onsdagen i stilla veckan kallas dymmelonsdag........... Då bytte man förr i världen ut kyrkklockans metallkläpp mot en kläpp av trä, en dymmel. Så att klockklangen lät dovare.

Torsdagen under stilla veckan kallas för skärtorsdagen........
Då äter Jesus den sista måltiden med sina lärjungar...........Det som ju i högmässan representeras av nattvarden........Senare på natten grips Jesus av de romerska soldaterna.......

På långfredagen blir Jesus sedan dömd till döden....... Han får själv bära sitt kors till en kulle utanför staden där han sedan blir korsfäst bredvid två rövare.
Och långfredagen kallas ju så för att vi ska minnas alla de många långa timmar Jesus led för oss där på korset, innan döden befriade honom.

På Påskdagen uppstår Jesus från de döda och på Annandagen visar han sig för sina lärjungar.

Så därför firar vi den Kristna Påsken........

Häxor kan ju ha många olika livsåskådningar, och många är ju också kristna.......

Jag anser att alla själv måste få välja sin egen stig......och vandra den som känns rätt för just dem......
Ingen stig är mer rätt än någon annan.......

 

 
Jag själv är Hedning och räknar mig som Wiccan........ 

 

Så för mig är påsken en familjefest.....med god mat, ledighet och gemenskap.

En högtid med många symboler......

De symboler och dekorationer som används vid påskfiradet, kan ju ibland vara lite svårt att förklara och härleda till kristendomen.........Men många av dem är också en kvarleva från den hedniska tiden,
och den sabbat som firades då.

Vid Ostara denna vårens solfestival firar vi att det som fanns i magen vid Imbolc.....
Nu föds.......

 

 

 

 

 

Två av de viktigaste symbolerna för Ostara är Haren som står för fruktbarhet,och ägget som ju är fertilitet och möjlighet till nytt liv.

Världen symboliseras av Ägget som lagts av Gudinnan och som nu öppnas genom hettan ifrån Solguden.

Ursprungligen var det ett ormägg då Ormen är en gammal gudinnesymbol.

Senare tog hönsägget över som symbol efter ormägget.
Druiderna färgade hönsäggen röda till solens ära och de blev så småningom våra dagars påskägg.

Påskharen är heller inget nytt påfund....

 

 

 

Det finns en berättelse som jag älskar, och som berättar hur haren blev Gudinnans favorit djur.....

Alla djuren hade samlats för det hade gått bud ut till hela skogen att det skulle bli kalas.
Det var inte vilket kalas som helst, för det skulle komma en mycket speciell gäst,Gudinnan Oeste skulle komma på besök.
Djuren blev väldigt glada och uppspelta.
De bestämde sig för att ta med sig fina, fina presenter som de skulle ge till Gudinnan.
De gick alla hem igen för att förbereda sina gåvan.
Vissa av djuren var rika och hade stora tillgångar,andra var fattigare och hade mindre,men de gjorde alla sitt allra bästa för att ordna fram något.

När Haren kom hem var han ivrig att sätta igång.
Fastän han var mycket fattig hade han ett mycket stort och givmilt hjärta,endast det bästa var gott nog för hans Gudinna.
Haren letade överallt efter något att ge.
Han letade i garderoben, under sängen och under bordet, men han hittade ingenting att ge bort.
Han tittade in i skafferiet, men det var tomt så när som på ett ägg som låg på hyllan.
Ett ägg....
Haren tog ägget och dekorerade det så fint han kunde och gick till festen.
Haren blev orolig då de andra djuren hade så fina presenter att ge, med guld och silver och tjusiga paket.
Det enda han hade var ju ett ägg!
Haren väntade tills alla de andra djuren hade gett sina presenter.
Nervöst närmade han sig gudinnan och gav henne ägget.
Hon tog emot gåvan och såg Harens själ och sanna natur.
Gudinnan visste att han hade gett henne allt han hade.
Från och med den dagen blev Haren Gudinnans favorit djur.

 

 

Påskriset är enligt många historiker en symbol ifrån en kristen tradition att piska sig med björkris på långfredagen för att minnas Jesus lidande....... Men det finns även de som menar att detta också är en hednisk symbol.

För mig är påskriset den nedersta delen av Häxkvasten......

Så oftast vänder jag min kvast upp och ned klär och pyntar den......med fjädrar och diverse saker mina barn tillverkat under årens lopp.......Men i år så används den till annat.....så jag har pyntat ett mer traditionellt ris.

 

 

 

 

Jag sparar ju på allt så fjädrarna som jag använder är gamla, säkert över tio- femton år........

Annars tycker jag väl principiellt att man ska bojkotta fjädrar till påsk eftersom man inte vet hur djuren haft det och hur fjädrarna man köper fått sin färg.
Man har ju hört och läst så mycket hemskt om hur det kan gå till.

Jag brukar "pynta" ett bord på min veranda som är min huvud entre.
Jag har dukar i flera olika färger, dekorationer efter årstiden och olika högtider.
På sommaren fungerar det som ett bord att fika vid då vi sitter och myser där.
Nu är det fortfarande dekorerat till Ostera........Passar ju även bra denna Påskvecka.
På dörren hänger en krans jag gjorde för 5-6 år sedan, den är av slånbär och jag ville forma den som ett ägg......Jag är ingen "vän av" konstgjorda blommor men tycker att dessa pryder sin plats.
Det är ju så enkelt att stoppa undan och ta fram år efter år.

 

 

Påsken i det gamla bondesamhället var en tid både av vidskepelse och oro och en stor viktig vårfest.

Det djur man såg först på morgonen på påskdagen definierade hur man skulle känna sig det kommande året.........såg man en häst blev man stark...... såg man en katt blev man lat e.t.c........ Man blev också pigg och skyddad från solen hela året om man hann tvätta ansiktet med vatten från en bäck före det att en kråka hunnit kraxa på påskdagens morgon.

Man trodde att goda och onda krafter kämpade mot varandra vid påsk......
Från skärtorsdagen till påskdagen trodde man var en tid med mörka makter och ond magi..... Man ansåg att det var då som Guds goda makt i världen som svagast...... och då var onda häxor och troll i rörelse.........eftersom man ville skydda sig mot och för att skrämma bort dem tände man bland annat påskeldar...... en tradition som lever kvar i dag i vissa delar av Sverige.

 

 

Påskhäxorna/ påskkärringarna som går från dörr till dörr lämnar små påskkort och ”tigger godis” blandar egentligen två olika traditioner......... En är att dela ut påskris/ videkvistar som förr var ett sätt att välsigna sina grannar......... de symboliserade dessutom palmbladen som hälsar Jesus välkommen till Jerusalem........
Men Påskhäxorna har ju också en annan, mycket tragisk bakgrund.......Då det på 1600-talet under häxprocesserna dödades människor som man trodde var häxor eller trollkarlar.
Man påstod att häxorna regelbundet men framför allt på påsken oftast på skärtorsdagen, flög till Blåkulla och där hade fester med djävulen.

Påsken är med andra ord en riktig smältdegel av otroligt många olika traditioner.......
Och varje Häxa väljer själv vilka traditioner hen vill anamma......

 

Må Gott <3 Glad Påsk <3 LUNA

 
 

Kommentarer

Postat av: Mirs

Publicerad 2021-03-29 17:49:57

Jag har en rolig detalj som jag gärna vill tillägga om påskriset. I Österbotten (Finland) är det vanligt, åtminstone på finlandssvenska håll, att man plockar just videkvistar till påsk. Helst ska de ha 'kissor', alltså de där ludna knopparna. Kanske de har något med gammal tro att göra, eftersom vide är det första som vaknar upp efter vintern. Man dekorerar dem med fjädrar och hänger upp målade ägg i dem.
Påsken är en intressant tid, som är präglad av en blandning av otaliga traditioner. Det som stör mig är dock så kallade experter som starkt insisterar att påsken är en kristen högtid. Jag har väldigt svårt att tro det, eftersom man firat vårdagjämningen långt förrän det ens fanns något som kunde kallas kristendom. Nåja, var och en med sitt. Jag ser åtminstone påsken, oestre, som en tid då allt vaknar upp igen. En glädjens fest i kärlekens tecken.

Svar: Mina kommentarer verkar ha sitt eget liv, då jag vet att ja redan svarat på din kommentar Mirs.Jag vet att jag skrev att påsken ju är en kyrklig högtid, då Jesus korsfästes, dog och uppstod igen från de döda. Det sorgliga är att kristendomen för att utplåna all hednisk religion, lagt alla kristna högtider på/ i närhet av de hedniska. Men samtidigt förståligt då de ju vill att deras religion ska vara den enda och den rätta / Må Gott <3 LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela